aisatge Mosaic, La Torre de Claramunt. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Camps, La Torre de Claramunt. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Dinamització agrària

Parc Agrari de la Conca d’Òdena

El Parc vol ser una eina de dinamització social i econòmica que posi en valor el territori i totes les activitats que s’hi desenvolupen i generar una economia sòlida i sostenible originada en els productes o serveis que es deriven del territori.

Associació Parc Agrari Conca d'Òdena
Econòmic i tècnic
Susanna Llopart
Conca d'Òdena
Justificació i origen

El projecte s’inicia l’any 2018, quan s’identifica la Conca d’Òdena com un territori idoni per a la creació d’un parc agrari atès que es tracta d’un territori eminentment agrícola però proper a un important nucli de consumidors i a l’àrea metropolitana de Barcelona.

El territori presenta característiques addicionals que fomenten la necessitat i/o idoneïtat de la creació del Parc Agrari. En primer lloc, la característica principal del territori del Parc Agrari és el seu mosaic agroforestal, mostrant un territori marcat per la combinació de conreus, boscos, petits nuclis de població i veïnatges disseminats, amb un elevat valor estètic. Per altra banda, però, presenta una agricultura (en general) poc dinàmica, que no fixa població al territori i no transforma les primeres matèries en productes derivats que n’incrementin la cadena de valor. Mentre que existeix un gran interès de la població en el consum de productes locals i de qualitat, es dóna també una dificultat d’accés degut a la manca d’aquests productes o a l'absència de canals de comercialització. També destaca el fet que es parteix d’una gran base de coneixement sobre el potencial de la zona, amb més de 500 varietats tradicionals documentades i més de 150 especies silvestres comestibles, que poden ser font de diversificació i innovació. Finalment, existeixen projectes sinèrgics amb el Parc Agrari que volen posar en valor el territori, com el projecte Med Pearls de l'Agència de Turisme de Catalunya que vol fomentar l’Anoia com a destí de turisme “slow”; i el projecte de Turisme Sostenible d’Airbnb; entre d’altres.

Objectius

L’objectiu del Parc Agrari és desenvolupar a la Conca d’Òdena un model agroalimentari i de consum motor de desenvolupament socioeconòmic local. Aquest model ha d’estar basat en la qualitat i la proximitat, i que entre d’altres, sigui resilient al canvi climàtic, poc depenent del mercat global, permeti la gestió sostenible del mosaic agroforestal i proveeixi de serveis ecosistèmics a tota la població.

Aquest objectiu general s’estructura en 5 línies estratègiques, interrelacionades entre elles:

1. Preservar, fomentar i diversificar l’activitat agrària.

2. Fomentar la cadena de valor agroalimentària local.

3. Incrementar i facilitar l’accés al producte local.

4. Actuar per a un territori sostenible.

5. Conscienciar, comunicar i promocionar.

Idees inspiradores i qüestions clau

• El Parc Agrari de la Conca d’Òdena va ser impulsat inicialment des de les inquietuds dels agents productius i socials locals i, progressivament, ha anat incorporant una major diversitat d’actors, inclosa l’administració. És, per tant, un clúster que aglutina l’administració pública i els diversos actors privats que formen part de la cadena de valor agroalimentària local o que basen la seva activitat en el valor recreatiu del territori.

• Es tracta d’un Parc que engloba de forma transversal tot el sistema alimentari, des de la producció al comerç i la restauració.

• Té una formula innovadora de governança, amb col·laboració público-privada. El fet diferencial és que, a banda de les administracions públiques, es treballa en base a una estructura sectorial (productiu, restauració i comerç), per tal de visibilitzar que la pagesia és un element clau del projecte com també ho és l’agroindústria, restauradors, comerços i sector del lleure.

• Al mateix temps que s’està desenvolupant el Parc Agrari de la Conca d’Òdena, la ciutat d’Igualada ha iniciat un procès d’estratègia alimentària, que es retroalimenta amb l’espai agrari a nivell supramunicipal, reconnectant així camp-ciutat.

Pressupost de posada en marxa i origen dels recursos econòmics

Ajuntaments han aportat 22.000 € per a finançar el suport tècnic rebut des del Consell Comarcal de l’Anoia. La Diputació ha aportat 80.000€ per la posada en marxa i consolidació del projecte.

Període d'execució
2017- actualitat
Actuacions relacionades
Dades relacionades

Parcs agraris

Descobreix els parcs agraris de la demarcació de Barcelona, amb informació sobre la seva extensió i els municipis que en formen part.