Forn de Jorba. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

Igualada impulsa la seva estratègia alimentària amb el suport decisiu de la Diputació de Barcelona

La capital de l’Anoia marca el camí cap a un futur alimentari més saludable, sostenible, proper i resilient.

L'Ajuntament d'Igualada ha iniciat una prova pilot per impulsar una estratègia alimentària que permeti transformar el sistema alimentari local cap a un model més saludable, sostenible, proper i resilient. Aquesta iniciativa compta amb el suport financer i l’assessorament expert de la Diputació de Barcelona, la qual ha establert un conveni de col·laboració que, entre altres mesures de suport, inclou la concessió d’una subvenció de 18.000 € per al desenvolupament d'aquest pla d'acció.

Aplicant la metodologia proposada per la corporació, la creació de l’estratègia alimentària comença amb l'elaboració d'una Carta Alimentària que ajudi a definir un model agroalimentari basat en el principi de proximitat. Aquesta tasca s’està duent a terme en estreta col·laboració amb tots els agents públics i privats de la Conca d’Òdena relacionats amb el sistema alimentari local, incloent-hi productors, restauradors, distribuïdors, responsables de menjadors escolars, associacions i centres de salut, entre d’altres. Inicialment, la tasca del grup motor consistirà en la redacció de la Carta Alimentària, un document fonamental per transformar el model alimentari de la ciutat. A continuació, es realitzarà un procés de diagnosi, seguit de la creació d’un Consell Alimentari Local que assumirà la responsabilitat d’abordar el disseny i desenvolupament del Pla Alimentari Local.

Amb la voluntat de fomentar la col·laboració i d’ampliar la iniciativa més enllà d'Igualada, s’aspira a que l'àmbit de l’estratègia inclogui tots els municipis pel Parc Agrari de la Conca d’Òdena (PACO). Establert l’any 2021, actualment en formen part l’Associació de Productors de la Conca d’Òdena, l’Associació de Comerç i Restauració del PACO, l’Associació de Turisme del PACO, el Consell Comarcal de l’Anoia i 14 municipis. La finalitat del parc és preservar, promocionar i gestionar els espais agraris del territori, així com transformar el model alimentari de la seva àrea geogràfica, que abasta una superfície de 31.512 hectàrees i una població de 70.113 habitants.

Igualada, Mataró i Palafolls lideren el camí

La Diputació de Barcelona s'ha implicat en aquesta iniciativa amb l'objectiu d'acompanyar i assessorar els municipis que desitgen impulsar una estratègia alimentària en els seus territoris i, de fet, el procés de creació del Pla Alimentari d’Igualada forma part d'una prova pilot que la corporació també està duent a terme a Mataró i Palafolls. Des d'aquests punts de partida, la Diputació vol expandir les polítiques alimentàries locals i avançar cap a un desenvolupament sostenible dels pobles i ciutats, contribuint a la reducció de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle associades a l'alimentació.

En aquest sentit, Igualada, Mataró i Palafolls lideren el camí cap a un futur alimentari més saludable, sostenible i resilient a la província de Barcelona. «Són tres ciutats que tenen molt clar que la implementació de polítiques alimentàries de proximitat és imprescindible si es vol avançar cap a models de ciutat i consum de mínima petjada ambiental», explica Sònia Callau, cap de la Direcció Territorial Agrària de la corporació. «Però esperem que aviat se’ls hi sumin moltes més. La producció d’aliments en anelles alimentàries integrades en la infraestructura verda dels pobles i ciutats és un repte present que permetrà als municipis afrontar millor les incerteses que es dibuixen en un futur proper».

Per a més informació sobre les estratègies alimentàries que impulsa la Diputació de Barcelona, podeu escriure a Sònia Callau, cap de la Direcció Territorial Agrària de la corporació.

— Redacció BCN Smart Rural —

Forn de Jorba. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

Uneix-te a la revolució més deliciosa!

Vols estar al dia de les últimes novetats del programa Barcelona Agrària?  Subscriu-te al nostre butlletí digital!

Omple el breu formulari que trobaràs a continuació i rebràs al teu correu electrònic una selecció de notícies, entrevistes, informes i publicacions que segur que t’interessen.

Vull subscriure'm!