L'Espunyola. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

El Berguedà és la comarca barcelonina més autosuficient en aliments

Amb 34.916 hectàrees de terres disponibles, el Berguedà podria alimentar la seva ciutadania amb escreix: té un grau d’autosuficiència del 255%.

Disposen els municipis de la demarcació de Barcelona de prou superfície agrícola per abastir els seus ciutadans amb aliments de proximitat? El tercer Tastet de Dades BCN Smart Rural, titulat “Terres que alimenten”, aborda una pregunta que ara mateix es formulen molts pobles i ciutats del territori. I, entre les seves conclusions, destaca el fet que, si bé Barcelona és la tercera demarcació catalana amb major superfície agrícola, és la que té menor capacitat de proveir aliments de proximitat a la ciutadania del seu àmbit territorial. Dit això, aquesta informació és poc sorprenent, ja que la província concentra el 74% de la població total de Catalunya.

Les dades més interessants que es desprenen del nou informe d’anàlisi elaborat per l’equip BCN Smart Rural són les següents:

Per a l’obtenció d’aquestes dades, els autors de l’informe “Terres que alimenten” han analitzat les dades de consum d’aliments a Catalunya. A partir d’aquí, han calculat quina és la dotació de sòl agrícola per habitant a la demarcació de Barcelona, tant a escala municipal com comarcal, i l’han comparat amb els indicadors disponibles a nivell de la resta de Catalunya.

L’anàlisi de les dades generals posa de manifest que la demarcació de Barcelona segueix sent terra pagesa, però, a l’hora d’abastir els seus ciutadans amb aliments de proximitat, es veu afectada per l’alta densitat demogràfica al territori.

Per a més informació sobre aquestes dades, podeu escriure a Lucía Nieto i Daniel Farré, enginyers de territori i experts GIS de l’estratègia BCN Smart Rural.

— Redacció BCN Smart Rural —

Patates de muntanya. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA