Paisatge agrari, Granollers. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Paisatge agrari, Granollers. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Preservació

Llei de protecció de sòls d'alt valor agrològic (Pacte InterVegas)

Proposta de llei elaborada per una plataforma amb representació de tot l'Estat Espanyol per a la protecció dels sòls d'alt valor agroecològic i sòls d'alt interès agrari

2015
Federació InterVegas
Carolina Yacamán
Estat espanyol
Justificación y origen

Malgrat l'importantíssim paper que juguen els sòls a totes les escales i en àmbits molt diversos, a Espanya no hi ha cap norma específica de caràcter bàsic que en tuteli els valors i en fomenti la restauració i millora en cas de pèrdua, contaminació o erosió.

  • És imprescindible protegir i mantenir els sòls fèrtils en tots els territoris (periurbans i rurals) assegurant una producció ancorada en el territori que permeti a les poblacions proveir-se de productes hortofructícoles frescos, de qualitat i associats a les dietes mediterrània i locals reduint els costos de transport i les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle.
  • El sòl fèrtil és una reserva alimentària estratègica per donar suport a les polítiques agroalimentàries locals, per afavorir tant l'economia local com el manteniment dels paisatges agrícoles i on poder desenvolupar activitats educatives i gaudir a l'aire lliure.
Objetivos

Des del 2015, la signatura del Pacte InterVegas i la versió més recent de la proposta de llei han canviat algun dels objectius i conceptes del projecte. S'ha basculat de la idea de territoris agraris històrics, que només incloïa les hortes més fèrtils, als conceptes de sòls d'alt valor agrològic (SAVA) i altres sòls d'interès agrari (SIA), que inclouen conceptes d'infraestructura ecològica i connectivitat.
Així, doncs, el Pacte InterVegas aposta per recuperar els espais agraris d'alt valor cultural des dels principis de la sobirania alimentària, la coevolució i la sostenibilitat dels territoris agraris històrics (TAH) per mitjà de les accions següents:

  1. Promoure i adaptar normatives per classificar agroambientalment els TAH i protegir-ne els sòls enfront de qualsevol altre ús no compatible amb l'activitat agrària i recuperar els espais degradats.
  2. Dinamitzar l'activitat agrària i impulsar i finançar la recuperació dels TAH:
    1. Afavorir els canals curts, els cultius d'interès social, els mercats de productes locals i la valoració dels productes dels TAH.
    2. Introduir les millors pràctiques: diversificar els cultius i les formes de producció mitjançant la innovació, el suport tècnic, l'agrupació, la comercialització conjunta i les mesures fiscals.
  3. Reconèixer el paper de la pagesia per mitjà de:
    1. Les ajudes dirigides a la professionalització del sector.
    2. La recuperació i transmissió del coneixement sobre el maneig del territori i les pràctiques agropecuàries.
  4. Treballar sobre els TAH i els seus valors històrics:
    1. Catàleg de béns patrimonials territorials, amb un pla de recuperació i dinamització que en prioritzi l'ús agrari.
    2. Pla estratègic de gestió i desenvolupament sostenible per a la definició i manifestació dels valors dels TAH.
  5. Mantenir i preservar l'estructura territorial per mitjà de la recuperació, la correcta senyalització, el manteniment i la preservació tant per a usos agraris com per a usos complementaris sostenibles dels rius, les séquies, els camins i les vies pecuàries.
  6. Fomentar que les administracions públiques elaborin un programa de formació professional inicial i un altre de permanent, així com programes d'educació sobre biodiversitat, producció sostenible i conservació mediambiental:
    1. Inserció laboral per al relleu generacional.
    2. Sensibilització, coneixement i valoració de l'activitat agropecuària.
  7. Difondre els valors dels TAH a la ciutadania en general.
  8. Crear un consell estatal per a la xarxa dels TAH.

La llei protegeix els SAVA i els SIA per les seves importants funcions per mitjà de les accions següents:

  1. Establir un règim jurídic de protecció per als SAVA i els SIA a tot el territori de l'Estat respectant les competències de les comunitats autònomes i els municipis.
  2. Establir normatives i criteris que garanteixin la conservació activa dels SAVA i els SIA i els seus múltiples valors.
  3. Definir figures específiques de gestió territorial i foment de l'agricultura en espais en els quals s'identifiquen SAVA i SIA.
  4. Contribuir a la viabilitat i el manteniment de les petites i mitjanes explotacions agropecuàries en SAVA i SIA.
  5. Evitar les pressions derivades de l'expansió urbana, el desenvolupament d'infraestructures i qualsevol altre fenomen que faci més artificial el sòl (segellament, fragmentació o canvi d'ús).
  6. Fomentar la producció ecològica, diferenciada i de qualitat.
  7. Contribuir a frenar el despoblament rural i l'abandó de l'activitat agrària professional.
  8. Millorar els canals de participació dels titulars de les explotacions agràries, organitzacions professionals agràries i cooperatives en els òrgans consultius de les administracions públiques.
  9. Establir mesures per garantir la incorporació de joves i dones a l'activitat agrària.
Ideas inspiradoras y cuestiones clave
  • Es busca una llei flexible i bàsica que es pugui transferir a les diverses comunitats autònomes.
  • La fortalesa i a la vegada feblesa és que no es disposa d'estructura oficial i que hi ha gent de tota mena. S'ha respectat la veu de totes les persones.
  • Dins de la Federació hi ha una gran qualificació tècnica.
  • La Federació és un bon exemple d'autoorganització per proposar lleis i canviar aspectes que incideixin directament en la transformació del sistema alimentari i en la defensa del capital natural.
  • Des de bon principi, s'ha volgut comptar amb tots els grups polítics per buscar el consens.
Presupuesto de puesta en marcha y origen de los recursos económicos
Treball voluntari de les persones implicades.
Presupuesto anual y origen de los recursos económicos

En no tractar-se d'una entitat legal, no té un pressupost assignat. Algunes accions, com ara les trobades, es financen per mitjà de subvencions i aportacions de les persones i entitats associades a la Federació.

Periodo de ejecución
2015-actualitat