La marca Ici.C.Local
CEDIDA
Marques i distintius

La marca Ici.C.Local

La marca Ici.C.Local , impulsada per la ciutat de Grabels, té com a finalitat ajudar els consumidors a comprendre millor l'origen dels productes venuts en el mercat municipal i així prioritzar els productes locals, bruts o transformats, i procedents de circuits curts a través d'un etiquetatge precís.

2010
Ciutat de Grabels (34); INRAE (Institut Nacional de Recerca per a l'Agricultura, l'Alimentació i el Medi Ambient)
Yuna Chiffoleau - INRAE
Utilitzada en diversos departaments (províncies) francesos
Justificació i origen

La marca Ici.C.Local va néixer en 2010 de la voluntat dels representants de la ciutat de Grabels d'ajudar els consumidors a comprendre millor l'origen dels productes venuts en el mercat municipal, establert dos anys abans, i així prioritzar els productes locals, bruts o transformats, i procedents de circuits curts a través d'un etiquetatge precís.

Acompanyat per l'institut de recerca INRAE UMR Innovation des del començament, les dues entitats decideixen donar a l'acció una dimensió participativa forta implicant les col·lectivitats, consumidors, productors i esporàdicament altres agents/entitats interessats en un comitè territorial multiactor encarregat de l'elaboració dels criteris de l'etiquetatge i del seu seguiment.

L'any 2014, les dues entitats dipositen la marca oficialment a l'Institut Nacional de la Propietat Intel·lectual per tal d'enquadrar el seu desenvolupament en altres territoris. És una marca col·lectiva i participativa d'ús gratuït difosa en diversos departaments francesos.

Objectius
  • Facilitar la transparència sobre l'origen dels productes venuts en els mercats.
  • Valoració dels productes locals, de temporada, i/o procedents de circuits curts sostenibles.
  • Facilitar la cooperació i el diàleg entre professionals dels circuits curts alimentaris, consumidors i col·lectius.
  • Permetre als actors locals definir els criteris de la marca en funció de les especificitats del seu territori.
Idees inspiradores i qüestions clau
  • Flexibilitat de la marca per a adaptar-la a les necessitats dels territoris.
  • Simplicitat de la marca amb un codi de colors senzill i de fàcil lectura.
  • Procés d'aplicació senzill.
Pressupost anual i origen dels recursos econòmics

Atès que la marca és gratuïta i d'ús lliure, la iniciativa requereix poca mobilització de fons.

Les úniques despeses assumides per les estructures coordinadores en l'àmbit local són la impressió de la comunicació (etiqueta, fitxa d'informació) posada a disposició per l'INRAE.

El desenvolupament de la marca localment és generalment assumit per persones amb càrrecs sobre la temàtica alimentària (responsables del projecte alimentari territorial -PAT-, xarxes de circuit curt, etc.).

 

Període d'execució
2010-actualitat