20211019_DTA_Osona_PatxiUriz_Sora_Vaques_RamaderiaExte_DSC8817
Ramat de vaques a Osona. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

Mosaic agroforestal

La demarcació de Barcelona té un paisatge que afavoreix els grans incendis forestals? Per intentar respondre aquesta qüestió, analitzem l’estat del mosaic de conreus i boscos al territori.

Font: Elaboració pròpia a partir dels mapes de cobertes del sòl de 1956 i 2018

Hem creat un índex de mosaic a partir de la relació entre les superfícies de conreus i forestals dels mapes de cobertes del sòl de 1956 i 2018. Això ens ha permès conèixer el paisatge predominant a cada municipi i com ha canviat al llarg de 60 anys.

La relació entre la superfície agrícola i la suma de superfície agrícola i forestal l’hem anomenat "índex de mosaic", i l'hem calculat a partir dels mapes de cobertes anteriorment citats.

Nota metodològica

Fonts de dades:

Cobertes

1. Mapa de cobertes de 2018 publicat per l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC).  És l’últim mapa de cobertes disponible, ja que l’anterior era de 2009.
  2. Mapa de cobertes generat a partir de la ortofotografia de 1956 de la província de Barcelona. Aquest vol és més conegut com “el vol americà” i representa un punt de referència essencial per entendre com era el territori abans del desenvolupament econòmic i social dels anys 60 i 70 del segle passat. La Diputació de Barcelona va generar l’ortofotografia de 1956 per a tota la província de Barcelona a partir dels fotogrames originals cedits pel Ministeri de Defensa. En aquest projecte, la corporació va comptar amb la col·laboració del Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF) per generar el mapa de cobertes.

Índex de mosaic

L'índex de mosaic de la província de Barcelona és d'elaboració pròpia. Per calcular-lo, hem fet servir els mapes de cobertes del sòl de 1956 i 2018, tenint en compte tres situacions:

• Quan la superfície forestal és el doble que l’agrícola, considerem que el municipi té un paisatge predominantment forestal. En aquest cas, l’índex presenta valors inferiors al 33,33%.
  • Quan la superfície agrícola és el doble que la forestal, considerem que el municipi té un paisatge predominantment agrícola. Aquí l’índex dona valors superiors al 66,67%.
  • Quan l’índex presenta valors entre el 33,33% i el 66,67%, considerem que el municipi té un paisatge en mosaic; és a dir, gaudeix d’un bon equilibri entre l’extensió dels seus espais agrícoles i forestals.

És important destacar que els municipis amb una superfície urbanitzada superior al 60% entren dins la categoria de "paisatge urbanitzat".

Dades d'incendis dels últims 20 anys

Per oferir aquestes dades, hem fet servir aquestes fonts:

Concretament, hem fet un creuament gràfic i hem associat la superfície cremada a cada municipi. Per exemple, l’incendi del 2021 es va iniciar a Santa Coloma de Queralt, però va cremar sobretot a Bellprat i Sant Martí de Tous. Per tant, hem associat a cada municipi la superfície cremada corresponent.

Pastures

• Visors del SIGPAC: Concretament, hem fet analitzat les superfícies del SIGPAC amb ús “PA” (Pastures arbrades), “PR” (Pastures arbustives) i “PS” (Pastius), aplicant el coeficient d’admissibilitat, segons les dades facilitades pel Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya.

Animals de pastura

Pel nostre anàlisi, hem tingut en compte les espècies d’oví, cabrum, boví i èquids amb un sistema productiu extensiu o mixt, un tipus d’explotació de “producció i reproducció”, amb una capacitat màxima superior a 10 animals. Com a animals que poden pasturar, hem sumat la capacitat de femelles, mascles i engreix.

Gestió Forestal

Data de creació