Tatiana Segura i Sergi Ruiz, arrendataris del banc de terres. HUW JAMES | INSTITUT FORESTAL EUROPEU

Joves líders de la Mediterrània exploren al Parc Rural del Montserrat la importància de recuperar terres de conreu

La visita ha estat realitzada en el marc dels programes BCN Smart Rural de la Diputació de Barcelona i el de Joves Líders de l'Institut Forestal Europeu.

Més de vint joves procedents de la regió mediterrània van visitar ahir el Parc Rural del Montserrat amb l'objectiu d'entendre com es poden recuperar terres per a la producció d'aliments i el manteniment del paisatge en mosaic. La visita va ser organitzada conjuntament pels programes BCN Smart Rural de la Diputació de Barcelona i el de Joves Líders de l'Institut Forestal Europeu (EFI), amb la col·laboració de Unió per la Mediterrània (UpM). L'esdeveniment va oferir als participants una visió general de les principals iniciatives que estan en marxa al territori per lluitar contra l'abandonament de camps de conreu i va explorar diferents oportunitats existents en l'àmbit de l'emprenedoria agrària sostenible i la conservació de la biodiversitat.

Durant la jornada, els participants van visitar quatre projectes agrícoles i ramaders. En primer lloc, Tatiana Segura i Sergi Ruiz, permacultors a Can Rasca Orella, van explicar com van aconseguir la seva finca gràcies a la Xarxa de Bancs de Terres i van destacar el potencial d’aquesta eina per recuperar els camps de conreu infrautilitzats o abandonats del territori. A l’Hort del Puig, els joves líders mediterranis van entendre de la mà del pagès Nil Puig el significat de l’agroecologia i l'aplicació de la innovació i l'emprenedoria per promoure pràctiques de conreu sostenibles. A Artelac, van treure el ramat de cabres a pasturar mentre José Luis Casanueva els explicava la necessitat de potenciar la ramaderia extensiva per mitigar el risc de patir grans incendis forestals. I a La Beneta, Joan Raventós, Marta Valls i Josep González van debatre el paper que juga la mentoria per facilitar el relleu generacional al camp. Després d'un dinar conjunt, els participants van conèixer les instal·lacions del Tall, la sala compartida de desfet de carn del Parc Rural del Montserrat.

Formant líders

L’Institut Forestal Europeu organitza el Programa de Joves Líders des de fa prop d’una dècada i ho fa amb l'objectiu de fomentar el potencial dels joves professionals que treballen en diversos sectors relacionats amb l’agricultura, la ramaderia, la silvicultura, la recerca, el desenvolupament, la governança, l'administració i l’empresa. Creuen fermament que el futur del sector agroforestal depèn de l'aparició de líders que no només siguin coneixedors de la realitat en la qual interactuen, sinó que també tinguin la visió, la valentia i la determinació de millorar-la.

En l’edició d’enguany, el focus del programa s'ha centrat en els reptes i les oportunitats relacionades amb l'abandonament de terres i els boscos a la regió mediterrània, un tema d'importància cabdal ja que posa en risc la capacitat dels municipis d’abastir la seva ciutadania amb aliments de proximitat, a més de tenir un impacte negatiu en la conservació ambiental, el desenvolupament econòmic i el benestar social.

El millor escenari per aprendre

El Parc Rural del Montserrat va ser considerat l’espai agrari idoni per a la realització de les visites de camp del Programa de Joves Líders de l’EFI, ja que ofereix un escenari perfecte per a presentar als participants la importància de la recuperació de terres per al conreu d’aliments i la preservació del paisatge. Aquest parc rural típicament mediterrani és la llar d'un conjunt únic i divers d'ecosistemes i paisatges culturals que han evolucionat al llarg de segles a través de l'ús i la gestió humanes. El PRM constitueix un autèntic mosaic de paisatges multifuncionals que estan estretament lligats a la significació sociocultural que tenen per a les comunitats locals i als valors que s'hi associen. Tanmateix, aquests paisatges pateixen actualment diversos desafiaments, com la disminució de la biodiversitat, l'increment del risc d'incendis i la pèrdua de patrimoni cultural, problemàtiques sovint vinculades a l'abandonament dels antics sistemes agrosilvopastorals i a la migració de la població cap a les zones més urbanes.

El poder de la comunicació

Mitjançant la sortida realitzada ahir, els participants van adquirir una comprensió profunda de la complexa interacció entre l'abandonament de terres, el creixement descontrolat dels boscos mediterranis i la pèrdua dels paisatges culturals. No obstant això, el Programa de Joves Líders de l’EFI es fonamenta en la convicció que el lideratge efectiu va més enllà de l'articulació de la visió, idees i objectius de les persones i abraça la capacitat d'inspirar, persuadir i unir en iniciatives comunes. Per aquest motiu, una part significativa de la sortida es va dedicar a millorar les habilitats de comunicació dels joves. Durant tot el dia, els participants van col·laborar amb el cineasta i presentador científic gal·lès, Huw James, i la fotoperiodista i exploradora de National Geographic, Maria Contreras Coll, els quals van compartir els seus coneixements i experiències.

Com a resultat de la col·laboració entre la Diputació de Barcelona i l'Institut Forestal Europeu, la sortida d’ahir al Parc Rural del Montserrat esdevé un esdeveniment que proporciona coneixements i habilitats crucials per al futur dels mosaics agroforestals mediterranis i els seus paisatges culturals.

Per a més informació sobre les actuacions que porta a terme la Diputació de Barcelona per a recuperar terres de conreu, podeu escriure a Sònia Callau, cap de la Direcció Territorial Agrària de la corporació i coordinadora del programa BCN Smart Rural.

— Redacció BCN Smart Rural —

Vista aèria del Parc Rural del Montserrat. HUW JAMES | INSTITUT FORESTAL EUROPEU