Escola de Pastors i Pastores de Catalunya
Treballa pel relleu generacional de la ramaderia extensiva amb enfocament agroecològic i apostant per un model d’explotacions familiars. A més de la formació, la iniciativa treballa els traspassos extrafamiliars i acompanya a la instal·lació, entre altres accions de suport al sector.
Justificació i origen
L’entitat impulsora del projecte va ser mOntanyanes, que inspirades en experiències com la del moviment Slow Food, comencen a pensar en projectes de dinamització del territori al Pallars Sobirà. En aquest context, es gesta l’Obrador Xisqueta, projecte ja desaparegut que va néixer amb l’objectiu de revaloritzar la llana d’ovelles de raça Xisqueta d’un seguit de pastors i pastores que encara conserven aquesta raça i transformar-la i fer venda directa de les peces artesanals resultants, valorant també el disseny local i la manufactura artesanal. En base al projecte de l’Obrador Xisqueta, hi ha un apropament i es teixeixen aliances i confiances amb pastors i pastores del territori.
L’any 2009, arrel d’un procés de participació fet amb la pagesia del Pallars Sobirà, s’arriba a la conclusió que els ramaders i ramaderes de la comarca no tenen relleu generacional. S’organitza un sopar on es conviden diverses experiències com l’escola de pastors de Picos d’Europa i es comença a treballar en el projecte d’Escola de Pastors de Catalunya. S’hi pren de model l’escola de pastors del País Basc, la d’Iparralde i la de Picos d’Europa, que ja existien en aquell moment, per tal de crear una escola de pagesia i activitat pastoral que formi persones alienes a l’ofici per a ser el relleu que manca al Pallars.
Objectius
Garantir el relleu generacional mitjançant la incorporació de persones a l’activitat, la gestió sostenible de les finques i la dinamització del sector fent-lo viable econòmicament.
Idees inspiradores i qüestions clau
- Es tracta d’un projecte pioner a Catalunya, que s’ha convertit en un referent com a escola de formació de pastors i pastores.
- La formació té un clar enfocament agroecològic que aposta per un model pagès i de base familiar.
- L’Escola de Pastors i Pastores és una formació de 6 mesos i mig de durada, eminentment pràctica (10 setmanes de teoria i 4 mesos de pràctiques) per capacitar una generació que, aliena a la pagesia, senten una veritable vocació per a dedicar-se al sector primari.
- El primer mes de la part teòrica, els alumnes reben formació més generalista, mentre que les següents 6 setmanes la formació és més específica en temes cabdals pel desenvolupament de l’activitat amb base agroecològica (alimentació, maneig animal, transformació, pla d’empresa....). També s’hi ha afegit una part de silvopastura i de pastura de muntanya, així com formació en diagnòstics pastorals.
- A l’alumnat se li assignen unes pràctiques atenent, de manera individualitzada, els anhels de cada persona participant i les seves especificitats. Així, des de l’Escola de Pastors es compta amb una xarxa d’explotacions d’acollida que tutoritzen l’aprenentatge de l’alumnat, sempre amb el seguiment continu per part de les tècniques de l’Escola. Des que s’inicia l’Escola, més de 150 explotacions han acollit alumnes en pràctiques. D’aquesta manera, s’aconsegueix posar en contacte la pagesia tradicional amb aquesta nova pagesia emergent.
- A més de la formació, el projecte s’acompanya d’una sèrie d’accions a fi de donar suport al sector, que va des de l’acompanyament al traspàs de finques agroramaderes, l’accés a la terra, una borsa d’oportunitats on es vehiculen ofertes de feina i d’altres necessitats com ara la compra col·lectiva o la compartició de maquinària o el serveis a administracions com ara l’elaboració de guies o el suport tècnic en la redacció de plecs de condicions tècniques per a la contractació del servei de guarda de ramats a muntanya, per la contractació del servei de silvopastura, per a la prevenció d’incendis… Rurbans també ha fet, durant 2023, de secretaria tècnica del pla estratègic per la ramaderia extensiva.
Pressupost de posada en marxa i origen dels recursos econòmics
El pressupost anual actual és de 150,000€
Període d'execució
2009-actualitat
Procés seguit per a la seva posada en marxa
Un cop es gesta la idea del projecte d’Escola de Pastors, des de mOntanyanes es crea l’Associació Rurbans, associació sense ànim de lucre que serà l’òrgan gestor del projecte (a l’igual que s’havia creat l’Associació Xisqueta per gestionar el projecte Obrador Xisqueta).
Rurbans rep el suport de l’Escola Agrària del Pallars, que des de l’inici farà la formació teòrica generalista (que Rurbans complementarà amb formació teòrica específica en clau agroecològica) i que valida la totalitat de la formació. Alhora, es crea una xarxa de projectes que serviran com a explotacions d’acollida per a realitzar les pràctiques de la formació, i que ha anat ampliant-se.
El projecte ha anat evolucionant també respecte a la formació agroecològica, i cada cop més formadors i professionals comparteixen aquesta visió i hi ha més expertesa en la matèria.
