Horta de València, València. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Horta de València. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Consells alimentaris

Consell Alimentari Municipal de València

El Consell Alimentari Municipal de València és un òrgan consultiu i de participació sectorial de l'Ajuntament de València l'objectiu del qual és promoure un sistema agroalimentari local més sostenible, saludable i just, en línia amb els compromisos adoptats per aquest ajuntament amb la signatura del Pacte de Polítiques Alimentàries Urbanes de Milà.

Ajuntament de València
Justificació i origen

El sistema alimentari global està trencat i genera relacions de poder desiguals. Ens trobem en una situació de creixement continu de la població i la seva ràpida urbanització, de reducció de recursos productius primaris (aigua, sòl, etc.) i dificultat per accedir-hi, de globalització... També hi ha un problema important de malbaratament alimentari (que afecta un terç dels aliments al llarg de la cadena alimentària) i problemes d'obesitat i desnutrició. A més, el sistema agroalimentari és un dels principals causants de gasos amb efecte d'hivernacle (33 %).

Aquest context obliga les instàncies internacionals i els governs nacionals i locals a enfrontar-se a nous desafiaments relatius a la creació de sistemes alimentaris sostenibles i resilients que siguin capaços d'alimentar la ciutadania de les àrees urbanes de manera saludable, justa, equitativa i sostenible.

Objectius
  • Treballar per aconseguir un sistema alimentari local sostenible, inclusiu, resilient, segur i diversificat.
  • Propiciar la participació activa de la ciutadania en el desenvolupament de polítiques públiques agroalimentàries.
  • Desenvolupar propostes integrals treballant de manera coordinada amb diversos agents, sectors empresarials i administracions locals.
Idees inspiradores i qüestions clau

Es considera que la constitució del Consell Alimentari ha estat possible gràcies a una sèrie de condicions clau.

En primer lloc, el context internacional ha estat favorable gràcies, entre altres motius, al Pacte de Milà i a una Administració local sensible a l'alimentació sostenible i l'agricultura local. Per altra banda, hi ha un teixit social i econòmic que treballa per la defensa del territori i la sobirania alimentària. També es manté una tradició agrícola vinculada als valors socials, culturals i històrics del territori.

Pressupost de posada en marxa i origen dels recursos econòmics

17.000 euros més IVA aproximadament per part de la Regidoria d'Agricultura, Horta i Pobles, dedicats a l'elaboració d'un estudi d'aproximació i caracterització del sistema alimentari municipal i al disseny del procés participatiu per definir el model de consell alimentari que es volia per a la ciutat de València.

Pressupost anual i origen dels recursos econòmics

No disposa d'un pressupost fix o preestablert, sinó que depèn de les propostes presentades pels grups de treball. La Regidoria d'Agricultura, Horta i Pobles assumeix la secretaria tècnica del Consell des del 2022.

També s'ha comptat amb finançament de la Fundació Daniel i Nina Carasso mitjançant les convocatòries de sistemes alimentaris territorialitzats del 2020.

Període d'execució
2020-actualitat