Bròcoli. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Bròquil. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Cooperatives i grups de consum

Som Alimentació

Som Alimentació és una cooperativa gestionada per una comunitat de persones que s'uneixen per a crear un supermercat cooperatiu i participatiu. La seva aposta és impulsar un nou model de consum dirigit per les persones, consumidores i productores, on la qualitat dels productes, la salut de les persones i els preus justos per als productors es situïn al centre del projecte.

2017
Iniciativa privada d'un grup de persones
Montse Pitel
València
Justificació i origen

Som Alimentació és una comunitat de persones que neix amb la voluntat de crear un supermercat cooperatiu i participatiu a València dissenyat amb els seus propis criteris. Un nou model de consum en què el poder de decisió el tenen els consumidors i productors d'aliments, no les grans empreses.

S'aposta per menjar millor amb productes de més qualitat, més saludables i majoritàriament d'origen local i ecològic, a més d'oferir preus justos per a consumidors i productors. Es vol que la compra contribueixi a millorar el món.

Objectius
  • Procurar béns i serveis d'ús quotidià relacionats amb l'alimentació, la higiene i cura personal, el calçat i la indumentària i qualsevol altre àmbit que contribueixi a millorar la qualitat i les condicions de vida dels socis i de les persones amb qui conviuen habitualment.

  • Oferir béns i serveis en les millors condicions de qualitat, informació i preu, i a la vegada preus justos per als proveïdors, tot sota un marc de relacions sociolaborals justes i dignes, inclosos els treballadors de Som Alimentació.

  • Defensar els drets dels consumidors i els usuaris.

  • Subministrar, produir i coproduir productes ecològics o locals per fomentar l'economia social i solidària (ESS), l'agroecologia i la sobirania alimentària.

  • Promoure un món millor per mitjà de la compra feta en el marc d'un sistema alimentari sostenible i d'un consum responsable.

  • Desenvolupar models de formació, comunicació i difusió per afavorir el consum de productes saludables, sostenibles i ètics.

  • Créixer sempre en funció de l'estructura existent i avaluar la possibilitat de crear noves estructures o inversions.

  • Establir aliances i cooperació entre els productors mateixos, entre productors i socis i també amb entitats públiques i privades.

  • Reinvertir els excedents en projectes de dimensió social.

  • Treballar per esdevenir una locomotora de consum agroecològic que situï els productors i consumidors en el centre del sistema alimentari, amb una aposta clara per la preservació del territori i la revaloració dels productes de la terra. 

  • Fer que els consumidors recuperin la capacitat de decidir què i com han de menjar.

Idees inspiradores i qüestions clau
  • Val la pena basar-se en una experiència ja existent, que si és possible subministri una base de dades amb proveïdors d'un àmbit geogràfic semblant.

  • Cal preparar bé les reunions en què intervenen moltes persones, tenint en compte aspectes bàsics com ara disposar de l'ordre del dia, fer una bona preparació prèvia i establir la dinàmica de les intervencions. Això permet que tothom entengui de què s'està parlant a la reunió i hi participi, a més d'afavorir que s'acabi a l'hora establerta.

  • Gràcies al fet d'oferir productes de proximitat i de tota mena, la iniciativa ha esdevingut un supermercat de barri i s'hi estan apuntant nous socis de la zona.

  • Atès que cal proposar un ventall d'ofertes adequades per a tots els consumidors, actualment des de la comissió de proveïdors s'està treballant en aquest aspecte, ja que sempre es pot millorar.

Pressupost de posada en marxa i origen dels recursos econòmics

La cooperativa ha estat possible gràcies al finançament col·lectiu dels seus membres, que amb els seus préstecs han pogut posar en marxa la botiga sense haver de recórrer als bancs.

Per a la inversió inicial s'ha rebut una mica d'ajuda de l'Ajuntament de València i, principalment, de la Generalitat Valenciana, per mitjà de la Conselleria d'Economia.

Pressupost anual i origen dels recursos econòmics

Els ingressos provenen de diverses fonts:

  • Socis:

    • Quota inicial de 50 euros.

    • Quatre hores de treball mensual, opció escollida pel 25 % dels socis, o bé 6 euros al més, que és la fórmula triada per la majoria (75 %).

  • Venda de productes i serveis a socis i no socis. Els no socis paguen un 25 % més per aquests productes.

Període d'execució
2006-actualitat
Altra informació rellevant

Referències:

Comparteix
Actuacions relacionades
Dades relacionades
Et pot interessar