La marca Ici.C.Local
La marca Ici.C.Local , impulsada per la ciutat de Grabels, té com a finalitat ajudar els consumidors a comprendre millor l'origen dels productes venuts en el mercat municipal i així prioritzar els productes locals, bruts o transformats, i procedents de circuits curts a través d'un etiquetatge precís.
La marca Ici.C.Local va néixer en 2010 de la voluntat dels representants de la ciutat de Grabels d'ajudar els consumidors a comprendre millor l'origen dels productes venuts en el mercat municipal, establert dos anys abans, i així prioritzar els productes locals, bruts o transformats, i procedents de circuits curts a través d'un etiquetatge precís. Acompanyat per l'institut de recerca INRAE UMR Innovation des del començament, les dues entitats decideixen donar a l'acció una dimensió participativa forta implicant les col·lectivitats, consumidors, productors i esporàdicament altres agents/entitats interessats en un comitè territorial multiactor encarregat de l'elaboració dels criteris de l'etiquetatge i del seu seguiment. L'any 2014, les dues entitats dipositen la marca oficialment a l'Institut Nacional de la Propietat Intel·lectual per tal d'enquadrar el seu desenvolupament en altres territoris. És una marca col·lectiva i participativa d'ús gratuït difosa en diversos departaments francesos. |
- Facilitar la transparència sobre l'origen dels productes venuts en els mercats.
- Valoració dels productes locals, de temporada, i/o procedents de circuits curts sostenibles.
- Facilitar la cooperació i el diàleg entre professionals dels circuits curts alimentaris, consumidors i col·lectius.
- Permetre als actors locals definir els criteris de la marca en funció de les especificitats del seu territori.
- Flexibilitat de la marca per a adaptar-la a les necessitats dels territoris.
- Simplicitat de la marca amb un codi de colors senzill i de fàcil lectura.
- Procés d'aplicació senzill.
Atès que la marca és gratuïta i d'ús lliure, la iniciativa requereix poca mobilització de fons.
Les úniques despeses assumides per les estructures coordinadores en l'àmbit local són la impressió de la comunicació (etiqueta, fitxa d'informació) posada a disposició per l'INRAE.
El desenvolupament de la marca localment és generalment assumit per persones amb càrrecs sobre la temàtica alimentària (responsables del projecte alimentari territorial -PAT-, xarxes de circuit curt, etc.).