Toronto Food Policy Council (TFPC)
CEDIDA
Consells alimentaris

Consell de Política Alimentària de Toronto (TFPC)

El Consell de Política Alimentària de Toronto (TFPC, per la sigla en anglès de Toronto Food Policy Council) es va establir el 1991 com un subcomitè de la Junta de Salut per assessorar la ciutat de Toronto sobre qüestions de política alimentària. El TFPC connecta diverses persones del sector alimentari, agrícola i comunitari per desenvolupar polítiques i projectes innovadors que donin suport a un sistema alimentari centrat en la salut i proporciona un fòrum per a l'acció en tot el sistema alimentari. El TFPC treballa en una àmplia gamma d'iniciatives de política alimentària, entre les quals destaca l'impuls de l'estratègia alimentària de Toronto, amb un enfocament en la identificació de problemes emergents, la facilitació d'enllaços entre la comunitat, les divisions de salut pública i de la ciutat de Toronto i l'assessorament a l'equip d'estratègia alimentària sobre el procés d'implementació.

Salut Pública de Toronto, Ajuntament de Toronto
Toronto (Canadà)
Justificació i origen

A la dècada dels noranta, a Toronto ja hi havia una certa preocupació per la relació entre salut i mala alimentació. Es considerava també que els sistemes alimentaris i les pràctiques agrícoles dutes a terme requerien una especial atenció per part de les autoritats de la salut, ja que s'estaven creant nous riscos per a la població, per exemple per la presència de contaminants químics en aliments, bacteris resistents a antibiòtics i nous patògens estranys.

La idea de prevenció en salut pública va prendre força, i alts funcionaris, entre els quals destacaven el metge oficial adjunt de salut, van detectar la importància d'afegir la qüestió de l'alimentació als processos polítics.

Sobre aquesta base, diversos agents polítics van tenir la voluntat de construir una "bona ciutat" i es va impulsar la creació del TFPC com a organització intersectorial amb capacitat per actuar políticament al voltant l'alimentació.

Objectius
  • Traslladar a la política alimentària de Toronto temes com l'accés a l'alimentació, l'agricultura urbana, l'autosuficiència alimentària regional, el comerç just o la compra local. També donar suport a polítiques i projectes innovadors que els fomentin.
  • Desenvolupar i defensar la seguretat alimentària fomentant la cooperació entre els diversos departaments i sectors governamentals relacionats.
  • Treballar per millorar la capacitat de les agències comunitàries de salut a l'hora d'oferir serveis de qualitat en matèria d'alimentació a les persones a les quals serveixen.
  • Col·laborar amb educadors per promoure la investigació i l'ensenyament interdisciplinaris en qüestions d'alimentació.
  • Identificar els mecanismes municipals més adequats per millorar la política pública alimentària.
  • Millorar la reputació de Toronto i convertir-la en un exemple de bones pràctiques en polítiques públiques alimentàries.
  • Treballar en els camps de la investigació i la comunicació per mantenir l'Ajuntament de Toronto i la ciutadania al corrent de les tendències emergents en els camps de l'alimentació sostenible.
Idees inspiradores i qüestions clau

El TFPC té com a font de recursos assegurada el Departament de Salut Pública (un coordinador o coordinadora a temps complet i unes partides pressupostàries modestes), fet que redueix, en certa manera, la dependència de les possibles inestabilitats al govern municipal.

És important destacar el paper protagonista de tots els membres del TFPC. De cadascun d'ells s'espera no només que hi participi, sinó que actuï com un agent de canvi rellevant. L'enfocament participatiu és clau per al model de governança alimentària que es vol assolir.

El fet que el TFPC estigui actiu des de fa més de 30 anys fa que estigui molt arrelat a la ciutat, ja que durant tot aquest temps s'han establert moltes sinergies entre aquest ens i altres organitzacions. Un altre fet que ha donat legitimitat al TFPC, sobretot als inicis, ha estat la generació d'articles científics centrats en la qüestió de l'alimentació.

Finalment, també és important destacar que l'estratègia del TFPC consistent a donar suport, habilitar i mitjançar en l'àmbit de l'alimentació ha permès posar el focus en la qüestió.

Pressupost de posada en marxa i origen dels recursos econòmics

Aquest contingut estarà disponible molt aviat

Pressupost anual i origen dels recursos econòmics

El Departament de Salut Pública de Toronto (TPH, per la sigla en anglès de Toronto Public Health) proporciona una modesta partida pressupostària al TFPC i alguns recursos materials.

Les reunions del TFPC se celebren a les instal·lacions del TPH o de l'Ajuntament de Toronto. Les publicacions del TFPC són impreses pel TPH i es publiquen al lloc web de l'Ajuntament. El departament de comunicacions del TPH ajuda amb el disseny de cartells i publicacions del TFPC. A més, segons els recursos disponibles, el TPH també pot assignar personal especialitzat addicional per ajudar els comitès o projectes del TFPC.

Període d'execució
1991-actualitat