Presentació del llibre ‘Barcelona pagesa’. DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Presentació del llibre 'Barcelona pagesa'. DIPUTACIÓ DE BARCELONA

La Diputació de Barcelona presenta el llibre ‘Barcelona pagesa’ amb una trobada sobre agricultura sostenible

L’acte ha comptat amb la participació d’agricultors i agricultores que lideren el camí cap a un futur alimentari més segur, saludable i sostenible a la província.

En el marc del cicle de col·loquis ‘Parlem de...’, i coincidint amb el Dia Mundial de l’Agricultura, la Diputació de Barcelona ha celebrat ahir la presentació del llibre ‘Barcelona pagesa. Retrats d’una agricultura en transformació’. L’acte, organitzat per la Llibreria de la Diputació i el programa Barcelona Agrària, ha estat un homenatge a la pagesia de la província, a més de ser una invitació a promoure models alimentaris sostenibles, impulsar el relleu generacional en el sector i connectar-nos amb les persones que cuiden el nostre territori.

Durant la benvinguda, Xesco Gomar, president delegat de l'Àrea d’Espais Naturals i Infraestructura Verda de la Diputació de Barcelona, ha destacat la importància de la pagesia en la protecció del medi ambient, reafirmant el compromís de la Diputació amb la sostenibilitat de l’agricultura. “Des de la Diputació de Barcelona donem suport econòmic i tècnic a sis espais agraris d’interès local, i durant aquest mandat reforçarem aquesta política. Ampliarem els territoris i els municipis que vulguin participar-hi, oferint més suport institucional, econòmic i tècnic”, ha afirmat. També ha avançat la propera presentació del programa ‘Barcelona Agrària’, que pretén consolidar aquestes iniciatives.

L’acte, que ha esdevingut un punt de trobada per a les persones compromeses amb un futur alimentari més saludable, segur i sostenible, ha comptat amb les intervencions de Gabi Martínez, escriptor i autor de la introducció; Patxi Uriz, fotògraf i documentalista; i Mar Carrera, periodista i ecoeditora. En la conversa, Martínez ha subratllat que “el llibre respira optimisme, un optimisme que neix després d’haver-les passat magres. Convida a explorar l'optimisme de debò, no l'optimisme de façana”. També ha assenyalat que “els protagonistes d’aquest llibre tenen projectes que conviden a canviar models i, sense amagar dificultats, bolquen tantes idees, exemples i experiències que fa venir ganes d’agafar l’aixada”.

A continuació, s’ha obert un diàleg amb tres pagesos destacats de la província de Barcelona: Maria Rovira, de De La Maria Eco; Germán Domínguez, d'El Nano Farinetes; i Tatiana Segura, de Can Rasca Orella. Moderada per Sònia Callau, cap de la Direcció Territorial Agrària de la Diputació de Barcelona, la conversa ha girat al voltant dels reptes i les gratificacions de la seva tasca agrícola, així com els valors essencials que els guien.

Per cloure l’acte, Xesco Gomar ha posat en valor les polítiques de suport a la pagesia de la Diputació de Barcelona. “Les dificultats que afronta la pagesia són enormes, però la responsabilitat de les administracions locals i supramunicipals és absoluta”. Per aquest motiu, ha subratllat que “el repte per tirar endavant és posar-nos d’acord i demostrar aquest compromís en els pressupostos públics”.

Finalment, Gomar ha convidat els assistents a visitar l’exposició fotogràfica 'Barcelona pagesa', que s’obrirà el 13 de setembre a la seu de la Diputació de Barcelona (Rambla de Catalunya, 126, Barcelona). La mostra ret homenatge a la diversitat i vitalitat de la pagesia de Barcelona.

Un viatge emocional per la Barcelona pagesa

El llibre 'Barcelona Pagesa. Retrats d’una agricultura en transformació' inclou una introducció, 27 entrevistes i una sèrie de fotografies que ofereixen un retrat íntim i profund de la pagesia de la província. A través d’aquests testimonis es posen de manifest els valors de llibertat, creativitat i comunitat que mouen els nostres agricultors i agricultores. La pagesia retratada en aquest volum combina la tradició de la terra amb la innovació i els somnis de les persones que la cuiden.

L’obra, que compta amb el disseny gràfic d’Enric Jardí i les il·lustracions de Tereza Janáková, està disponible a la Llibreria de la Diputació de Barcelona.

— Redacció BCN Agrària —

Presentació del llibre ‘Barcelona pagesa’. DIPUTACIÓ DE BARCELONA