La marca Ici.C.Local
La marca Ici.C.Local, impulsada per la ciutat de Grabèls, té com a finalitat ajudar els consumidors a comprendre millor l'origen dels productes venuts al mercat municipal i així prioritzar els productes locals, bruts o transformats, i provinents de circuits curts per mitjà d'un etiquetatge precís.
La marca Ici.C.Local va néixer l'any 2010 arran de la voluntat dels representants de la ciutat de Grabèls d'ajudar els consumidors a comprendre millor l'origen dels productes venuts al mercat municipal, inaugurat dos anys enrere, i així prioritzar els productes locals, bruts o transformats, i provinents de circuits curts per mitjà d'un etiquetatge precís. Juntament amb l'institut de recerca INRAE UMR Innovation, que s'hi va involucrar des del primer moment, totes dues entitats van decidir dotar l'acció d'una forta dimensió participativa implicant-hi les col·lectivitats, els consumidors, els productors i, de manera esporàdica, altres agents o entitats interessats a disposar d'un comitè territorial multiactor encarregat d'elaborar els criteris per a l'etiquetatge i de fer-ne el seguiment. L'any 2014, totes dues entitats van registrar oficialment la marca a l'Institut National de la Propriété Intellectuelle per tal d'enquadrar-ne el desenvolupament en altres territoris. Es tracta d'una marca col·lectiva i participativa d'ús gratuït difosa en diversos departaments francesos. |
Facilitar la transparència sobre l'origen dels productes venuts als mercats.
Fomentar la valoració dels productes locals, de temporada o provinents de circuits curts sostenibles.
Facilitar la cooperació i el diàleg entre els professionals dels circuits curts alimentaris, els consumidors i altres col·lectius.
Permetre als actors locals definir els criteris de la marca en funció de les especificitats del seu territori.
Flexibilitat de la marca per adaptar-la a les necessitats dels territoris.
Simplicitat de la marca, amb un codi de colors senzill i de fàcil lectura.
Procés d'aplicació senzill.
Atès que la marca és gratuïta i d'ús lliure, la iniciativa requereix poca mobilització de fons.
Les úniques despeses assumides per les estructures coordinadores en l'àmbit local són la impressió de la comunicació (etiqueta, fitxa d'informació) posada a disposició per l'Institut National de Recherche pour l'Agriculture, l'Alimentation et l'Environnement (INRAE).
El desenvolupament de la marca a escala local el solen assumir càrrecs relacionats amb l'àmbit alimentari (responsables del projecte alimentari territorial, xarxes de circuit curt, etc.).