Paisatge en mosaic al Parc Agrari de la Conca d'Òdena. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

Neix l’associació gestora del Parc Agrari de la Conca d’Òdena

Promogut pel Consell Comarcal de l’Anoia de la mà de la Diputació de Barcelona, actualment integren aquest espai agrari 14 municipis de la comarca: Argençola, Capellades, Carme, Castellolí, Copons, Igualada, Jorba, La Pobla de Claramunt, La Torre de Claramunt, Òdena, Orpí, Rubió, Sant Martí de Tous i Santa Margarida de Montbui.

Avui s’ha constituït l'associació que tindrà la responsabilitat de gestionar el Parc Agrari de la Conca d’Òdena (PACO), una iniciativa que té com a objectiu preservar i potenciar l'activitat agrària a la comarca, a més de promoure pràctiques agroalimentàries saludables i sostenibles.

La nova entitat està conformada pel Consell Comarcal de l’Anoia, tres entitats privades (l'Associació de Productors de la Conca d'Òdena, l’Associació de Comerç i Restauració del Parc Agrari de la Conca d’Òdena i l’Associació d’Agents de Promoció Turística del Parc Agrari de la Conca d’Òdena) i 14 municipis del territori: Argençola, Capellades, Carme, Castellolí, Copons, Igualada, Jorba, La Pobla de Claramunt, La Torre de Claramunt, Òdena, Orpí, Rubió, Sant Martí de Tous i Santa Margarida de Montbui. Aquesta col·laboració entre institucions públiques i agents locals és clau per assolir la sostenibilitat agroalimentària del territori.

L’acte ha estat presidit per David Sànchez, alcalde de Jorba, i ha comptat amb la participació de Jordi Cuadras, vicepresident del Consell Comarcal de l’Anoia; Jaume Minguell, cap de l’Oficina Tècnica de Prevenció Municipals d’Incendis Forestals i Desenvolupament Agrari de la Diputació de Barcelona; i Patrícia Pladevall, cap del Servei de Coordinació d’Oficines Comarcals i Gestió Territorial de la Generalitat de Catalunya. També hi han assistit els batlles de tots els municipis que integren actualment el Parc Agrari de la Conca d’Òdena, l’Ajuntament de Vilanova del Camí i representants de la pagesia i entitats agroalimentàries del territori, entre d’altres.

Durant l’acte, s’ha visitat l’obrador compartit de Jorba, situat a una nau annexa a les instal·lacions del magatzem municipal. Aquest nou espai, amb més de 400 m2 de superfície, servirà per elaborar productes d’horta i làctics amb ingredients de la Conca d’Òdena. A més, s’ha signat l’acta fundacional de l’associació gestora del PACO i s’ha recordat el contingut del Pla de Gestió i Desenvolupament del projecte, que detalla les actuacions previstes en la iniciativa.

El PACO, una reserva de terres agrícoles

El Parc Agrari de la Conca d’Òdena és un espai agrari que forma part de la xarxa de sis parcs agraris que impulsa la Diputació de Barcelona. Actualment, el PACO disposa d'un 6% de territori urbanitzat, un 62% de superfície forestal i gairebé un 32% de superfície agrària. Les 11.425 hectàrees de camps de conreu representen una important reserva de terres amb potencial agroalimentari.

En els darrers 60 anys, els municipis que formen part del Parc Agrari de la Conca d’Òdena han experimentat una pèrdua de 4.440 hectàrees, equivalent a una disminució del 28% de la seva superfície agrària. Amb la creació del parc agrari, més de 11.425 hectàrees de camps de conreu queden protegides, salvaguardant així l'activitat agrària local.

El conreu dominant al PACO és el dels cereals, que ocupa el 70% de la superfície agrària del territori. A més, altres conreus tradicionals que aporten singularitat a la zona són els fruits de closca, que representen el 3% del parc agrari, mentre que la vinya i l'olivera tenen cadascun una presència del 2%.

A través de diverses accions i iniciatives, el Parc Agrari de la Conca d’Òdena vol afavorir el desenvolupament d’un model agroalimentari basat en la qualitat i la proximitat, que sigui resilient al canvi climàtic, que millori les condicions de vida i treball de la pagesia, que permeti la gestió sostenible del mosaic agroforestal i faci accessible per a tota la població una alimentació saludable.

Col·laboració i qualitat al PACO

El Parc Agrari de la Conca d’Òdena és un projecte que va néixer el 2019 amb la voluntat de ser una eina de transformació del model agroalimentari i territorial. Actualment, compta amb prop de cinc-cents productors i productores que ofereixen una gran varietat d’aliments frescos i de qualitat, com fruites, verdures, cereals, llegums, carn, ous, mel o formatge. Aquests productes es poden adquirir a través de circuits de venda de proximitat molt diversificats: es troben disponibles a les agrobotigues (presencialment i mitjançant plataformes de venda en línia), les cooperatives agràries, els mercats municipals sedentaris i setmanals, així com als petits comerços de barri. A més, el parc agrari també organitza activitats educatives, culturals i turístiques per donar a conèixer el valor del patrimoni natural i rural de la Conca d’Òdena.

Per a més informació sobre els parcs agraris que impulsa la Diputació de Barcelona, pots escriure a Sònia Callau, cap de de la Direcció Territorial Agrària i coordinadora del programa BCN Smart Rural.

— Redacció BCN Smart Rural —

Acte de constitució de l'associació gestora del PACO. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA