Fesols, Blanes. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Restauració col·lectiva pública

Menjadors escolars a l’Espai Agrari de la Baixa Tordera

Aposta pels menjadors escolars dins d’un projecte que integra alimentació de qualitat, saludable i sostenible amb l’enfortiment de la pagesia local de la Baixa Tordera a través de projectes educatius vinculats al menjador, la formació a les famílies i una atenció de qualitat.

Ajuntament de Malgrat de Mar
Intercanvi de coneixement
Marc Riera
Espai Agrari Baixa Tordera
Justificació i origen

El projecte neix a partir de la inquietud creixent de les famílies per a l’alimentació més saludable i de proximitat, i per la implicació de l’Ajuntament de Malgrat de Mar amb el projecte de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera, que inclou en el seu pla de gestió i desenvolupament accions de sensibilització a escoles dels productes locals i dels sistemes de producció (mesura 3.2.3) i per impulsar i donar suport a la venda de proximitat en el marc dels menjadors escolars i la restauració col·lectiva (mesura 5.2.2).

Per aquest motiu, l’Ajuntament de Malgrat des de fa uns anys aposta pels productes de proximitat i produïts de forma més sostenible en els menjadors escolars dels 3 centres que gestiona (Escoles Marià Cubí, Mare de Déu de Montserrat i Llar d’infants el Fesolet). En total representen uns 42,000 menús anuals. L’acció s’integra en un projecte que promou una alimentació de qualitat, més saludable, sostenible i que enforteixi la pagesia local i el territori, a través dels projectes educatius vinculats al menjador escolar, la formació a les famílies, a més a més d’una atenció de qualitat als infants i famílies.

Per tal d’implementar-ho, l’Ajuntament ha integrat criteris obligatoris de producte ecològic pel 100% de les verdures i les hortalisses, les fruites, els cereals, els ous, les llegums i els làctics i que, en el cas de verdures i hortalisses, hagin estat totes elles produïdes a l’Espai Agrari de la Baixa Tordera.

Objectius
  • Apostar per aliments de qualitat, ecològics, de proximitat, temporada i saludables en els menús de les escoles municipals.
  • Donar suport als productors de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera atès que es considera que els seus productes volen promoure la sostenibilitat, la reducció de les emissions
  • de diòxid de carboni (CO2) i de gasos d’efecte hivernacle (GEI) en el transport.
  • Construir un projecte educatiu de centre i que inclogui formació a les famílies al voltant de l'alimentació sostenible i de proximitat.
  • Reduir el malbaratament alimentari i els residus.
Idees inspiradores i qüestions clau
  • És un projecte que es desenvolupa en entorns educatius amb visió sistèmica del sistema alimentari, tenint en compte la vessant educativa, l’impacte en el territori, la producció local, la contribució a la salut de les persones i l’impacte ambiental.
  • El projecte vol posar de rellevància la importància de la compra pública alimentària per col·lectivitats per donar suport a la pagesia local i augmentar el consum de productes locals, de temporada i ecològics.
  • Aposta per part de les administracions públiques locals per fer polítiques alimentàries com a vector de canvi cap a la sostenibilitat.
  • El servei educatiu de menjador escolar es presta amb modalitat de cuina in situ a les instal·lacions de l’escola Marià Cubí i Soler, i mitjançant el trasllat de menús de línia calenta a l’escola Mare de Déu de Montserrat i a la llar d’infants municipal Els Fesolets.
Pressupost de posada en marxa i origen dels recursos econòmics

El pressupost de la licitació contracte de menjadors escolars pels cursos 2022-2023 i 2023-2024 és de 286.181,29 €. El valor estimat del contracte és de 1.289.544,72 €, que comprèn els dos anys inicials, més les dues possibles pròrrogues anuals i la modificació del contracte en un

20% del preu inicial, prevista en els plecs de condicions. Aquests recursos surten del què paguen les famílies en concepte de menjador.

Període d'execució
2018-actualitat
Dades relacionades

Producció agrària ecològica

Com d’esteses estan les pràctiques agràries ecològiques a la província de Barcelona? Quina superfície de terra s'hi dedica? I quins són els conreus que més es produeixen amb mètodes ecològics en el nostre territori?

Jo menjo, tu menges, ell menja

L’alimentació és un dret humà reconegut internacionalment. Però si volem exercir-ho a nivell local, hem d’impulsar polítiques agràries que ens permetin assolir la sobirania alimentària.