01
Persones i/o entitats destinatàries
Persones que volen dedicar-se a la ramaderia i no venen de família pagesa
02
Rurbans, Escola Agrària del Pallars, Diputació de Barcelona, Departament d’Acció climàtica, Alimentació i Agenda Rural, ARCA, Parc Natural de l’Alt Pirineu, Institut pel Desenvolupament i la Promoció de l’Alt Pirineu i l’Aran (IDAPA) i Ajuntament de Sort.
03
Gobernança i gestió del projecte
L’escola de pastors està coordinada i gestionada per l’Associació sense ànim de lucre Rurbans. Rurbans fa la coordinació i disseny pedagògic, la selecció de l’alumnat i el contacte amb les persones formadores (tant per les classes teòriques com per la formació pràctica). Per altra banda, l’Escola Agrària del Pallars porta la part administrativa i valida la formació. Tota la formació està reconeguda pel Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Urbana, aspecte important per exemple per demanar l’ajut de primera instal·lació.
Rurbans compta amb dues tècniques, que coordinen l’Escola de Pastors i Pastores però també desenvolupen altres projectes que nodreixen l’escola o milloren la situació del sector. Diferents entitats financen el projecte, bé sigui a nivell de formació com, sobretot, d’accions de divulgació i comunicació o l’elaboració de guies o estudis. Rurbans també participa en projectes de recerca europeus, entre d’altres.
04
Principals accions desenvolupades
La principal acció desenvolupada per l’Escola de pastors i pastores de Catalunya és la formació, però Rurbans, l’entitat coordinadora i gestora de l’Escola també realitza altres activitats encaminades a la millora del sector de la ramaderia extensiva. Entre les activitats que desenvolupen, cal destacar:
- Formació. L’Escola entén la formació com a eix principal i motor de canvi de l’actual paradigma agroramader. Fins l’any 2024 s’han realitzat 16 edicions, amb prop de 250 alumnes (els quals han de passar un procés de selecció previ a començar la formació). Durant la teoria, els i les alumnes adquiriran tots aquells coneixements necessaris per a treballar en una finca, tot i que la major part del pes de la formació recau en les pràctiques a finca.
- Traspassos de projectes agroramaders, que permetin aprofitar l’experiència i les instal·lacions d’aquelles persones que volen plegar de l’activitat i traspassar-ho. Per tal de que aquests processos es donin, cal propiciar un clima favorable mitjançant accions de sensibilització, identificació de les persones properes a la jubilació, posada en contacte de les persones properes a la jubilació amb aquelles que volen reprendre i acompanyament del traspàs, preferiblement amb una figura de dinamitzadora/mediadora que pugui fer aquesta tasca.
- Suport a iniciatives de bancs de terres i participació a xarxes per l’accés a la terra, com Access to land.
- Participació en projectes de recerca i/o formació.
- Manteniment d’una borsa d’oportunitats vinculades al sector agroramader.
- Serveis a l’administració. Cada vegada més, les administracions, propietàries de masses forestals, s’interessen per l’ús de ramats per mantenir els boscos amb poca matèria combustible. A l’Escola de Pastors posen en contacte aquesta demanda amb les persones capacitades per dur a terme la pastura en boscos i franges de protecció i perímetres de protecció prioritària atès que suposa una oportunitat per a crear llocs de treball i diversificar la renda per aquelles persones que es dediquen a la ramaderia. També realitzen altres activitats com la redacció de guies o estudis i actualment, porten la secretaria tècnica del Pla Estratègic per la Ramaderia Extensiva a Catalunya 2021-2030.
05
- La situació del sector és complicada, amb falta de viabilitat de les explotacions per les múltiples causes estructurals del sector. És frustrant el fet que persones que finalitzen els estudis tenen la formació adequada i empenta per emprendre una explotació ramadera però quan s’instal·len aquests projectes són molt precaris i amb ritmes de vida molt insostenibles.
- L’escola aposta clarament pel model agroecològic, que és minoritari a Catalunya, fet que dificulta trobar finques d’acollida atès que el ventall és limitat.
- El finançament és limitant. Amb més recursos, es podria fer un curs especialitzat de pastura de muntanya, per exemple, que és necessari i requereix una formació molt específica i que actualment només poden fer de forma introductòria.
- L’Escola es manté en part per les elevades jornades que han de fer les persones tècniques per mantenir-la.
06
- L’Escola manté un diàleg actiu i constant amb les explotacions on es fan les pràctiques, que és un dels punts forts de l’escola. Cal un treball amb els formadors de pràctiques per a que creguin en el projecte i siguin la base del mateix així com per reforçar la voluntat de transmetre l’ofici.
- Hi ha una autoavaluació constant tant de la part pràctica com de les classes teòriques i dels formadors, que és un element clau per mantenir la qualitat i millorar l’escola a cada edició.
- És important que hi hagi una figura de coordinació que vetlli per donar estructura i enllaçar bé els coneixements que es transmeten, atès que més de 30 formadors imparteixen classes. En aquest sentit, l’Escola vol ser un projecte molt cuidat i acompanyat tant a dins com fora de l’aula.
- És important adequar el discurs a la realitat i transmetre realisme en un context d’elevada precarització i falta de viabilitat econòmica i sostenibilitat social de les explotacions ramaderes en extensiu.
07