Horts, Sabadell. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Agroecologia

Finca experimental de bones pràctiques agràries (Parc Agrari de Fuenlabrada)

L'horta experimental del Parc Agrari de Fuenlabrada és un espai destinat a la recerca aplicada on es recuperen varietats tradicionals de la zona i es potencia l'agricultura ecològica amb compost procedent de restes orgàniques d'origen urbà. També s'hi investiguen alternatives a l'ús de pesticides.

Ajuntament de Fuenlabrada i Parc Agrari de Fuenlabrada
Justificació i origen

Fuenlabrada és una ciutat compromesa amb els objectius de desenvolupament sostenible 2030. El seu ajuntament aposta decididament per un model de ciutat sostenible, innovadora i centrada en les persones, la seva salut i el seu benestar. En aquest context, té origen i es materialitza la idea del Parc Agrari de Fuenlabrada com una eina més per enfortir un sistema alimentari local i sostenible, donar suport i modernitzar el sector agrari local, fomentar el consum d'aliments de proximitat i preservar el paisatge agrari periurbà.

En part, la finca experimental també és una demanda de la pagesia que forma part del Parc Agrari. Abans de la seva creació, aquests productors consideraven que tenien una escassa connexió amb les noves tecnologies i coneixements. Per tant, es pretén que la finca experimental sigui una eina que permeti afavorir la innovació i les bones pràctiques agràries.

Objectius
  • Recuperar varietats autòctones de llegums i d'hortalisses i fer valdre les pràctiques i tasques agrícoles tradicionals.
  • Avaluar diverses tècniques i tractaments agroecològics per a la gestió de les principals plagues i malalties que afecten els cultius hortícoles del Parc Agrari.
  • Avaluar tècniques de fertilització de sòls amb l'objectiu de reduir els costos d'adobament de les explotacions i l'eficiència dels diversos tipus de reg segons els cultius tradicionals de la zona.
  • Ser una eina eficaç en el foment del relleu generacional i la incorporació de persones joves al sector agrari.
Idees inspiradores i qüestions clau

El bon rendiment de la finca experimental és en gran part el resultat de la connexió propera amb la pagesia que treballa al Parc Agrari. Habitualment, des de la pagesia es percep que hi ha poc interès per part de l'Administració per la seva activitat. El projecte de la finca experimental i el Parc Agrari en general, doncs, és una mostra que municipalment s'estan fent esforços per dinamitzar i donar suport al sector agrari, cosa que significa una novetat per a molts agricultors, que ho estan veient amb bons ulls.

Els productors mostren interès en la finca experimental perquè els permet conèixer diverses formes de producció i maneig, com ara sistemes de reg, encoixinat vegetal o fertilització, que fins ara els eren desconegudes, i adquirir nous coneixements i aprenentatges.

A més d'aquesta formació de caràcter tècnic i productiu, també es duen a terme accions de suport i assessorament en la comercialització per mitjà de canals curts i de foment del consum local mitjançant eines com ara el programa "Cómete Fuenlabrada". Per tant, els productors tenen diversos motius pels quals voler fer comunitat al voltant del Parc Agrari. A més, la finca experimental també és un espai que els permet compartir coneixements, fet que fomenta el sentir comunitari i l'autopercepció del valor del seu treball.

Pressupost de posada en marxa i origen dels recursos econòmics

Hi ha una partida pressupostària de 200.000 euros dedicada al projecte de gestió i dinamització del Parc Agrari de Fuenlabrada, en el qual s'inclou la posada en marxa i gestió de la finca experimental.

El finançament prové de l'Ajuntament de Fuenlabrada.

Pressupost anual i origen dels recursos econòmics

En aquest cas, el pressupost de 200.000 euros s'assigna al projecte complet de gestió i dinamització del Parc Agrari per a una durada de quatre anys.

Període d'execució
2017-actualitat