Pla Alimentari de la Conca d’Òdena
Estratègia alimentària liderada per la ciutat d’Igualada en coordinació amb l’Espai Agrari de la Conca d’Òdena. El primer pas de l’estratègia, de recent creació, ha estat la constitució d’un grup motor i la redacció d’una Carta Alimentària.
El procés de treball col·lectiu i consensuat consistent a transformar el sistema alimentari d’un poble o d’una ciutat el coneixem com a estratègia alimentària. Aquesta ha de ser l’instrument capaç d’establir vincles, aliances i pactes entre el conjunt d’actors alimentaris i, per tant, ha d’incloure una visió global del procés. La plasmació final dels plans o estratègies alimentàries és l’elaboració de plans d’acció, de cartes o de consells alimentaris, és a dir, de les eines de consens per a la implementació de l’estratègia alimentària.
Tot i que diverses ciutats pioneres al món ja havien treballat en la seva estratègia alimentària, es considera que el Pacte de Milà (2015) és un punt d’inflexió en el compromís de treballar, des dels entorns urbans, per a l’articulació de sistemes alimentaris sostenibles, segurs i diversificats. La transcendència del Pacte de Milà rau en el fet de ser el primer protocol internacional en matèria alimentària amb la voluntat de desplegar-se a escala municipal. Els objectius fundacionals del Pacte remarquen la importància de vectors principals de les polítiques alimentàries sostenibles: l’accés a una alimentació sana i per a tothom, la reducció del malbaratament alimentari, la conservació de la biodiversitat i l’emergència climàtica.
En el cas de la Conca d’Òdena, des de l’any 2017 l’Ajuntament d’Igualada i altres 15 ajuntaments i agents del territori han impulsat la creació del Parc Agrari de la Conca d’Òdena, constituït l’any 2023. Quatre de les cinc línies estratègiques desenvolupades al Pla de Gestió i Desenvolupament hi descriuen una estratègia alimentària pel territori que vincula camp-ciutat (la línia 1 està més focalitzada en el sector agrari).
- Línia estratègica 2. Fomentar la cadena de valor agroalimentària local. La finalitat d’aquesta línia estratègica és la valorització i l’empoderament del sector agroalimentari a través d’una cadena de producció i consum forta i completa en totes les seves baules.
- Línia estratègica 3. Incrementar i facilitar l’accés al producte local. Aquesta línia vol fomentar el consum de producte local, de proximitat, temporada i qualitat, per part dels habitants de la Conca d’Òdena tot enfortint i augmentant els vincles entre les diverses baules de la cadena agroalimentària i facilitant l’accés als productes locals.
- Línia estratègica 4. Actuar per a un territori sostenible. L’objectiu d’aquesta línia és avançar vers una cadena de producció i consum que respecti el territori i els serveis ecosistèmics, que faci compatible les activitats econòmiques i la preservació del medi i els paisatges que ens envolten.
- Línia estratègica 5. Conscienciar, comunicar i promocionar. Aquesta línia estratègica pretén incidir en la conscienciació per part de la ciutadania de la importància que té el territori per al benestar col·lectiu, de la rellevància de les decisions que prenem com a consumidors, i del paper clau que tenen les activitats productives per la preservació dels serveis ecosistèmics. Alhora, es preveu visibilitzar els agents que formen part del Parc Agrari de la Conca d’Òdena, i fer al conjunt de la població partícip de les seves activitats.
Així, el pla alimentari desenvolupat a Igualada pretén desenvolupar una estratègia alimentària de ciutat que es retroalimenta amb el Parc Agrari de la Conca d’Òdena a nivell supramunicipal.
Definir l’estratègia alimentària local, en l’àmbit del Parc Agrari de la Conca d’Òdena, amb la intenció d’avançar en el desenvolupament d’un model de producció i alimentació més sostenible, saludable, segur i en clau de proximitat.
Entre els objectius específics destaquen:
- Implementar una metodologia de treball per a dissenyar una estratègia alimentària per tal d’avançar en la transició cap a models agraris i alimentaris més sostenibles, saludables i de proximitat.
- Posar en valor els productes agraris del territori.
- Generar sinergies entre els agents locals.
- Propiciar la transmissió de la informació i metodologia de treball de les actuacions del Pla Agrari de la Conca d’Òdena en els diferents sectors implicats així com a la ciutadania en general.
- El projecte connecta el recentment creat Parc Agrari de la Conca d’Òdena amb els espais urbans mitjançant l’alimentació sostenible, justa i sana.
- L’estratègia alimentària parteix de la voluntat manifesta al Pla de Gestió i Desenvolupament del Parc Agrari de la conca d’Òdena de fer un treball conjunt entre agents del territori i que connecti camp-ciutat retroalimentant els dos processos.
El pressupost de la posada en marxa és de 18.000€ obtinguts a través d’una subvenció de la Diputació de Barcelona.