Celler Parés Baltà. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

La terra del vi i el cava compta amb 8.567 hectàrees de conreus ecològics, el que representa el 40% de la superfície total cultivada a la comarca.

Els aliments ecològics estan de moda. Per una banda, cada cop hi ha més pagesos convençuts de la importància de conrear la terra amb pràctiques respectuoses envers el medi ambient. Per una altra, els consumidors de productes locals i ecològics cada cop són més, i, de fet, la pandèmia de la COVID-19 ha generat una major sensibilitat cap aquest tipus d’aliments. La tendència és tan clara i evident que la Unió Europea ha decidit apostar fermament per ella i donar-li una empenta decisiva.

L’estratègia “Del camp a la taula” de la UE ha fixat cinc objectius clau per assolir sistemes alimentaris sostenibles. D’aquests, n’hi ha un que és especialment destacable: aconseguir que el 25% de les terres agrícoles dels Estats membres es conreïn de manera ecològica abans del 2030. Aquest percentatge triplica el de l’any 2019, que, a escala europea, se situa en el 8,5%. Però, a la demarcació de Barcelona, com d’esteses estan les pràctiques agràries ecològiques? Quina superfície s’hi dedica? I quins són els conreus que més es produeixen amb mètodes ecològics en el nostre territori?

Si voleu descobrir les respostes a aquestes qüestions, us convidem a consultar el nou tastet de dades BCN Smart Rural. Entre les dades més significatives, hi trobareu les següents:

• Actualment, a la demarcació de Barcelona, el 12% de la superfície cultivada és ecològica. Aquest percentatge és del 7% en l'àmbit de Catalunya.

• La demarcació de Barcelona va acabar el 2019 amb 15.476 hectàrees de superfície cultivada de manera ecològica i es posiciona com la demarcació de Catalunya amb més superfície dedicada a aquest tipus de producció.

• A la demarcació de Barcelona, el principal conreu en ecològic és la vinya: de la superfície total de vinya conreada al territori, el 44% es treballa de manera ecològica. En comparació, a la demarcació de Barcelona, la producció ecològica de cereals només representa el 3% de la superfície total dedicada a aquest tipus de conreus.

• Del total de la superfície d'horta conreada a la demarcació de Barcelona, el 15% es treballa de manera ecològica. Dit això, el conreu de l’horta en ecològic no segueix la tendència creixent que presenten altres cultius: des de l'any 2015, la superfície d'horta ecològica no mostra un increment significatiu.

• L'Alt Penedès és la comarca barcelonina amb més superfície dedicada a l'agricultura ecològica. La terra del vi i el cava compta amb 8.567 hectàrees de conreus ecològics, el que representa el 40% de la superfície total cultivada a la comarca. Aquest percentatge supera amb escreix l’objectiu marcat per la Unió Europea, que vol aconseguir que el 25% de les terres agrícoles dels Estats membres es treballin de manera ecològica abans del 2030.

• En termes percentuals, el Moianès es troba molt a prop de l’objectiu fixat per la UE. La comarca més jove de Catalunya gestiona de manera ecològica el 20% de la seva superfície total cultivada.

• Deixant de banda l’Alt Penedès i el Moianès, la resta de comarques de la demarcació de Barcelona presenten un percentatge de superfície ecològica cultivada inferior al 15%. En les posicions més baixes de la llista trobem la comarca d’Osona, amb un 2% de superfície ecològica, i les comarques del Vallès Occidental i el Bages, amb un 4%.

• Subirats és el municipi de la demarcació de Barcelona amb una major superfície en producció ecològica. En aquest poble de l’Alt Penedès, el 55% de la superfície total cultivada es treballa de manera ecològica; concretament, 1.044 hectàrees. Dit això, Subirats no és pas una excepció: 62 municipis de la demarcació de Barcelona tenen més d’un 25% de superfície cultivada de manera ecològica.

• Les comarques barcelonines acullen el 32% de les empreses catalanes certificades en producció agrària ecològica: actualment, n'hi ha 962. De fet, en els darrers 20 anys, la demarcació de Barcelona ha multiplicat per 15 el nombre de productors ecològics.

L'anàlisi d'aquestes dades posa de manifest la necessitat d'ampliar en 15.617 hectàrees la superfície de conreu dedicada a la producció ecològica en la demarcació de Barcelona, una àrea que supera lleugerament l’extensió del Barcelonès. Si es vol assolir la fita del 25% fixada per la Unió Europea i impulsar el territori cap a un sistema alimentari més saludable i sostenible, la demarcació de Barcelona hauria de tenir un total de 31.093 hectàrees dedicades a l'agricultura ecològica abans del 2030. És a dir, per assolir l'objectiu que marca l'estratègia "Del camp a la taula", la demarcació de Barcelona ha de multiplicar per dos la superfície cultivada de manera ecològica abans de 2030.

Per a més informació sobre aquestes dades, podeu escriure a Lucía Nieto i Daniel Farré, enginyers de territori i experts GIS de l’estratègia BCN Smart Rural.

— Redacció BCN Smart Rural —

Uneix-te a la revolució més deliciosa!

Vols estar al dia de les últimes novetats del programa Barcelona Agrària?  Subscriu-te al nostre butlletí digital!

Omple el breu formulari que trobaràs a continuació i rebràs al teu correu electrònic una selecció de notícies, entrevistes, informes i publicacions que segur que t’interessen.

Vull subscriure'm!