Bròcoli. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Bròcoli. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Cooperatives i grups de consum

Som Alimentació

Som Alimentació és una cooperativa gestionada per una comunitat de persones que s'uneixen per a crear un supermercat cooperatiu i participatiu. La seva aposta és impulsar un nou model de consum dirigit per les persones, consumidores i productores, on la qualitat dels productes, la salut de les persones i els preus justos per als productors es situïn al centre del projecte.

2017
Iniciativa privada d'un grup de persones
Montse Pitel
València
Justificación y origen

Som Alimentació és una comunitat de persones que neix amb la voluntat de crear un supermercat cooperatiu i participatiu a València dissenyat amb els seus propis criteris. Un nou model de consum on el poder de decisió el tenen les persones consumidores i productores d’aliments, no les grans empreses.

Aposten per menjar millor amb productes de més qualitat, més saludables, amb una majoria locals i ecològics, i oferint preus justos a qui consumeix i a qui produeix. Volen que la compra contribuïsca cada dia a un món millor.

Objectives
  • Procurar béns i serveis d'ús quotidià relacionats amb l'alimentació, neteja i cura personal, calçat, vestit i qualsevol altre contribueixi a millorar la qualitat i condicions de vida de les persones sòcies i aquelles amb les quals conviuen habitualment.
  • Oferir béns i serveis en les millors condicions de qualitat, informació i preu, i al mateix temps preus justos per als proveïdors/es, tot sota un marc de relacions sociolaborals justes i dignes, inclosos els treballadors/es de Som Alimentació.
  • Defensa dels drets dels consumidors i usuaris.
  • Subministrament, producció i coproducció de productes ecològics i/o locals per a fomentar l'Economia Social i Solidària (ESS), l’agroecologia i la sobirania alimentària.
  • Promoure mitjançant la compra un món millor, mitjançant un sistema alimentari sostenible i un consum responsable.
  • Desenvolupar models de formació, comunicació i difusió per a afavorir el consum de productes saludables, sostenibles i ètics.
  • Creixement en funció de la seva estructura i possibilitat de creació de noves estructures o inversions.
  • Establir aliances i cooperació entre persones productores, entre elles i les sòcies i amb entitats públiques i privades.
  • Reinvertir excedents en projectes de dimensió social.
  • Cerca ser una locomotora de consum agroecològic que situï a persones productores i consumidores en el centre del sistema alimentari, amb una aposta clara de preservació del territori i revaloració dels productes de la terra. 
  • Recuperar la capacitat de decidir què i com menjar a les persones consumidores.
Inspiring ideas and key issues
  • Basar-se en una experiència ja existent, que si és possible et subministri una base de dades amb proveïdors d'un àmbit geogràfic semblant.
  • Preparar bé les reunions amb molta gent. Coses bàsiques com tenir un ordre del dia, una preparació prèvia, una dinàmica de la reunió, fa que tothom entengui i participi, i s'acabi a l'hora establerta.
  • Com que és un supermercat que ofereix productes pròxims i de tota mena, té l'oferta d'un supermercat de barri i s'estan apuntant sòcies noves de la zona.
  • Proposar una diversitat d'ofertes per a totes les consumidores i des de la comissió proveïdores es treballa en la qüestió perquè és una cosa que sempre es pot millorar.
Presupuesto de puesta en marcha y origen de los recursos económicos

La cooperativa ha estat possible gràcies al finançament col·lectiu dels seus membres, que amb els seus préstecs han possibilitat posar en marxa la botiga sense recórrer als bancs.

Per a la inversió inicial han tingut una mica d'ajuda de l'Ajuntament de València però sobretot de la Generalitat Valenciana a través de la Conselleria d'Economia.

Annual budget and origin of financial resources

Els ingressos provenen de diverses fonts:

  • Socis i sòcies:
    • Quota inicial de 50 €.
    • Quatre hores de treball mensual, opció que tria el 25% de les persones o 6 €/mes la fórmula triada per la majoria (75%).
  • Venda de productes/serveis a persones sòcies i no sòcies. Els no socis paguen un 25% més pels productes.
Periodo de ejecución
2006-actualitat
Otra información relevante

Referències:

Share
Related actions
Related data
You may be interested