Planter d'enciam, Palafolls. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Planter d'enciam, Palafolls. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Aliments quilomètrics

Marca 'Productes de l'Espai Agrari de la Baixa Tordera'

Distintiu territorial de qualitat vinculat a l’Espai Agrari de la Baixa Tordera per donar visibilitat, promoure i singularitzar la producció agrícola local i les seves especificitats: pagesia, paisatge agrícola d’alt valor natural i cultural, organització i innovació cooperativa).

2022
Associació Espai Agrari Baixa Tordera
Econòmic i tècnic
Marc Riera
Espai Agrari Baixa Tordera
Justificación y origen

L’Espai Agrari de la Baixa Tordera està conformat per cinc municipis i els seus respectius espais agraris situats al voltant del Delta de la Tordera. Creat l’any 2017, l’Espai Agrari inclou els ajuntaments de Tordera, Palafolls, Santa Susanna, Malgrat de Mar i Blanes.

El document de consens entre ajuntaments, cooperatives i sindicats agraris que dona origen a l’Espai Agrari és la “Carta per a la gestió i el desenvolupament de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera”, que signen el novembre de 2017 els alcaldes dels cinc municipis, els presidents de

les cooperatives Agrària de Tordera, Progrés-Garbí de Malgrat de Mar i Conca de la Tordera, de Blanes i Palafolls, els portaveus de la Unió de Pagesos, UP i de Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya, JARC. L’objectiu de la Carta se centra en la creació d’una eina transversal de cooperació territorial per impulsar l’economia i prestigiar els productes agraris locals.

L’any 2018, la Diputació de Barcelona es compromet a materialitzar l’Espai Agrari i comença la confecció del “Pla de Gestió i Desenvolupament de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera”, aprovat l’any 2020 i que és el punt de partida per a la confecció de la marca de territori de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera.

Al Pla, s’inclou l’acció 5.1.1.: «Dissenyar i impulsar una marca o distintiu territorial de qualitat vinculat a l’Espai Agrari de la Baixa Tordera». El mateix any d’aprovació del Pla s’inicien les actuacions per dissenyar la marca i implementar-la. 

Objectives
  • Consolidar el mercat agrícola de la Baixa Tordera a partir de la creació d’un distintiu de qualitat o segell, com a estratègia de certificació i etiquetatge, i donar a conèixer els productes propers tot aportant-los diferenciació i prestigi.
  • Divulgar els recursos locals (productes agroalimentaris i béns i serveis de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera) i fer-ne promoció dins i fora de l’àmbit, per estimular-ne un millor posicionament en el mercat i així afavorir i enfortir l’economia local.
Inspiring ideas and key issues
  • La marca vol explicar els valors d’origen i qualitat, creant un relat del territori i del Parc Agrari.
  • S’ha produït un consens ampli en els criteris de la marca, fruit d’un treball participatiu ampli, que ha resultat en l’aval de tots els actors de la cadena agroalimentària. 
  • La marca s’ha traduït en el disseny d’una imatge i manual de marca, l’adopció de tècniques de comunicació vinculades al màrqueting i també en l’elaboració d’un reglament general i un específic per cada tipus de producció, que fixen les condicions d’ús de la marca.
Annual budget and origin of financial resources

El pressupost de la posada en marxa va ser de 30,000€, incloent el projecte de disseny i conceptualització de la marca, la redacció dels reglaments i l'edició de materials de comunicació i difusió. El pressupost total anual del pla de comunicació de l’Espai Agrari és de 10,000€. Aquest inclou accions de dinamització de la marca entre d’altres activitats. 

Periodo de ejecución
2020 – actualitat
Share
Related data

Autosuficiència alimentària

Compten els municipis de Barcelona amb prou superfície agrícola per abastir la seva població amb aliments de proximitat? Esbrina-ho!

 

You may be interested