Planter d'enciam, Palafolls. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Aliments quilomètrics

Marca 'Productes de l'Espai Agrari de la Baixa Tordera'

Distintiu territorial de qualitat vinculat a l’Espai Agrari de la Baixa Tordera per donar visibilitat, promoure i singularitzar la producció agrícola local i les seves especificitats: pagesia, paisatge agrícola d’alt valor natural i cultural, organització i innovació cooperativa).

Associació Espai Agrari Baixa Tordera
Econòmic i tècnic
Marc Riera
Espai Agrari Baixa Tordera
Justificació i origen

L’Espai Agrari de la Baixa Tordera està conformat per cinc municipis i els seus respectius espais agraris situats al voltant del Delta de la Tordera. Creat l’any 2017, l’Espai Agrari inclou els ajuntaments de Tordera, Palafolls, Santa Susanna, Malgrat de Mar i Blanes.

El document de consens entre ajuntaments, cooperatives i sindicats agraris que dona origen a l’Espai Agrari és la “Carta per a la gestió i el desenvolupament de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera”, que signen el novembre de 2017 els alcaldes dels cinc municipis, els presidents de

les cooperatives Agrària de Tordera, Progrés-Garbí de Malgrat de Mar i Conca de la Tordera, de Blanes i Palafolls, els portaveus de la Unió de Pagesos, UP i de Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya, JARC. L’objectiu de la Carta se centra en la creació d’una eina transversal de cooperació territorial per impulsar l’economia i prestigiar els productes agraris locals.

L’any 2018, la Diputació de Barcelona es compromet a materialitzar l’Espai Agrari i comença la confecció del “Pla de Gestió i Desenvolupament de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera”, aprovat l’any 2020 i que és el punt de partida per a la confecció de la marca de territori de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera.

Al Pla, s’inclou l’acció 5.1.1.: «Dissenyar i impulsar una marca o distintiu territorial de qualitat vinculat a l’Espai Agrari de la Baixa Tordera». El mateix any d’aprovació del Pla s’inicien les actuacions per dissenyar la marca i implementar-la.

Objectius
  • Consolidar el mercat agrícola de la Baixa Tordera a partir de la creació d’un distintiu de qualitat o segell, com a estratègia de certificació i etiquetatge, i donar a conèixer els productes propers tot aportant-los diferenciació i prestigi.
  • Divulgar els recursos locals (productes agroalimentaris i béns i serveis de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera) i fer-ne promoció dins i fora de l’àmbit, per estimular-ne un millor posicionament en el mercat i així afavorir i enfortir l’economia local.
Idees inspiradores i qüestions clau
  • La marca vol explicar els valors d’origen i qualitat, creant un relat del territori i del Parc Agrari.
  • S’ha produït un consens ampli en els criteris de la marca, fruit d’un treball participatiu ampli, que ha resultat en l’aval de tots els actors de la cadena agroalimentària.
  • La marca s’ha traduït en el disseny d’una imatge i manual de marca, l’adopció de tècniques de comunicació vinculades al màrqueting i també en l’elaboració d’un reglament general i un específic per cada tipus de producció, que fixen les condicions d’ús de la marca.
Pressupost anual i origen dels recursos econòmics

El pressupost de la posada en marxa va ser de 30,000€, incloent el projecte de disseny i conceptualització de la marca, la redacció dels reglaments i l'edició de materials de comunicació i difusió. El pressupost total anual del pla de comunicació de l’Espai Agrari és de 10,000€. Aquest inclou accions de dinamització de la marca entre d’altres activitats.

Període d'execució
2020 – actualitat
Dades relacionades

Autosuficiència alimentària

Compten els municipis de Barcelona amb prou superfície agrícola per abastir la seva població amb aliments de proximitat? Esbrina-ho!