Menjadors escolars més sans i sostenibles
CEDIDA
Alimentació saludable i sostenible

Menjadors escolars més sans i sostenibles

El projecte Menjadors més sans i sostenibles és una iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona i l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) que promou una alimentació infantil més equilibrada, saludable i sostenible tant a l’escola com a casa. Per això, proposa menús escolars amb menys carn vermella o processada i més proteïna d’origen vegetal, i promou productes de proximitat i de temporada. La proposta també vol incorporar més amanida en la guarnició i fruita fresca en les postres, i insisteix en la importància d’utilitzar oli d’oliva per amanir i cuinar, així com en oferir productes integrals. L’Equip de Salut Comunitària de l’ASPB proporciona assessorament i formació per la implementació del projecte a les escoles.

Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), Ajuntament de Barcelona
Justificació i origen

Aquesta iniciativa neix per promoure un model d’alimentació més saludable i sostenible que tingui cura de la salut de les persones, dels territoris i del planeta. És una de les mesures incloses en la declaració de l’emergència climàtica de la ciutat i també forma part de l’agenda de Barcelona com a Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible 2021.

En el curs escolar 2021-2022 es va posar en marxa un fase pilot a 6 escoles de la ciutat i en aquest moment es troba en procés d’expansió a tots els centres educatius.  El servei es gratuït i va dirigit a les escoles de Barcelona ciutat.

La inscripció es pot fer mitjançant la web de l’ASPB (Agència de Salut Pública de Barcelona) o també a la web del Consorci d’Educació de Barcelona.

Els centres educatius, i en particular els menjadors escolars, juguen un rol important en l’alimentació d’infants i adolescents, no només garantint-los accés a una alimentació saludable i sostenible, sinó com una eina d’aprenentatge i formació, i com a nexe d’unió de tota la comunitat educativa: professionals, alumnat i famílies.

El projecte proposa quatre àrees de treball:

• Salut: Foment de l'augment del consum de verdura fresca, l'augment del consum de proteïna vegetal, l'oli d'oliva verge i la disminució de la proteïna animal, els sucres no saludables, els aliments ultraprocessats, la sal i els cereals refinats.
  • Sostenibilitat. Foment de l'ús de productes ecològics, de proximitat i de temporada, així com tècniques culinàries saludables.
  • Model de gestió i transformació del menjador.

Educació/formació/participació com a elements bàsics per a la transformació del model de menjador. Per a acompanyar l’acceptació del canvi de menú entre la comunitat educativa, són imprescindibles actuacions educatives amb tota la comunitat.

Objectius

L’objectiu del projecte és que els menjadors escolars ofereixin una alimentació saludable, de qualitat i sostenible, per a influenciar els hàbits alimentaris dels infants i joves de forma positiva i d’aquesta forma combatre les grans pandèmies del segle XXI, l’obesitat i l’emergència climàtica.

Idees inspiradores i qüestions clau
  1. El canvi als menjadors s'ha de fer lentament.
  2. No s'ha de pressionar als centres educatius en els tempos i s'ha de respectar els ritmes interns.
  3. Una alimentació saludable no només ho és nutricionalment, sinó que també ho és pel planeta, és a dir, sostenible, i aquests dos conceptes han d'anar plegats.
  4. És necessari acompanyar als centres en el procés de canvi.
  5. Aportar material, eines i recursos necessaris als centres educatius.
  6. Resoldre qualsevol dubte dels centres perquè segueixin amb el projecte de canvi.
  7. Formar als col·lectius del centre per facilitar els canvis a implementar.
  8. Reunir-se amb el grup motor per fer un seguiment setmanal o mensual del projecte.
  9. Establir una comunicació fluida entre els centres participatius i l'equip del projecte.
  10. Dur a terme activitats dinàmiques per motivar la participació dels centres educatius i fomentar una alimentació saludable i sostenible.
Pressupost de posada en marxa i origen dels recursos econòmics

Finançament a càrrec de les entitats promotores amb un cost aproximat de 12.000 €.

Pressupost anual i origen dels recursos econòmics

Cost anual: 45.000 €.

Període d'execució
Curs 2020-2021 - actualitat