Formació al Parc Rural del Montserrat. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

La Diputació de Barcelona col·labora amb l’IRTA per impulsar la innovació agroalimentària i forestal a la província

La corporació destina 300.000 euros en diversos projectes per preservar el paisatge, fomentar pràctiques agrícoles sostenibles i produir aliments de qualitat.

La Diputació de Barcelona, en col·laboració amb l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA), ha completat diverses actuacions al llarg del 2023 per impulsar la innovació agroalimentària i forestal a la província. Amb una inversió total de 300.000 euros, aquests projectes han tingut un impacte positiu en la preservació del paisatge, el foment de les pràctiques agrícoles sostenibles i la producció d’aliments de qualitat.

Un dels eixos principals ha estat la caracterització i valorització de la carn de caça, un element fonamental per donar utilitat a l’activitat cinegètica i facilitar el control de la població de senglars a la província. En aquest sentit, s’ha aconseguit desenvolupar productes amb carn de senglar, demostrar la seva acceptació per part de les persones consumidores i millorar la percepció d’aquests tipus de carn. Una gestió més eficient de la població de senglars és essencial per mantenir l’equilibri ecològic del territori.

Paral·lelament, s'han realitzat estudis per millorar la qualitat de l'oli d'oliva produït al Parc Rural del Montserrat, a més de recuperar, conservar i caracteritzar les varietats autòctones d'olivera. Les investigacions han inclòs la tipificació dels olis d'oliva, tant varietals com cupatges, avaluant-ne la qualitat química i sensorial de diverses mostres comercials de diferents collites. També s’han visitat les almàsseres per identificar àrees de millora i s’ha treballat en la formació dels operadors de la zona, incloent agricultors, moliners i comercialitzadors. Les conclusions clau de l'estudi han destacat una millora significativa en la qualitat de conservació de l'oli, la viabilitat d'estratègies de comercialització conjunta i l’elevat potencial gastronòmic de l'oli fet a Montserrat, vinculat a una oferta oleoturística del territori. Altres investigacions portades a terme al Parc Rural del Montserrat s’han centrat en la posada en valor de la producció local de formatges, matons i carn de pastura, amb la finalitat d’incrementar la qualitat organolèptica d’aquests productes, i el disseny d’un pla de formació per als futurs usuaris del banc de terres.

En els dos parcs agraris d’horta de la província, la col·laboració entre la Diputació de Barcelona i l’IRTA ha permès implementar accions específiques per al foment de pràctiques agrícoles sostenibles i la producció d’aliments de qualitat. Concretament, el Parc Agrari del Baix Llobregat ha estat escenari d’estudis detallats per optimitzar el cultiu de la carxofa Prat, així com d’iniciatives per combatre plagues com la del bernat marbrejat (halyomorpha halys) i augmentar la biodiversitat a les zones de conreu. Aquestes accions s’han complementat amb sessions informatives i materials divulgatius per acostar els resultats a la comunitat. L’Espai Agrari de la Baixa Tordera ha centrat els seus esforços en l’avaluació de la salut del sòl i la conservació de la biodiversitat, i s’ha creat un itinerari educatiu que destaca la importància de la preservació ambiental.

Altres investigacions realitzades per l’IRTA l’any 2023 amb el suport de la Diputació de Barcelona han inclòs els tallers organitzats al Berguedà i a l’Anoia amb l’objectiu de revitalitzar els escorxadors municipals, incentivant la innovació i la creativitat entre els participants.

Xesco Gomar, diputat de l’Àrea d’Espais Naturals i Infraestructura Verda de la Diputació de Barcelona, ha destacat la rellevància d'aquesta aliança: «Gràcies al suport de l’IRTA, reforcem el nostre compromís amb la innovació agrària, indispensable per al desenvolupament sostenible del sector primari i essencial per afrontar els reptes alimentaris i ambientals del futur. La província de Barcelona aposta per una agricultura líder en sostenibilitat i adaptació al canvi climàtic».

Per a més detalls sobre les investigacions realitzades en el marc d’aquesta col·laboració, contacteu amb Sònia Callau, cap de la Direcció Territorial Agrària de la Diputació de Barcelona.

El Tall, Parc Rural del Montserrat. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA