Camp d'oliveres al PRM. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

Les comarques barcelonines han perdut el 42% de les terres de conreu des dels anys cinquanta

Entre 1956 i 2018, la superfície agrària de la demarcació s’ha reduït en 120.500 hectàrees, una àrea similar a l’extensió del Barcelonès, el Baix Llobregat i l’Alt Penedès.

Us oferim un tastet del tipus de dades que trobareu en la futura web de l’Observatori BCN Smart Rural, una plataforma digital que vol ajudar els ens locals del territori a millorar la seva governança alimentària d’una manera intel·ligent i sostenible.

El portal entrarà en funcionament a finals d’aquest any en el marc del projecte europeu BCN Smart Rural, però, mentrestant, us anirem oferint alguns indicadors essencials per conèixer el sistema agroalimentari de la demarcació a nivell econòmic, social i ambiental.

En aquesta ocasió, el tastet de dades vol mostrar l’evolució dels principals usos del sòl a la demarcació de Barcelona, un territori molt ric en espais agraris i forestals. Si comparem dades històriques i dades actuals, com ha canviat la distribució general del territori en els darrers seixanta anys? S’han perdut terres de conreu o, ben al contrari, se n’han guanyat? Quins són els pobles amb una superfície agrària més petita? I la més gran?

Us convidem a descobrir, analitzar i compartir els continguts del mapa interactiu que us hem preparat i que podeu consultar en aquest enllaç.

Entre les dades més significatives, hi trobareu les següents:

• Entre 1956 i 2018, la demarcació de Barcelona ha perdut el 42% de la seva superfície agrària. Concretament, 120.500 hectàrees, una àrea similar a l’extensió del Barcelonès, el Baix Llobregat i l’Alt Penedès.

• En el conjunt del territori, la pèrdua de superfície agrària és d’unes 2.000 hectàrees anuals de mitjana (concretament, 1.944 ha), l’equivalent a 2.720 camps de futbol.

• El 60% dels camps de conreu perduts s'han convertit en boscos, fet que comporta una reducció del paisatge en mosaic agroforestal i un increment del risc de grans incendis forestals. La resta dels camps de conreu perduts han estat urbanitzats.

• Des de finals del anys cinquanta, la superfície urbanitzada a la demarcació de Barcelona s'ha multiplicat per quatre.

• El Barcelonès és la comarca de la demarcació de Barcelona que més sòl ha urbanitzat des de 1956. Segons les últimes dades disponibles, només el 0,7% de la seva superfície es dedica a conreus.

• L'Alt Penedès és la comarca més agrària del territori, amb 25.428 hectàrees de camps de conreu.

• El Berguedà és la comarca de la demarcació de Barcelona amb més superfície forestal. Concretament, els boscos ocupen el 86% del seu sòl.

• El 21,4% de la superfície de la demarcació de Barcelona es dedica a conreus. Concretament, 164.267 hectàrees, segons dades de 2018.

• Una cinquantena de municipis tenen més d'un 40% de superfície agrària. Aquesta xifra representa el 16% dels pobles i ciutats de la demarcació de Barcelona.

• A la demarcació de Barcelona, el 68% dels municipis tenen més del 50% de la seva superfície ocupada per boscos i matolls.

Per a més informació sobre aquestes dades, podeu escriure a Lucía Nieto i Daniel Farré, enginyers de territori i experts GIS de l’estratègia BCN Smart Rural.

— Redacció BCN Smart Rural —

Enllaços relacionats