IGP Gall del Penedès
CEDIDA
Marques i distintius

Indicació Geogràfica Protegida Gall del Penedès

Els criadors del gall del Penedès impulsen aquesta Indicació Geogràfica Protegida de manera organitzada per poder promoure un producte que té un alt valor per mitjà de diverses iniciatives de promoció, com ara l'elaboració d'aliments transformats (patés, confitats, brous, etc.).

Consell Regulador de la Indicació Geogràfica Protegida Gall del Penedès
Marta Salamé (Consell Comarcal de l'Alt Penedès)
Municipis inclosos en la Indicació Geogràfica Protegida
Justificació i origen

La IGP Gall del Penedès empara carn fresca de pollastre (mascle i femelles) de la varietat penedesenca negra, millorada de la raça penedesenca tradicional. Es tracta d'un ocell de creixement lent, molt rústic i que es caracteritza per incloure llavor de raïm a la seva dieta.

Els criadors del gall del Penedès es van començar a organitzar per poder promoure un producte que tenia un alt valor per mitjà de la certificació amb una IGP. D'ençà que es va aconseguir la certificació, el Consell Regulador ha impulsat altres iniciatives per continuar-lo promocionant. D'aquestes, en destaca l'elaboració d'aliments transformats (patés, confitats, brous, etc.), que actualment es troba en mans d'una entitat social i que ha servit per augmentar el valor afegit del producte amb un impacte directe positiu per als criadors.

La IGP inclou:

• Tots els municipis de la comarca de l'Alt Penedès (vint-i-set).
  • Tots els municipis de la comarca del Baix Penedès (catorze).
  • Tots els municipis de la comarca del Garraf (sis).
  • Els següents municipis de la comarca de l'Anoia: Argençola, la Llacuna, Cabrera d'Igualada, Piera, Masquefa, Hostalets de Pierola, Vallbona d'Anoia, Capellades, la Torre de Claramunt, Carme, Orpí, Santa Maria de Miralles, Bellprat, Sant Martí de Tous, Santa Margarida de Montbui, Vilanova del Camí, la Pobla de Claramunt, Castellolí, el Bruc, Òdena, Igualada, Rubió, Jorba, Montmaneu i Copons (vint-i-cinc).
  • El municipi de Rodonyà, a la comarca de l'Alt Camp (un).
Objectius

Els objectius propis de la IGP són la certificació del producte —i vetllar perquè estigui certificat correctament— i la seva promoció.

En el cas del gall del Penedès, el procés es va iniciar per poder donar valor a aquest producte únic, autèntic i singular, a més de donar-lo a conèixer de manera més àmplia i posicionar-lo en el mercat.

Idees inspiradores i qüestions clau

A causa del volum de feina que suposa en l'àmbit de les gestions administratives, obtenir la certificació no hauria estat possible sense el suport del Consell Comarcal.

La persistència del grup impulsor de criadors va permetre obtenir un segell de qualitat d'alta distinció.

Pressupost de posada en marxa i origen dels recursos econòmics

Al pressupost anual cal sumar-hi la dedicació d'un membre del personal tècnic del Consell Comarcal del Penedès que ha destinat part de la seva jornada (uns dos dies de treball setmanals) a l'obtenció i el seguiment de la Indicació Geogràfica Protegida (IGP).

Pressupost anual i origen dels recursos econòmics

Promoció: 12.000 euros de mitjana anuals (l'any 2022 aquest import va pujar fins als 19.000 euros a causa de l'augment de l'activitat).

Certificació: 3.500 euros anuals (despesa constant que depèn dels operadors de què es disposa: criadors, escorxadors, fàbriques de pinsos, etc).

L'origen són o bé fons europeus a partir del programa de desenvolupament rural (PDR) o bé ajuts del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació a partir del programa de mínims. Segons l'any, s'han obtingut d'un lloc o de l'altre (són incompatibles entre si).

Període d'execució
2007-actualitat