20201217_DTA_PRM_PatxiUriz_Oliveras_Collbato_DSC6146
Camp d'oliveres al Parc Rural del Montserrat. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

Usos del sòl

Saps com han canviat els usos del sòl a la província de Barcelona des dels anys cinquanta? Descobreix-ho en aquesta anàlisi detallada.

Font: Mapes de cobertes del sòl de 1956 i 2018

Per conèixer com ha canviat la distribució general del territori en els darrers seixanta anys, hem comparat l'últim mapa de cobertes del sòl publicat per l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) de l’any 2018 amb un mapa originat a partir de l'ortofotografia de 1956 de la província de Barcelona.

Nota metodològica

Fonts de dades:

• Mapa de cobertes del sòl (2018): Publicat per l'ICGC. És l’últim mapa de cobertes disponible, ja que l’anterior era de 2009.
  • Mapa de cobertes del sòl (1956): Generat a partir de l'ortofotografia de 1956 de la província de Barcelona. Aquest vol és més conegut com “el vol americà” i representa un punt de referència essencial per entendre com era el territori abans del desenvolupament econòmic i social dels anys 60 i 70 del segle passat. La Diputació de Barcelona va generar l’ortofotografia de 1956 per a tota la província de Barcelona a partir dels fotogrames originals cedits pel Ministeri de Defensa. En aquest projecte, la corporació va comptar amb la col·laboració del Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF) per generar el mapa de cobertes.

A partir d'aquetes dues fonts d'informació i el límit municipal actual compartit per l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC), hem pogut dividir la superfície de la provincia en tres usos del sòl: cultius, forestal i urbanitzat. Encara que els mapes originals mostraven categories més detallades per a les àrees agrícoles i forestals, les vam simplificar en aquests tres usos generals per il·lustrar els principals canvis al llarg de sis dècades.

Data de creació
Data d'actualització