L'Hort d'en Dídac, Mataró. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Espai Agrari Cinc Sènies-Mata-Valldeix. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Dinamització Agrària

Espai Agrari Cinc sènies-Mata-Valldeix

L'Espai Agrari Cinc-Sènies-Mata Valldeix és una iniciativa de l'Ajuntament de Mataró i de l'Associació agrària per a treballar plegats en la preservació, la millora, el desenvolupament i la gestió d'aquest espai agrari. Respon al reconeixement d'una tradició, un saber fer i una climatologia favorable per a la producció d'aliments; al valor del seu patrimoni arquitectònic; a la singularitat d'un espai a revaloritzar. L'espai agrari vol contribuir i vetllar per a convertir Mataró en una ciutat sostenible, on l'espai agrari hi estigui integrat.

Taula Agrària
Intercanvi de coneixement
Econòmic i tècnic
Anna Guitart
Mataró
Cinc Sènies
Justificación y origen

Des de l’any 1979 fins l’any 2019, hi ha hagut nombroses actuacions reivindicatives convocades per a la Unió de Pagesos i amb el suport d’entitats cíviques i ciutadanes particulars de Mataró en defensa de l’Espai Agrari de Mataró. Des d’aleshores, nombrosos intents de fer-ho possible s’hi varen dur a terme sense acabar de quallar.

L'any 2014 es va crear una associació agrària amb la finalitat d’obtenir reconeixement del sector i organitzar activitats festives. L’any 2019, entra una nova junta que incorpora un nou objectiu al col·lectiu: la defensa i gestió de l’espai agrari. Pren el nom d“Associació Agrària Cinc Sènies-Mata-Valldeix”, en referència als tres veïnats agraris que queden després d’haver-se urbanitzat una bona part de l’espai agrari de Mataró amb creixement urbà i industrial.

El 8 de maig de 2019, en un Ple Municipal, l’Associació presenta un document titulat «Carta per a la preservació, la millora, el desenvolupament i la gestió de l’espai agrari de les Cinc Sènies-Mata-Valldeix». Aquesta carta possibilita que el 2 de novembre de 2020 la Junta de Portaveus aprovés per unanimitat la «Declaració Institucional per a la preservació, la millora, el desenvolupament i la gestió de l’espai agrari de les Cinc Sènies-Mata-Valldeix».

El juny de 2021, l’Ajuntament i l’Associació Agrària Cinc Sènies-Mata-Valldeix signen un conveni per treballar plegats en un Pla Estratègic de Desenvolupament de l’Espai Agrari que permeti la preservació, millora i desenvolupament de les 750 hectàrees de terreny potencialment cultivable del municipi. L’acord deriva també del consens polític rubricat el novembre de 2022 en una Declaració institucional.

Objetivos

L’objectiu general que es recull a la proposta de Pla de gestió i desenvolupament de l’Espai Agrari de les Cinc Sènies-Mata-Valldeix, actualment a debat, consisteix a «consolidar l’espai agrari de Mataró a partir d’establir mesures que facin possible el relleu agrari (generacional i d’empresa), en un marc d’un model econòmic, social i ambiental concret, tot configurant un projecte agro-urbà inclusiu».

Aquest objectiu general es desenvolupa en línies estratègiques, objectius específics i actuacions, que posteriorment es concretarà en plans anuals d’actuació, on es prioritzin les actuacions a dur a terme en funció de les necessitats del moment, de les urgències que puguin sorgir i del suport tècnic i econòmic que es disposi.

Ideas inspiradoras y cuestiones clave

A més de tenir com a referents altres parcs i espais agraris i rurals ja actius, el procés es basa en el Pla de gestió, que recull actuacions dutes a terme en els anys d’inici del projecte i que ha de concloure en un programa d’actuació.

En l’actualitat, una qüestió clau és la redacció d’aquest Pla de gestió i desenvolupament de l’Espai Agrari de Mataró, que es troba en fase de debat. El document haurà de ser validat per la Taula de l’Espai Agrari de Mataró (o Taula Agrària), i posteriorment aprovat en ple municipal.

També, i recollint un dels acords del conveni amb l’Ajuntament, s’ha impulsat i participat en l’inici de l’Estratègia Alimentària de Mataró que ha començat amb la redacció, debats i aprovació de la Carta Alimentària de Mataró.

Una vegada el Pla de gestió estigui aprovat definitivament, es desenvoluparà a partir de quatre projectes tractors que aportin innovació sectorial i competitivitat empresarial i territorial. Aquests projectes tractors són: el sòl (base territorial on es duu a terme l’activitat agrària), l’aigua (recurs necessari per possibilitar el conreu), el relleu (generacional i d’empresa per garantir el futur de l’activitat agrària) i l’empresa (ens gestor de l’activitat productiva); els quals  aniran acompanyats d’altres transversals, com són la comunicació i governança.

La seva implementació es basarà en la interacció i la coordinació entorn del model teòric de la quàdruple hèlix, conformat per agents que representin el coneixement (acadèmia), el sector públic (administracions), les empreses i la ciutadania (societat civil).

La intenció d’aquest procés de creació d’Espai Agrari seria aconseguir constituir un Parc Agrari del Maresme Central, que protegeixi i gestioni tot l’espai amb usos agraris d’aquest territori.

Presupuesto de puesta en marcha y origen de los recursos económicos

La Diputació de Barcelona fa una aportació anual de 40.000 € i l'Ajuntament de Mataró aporta un import similar segons el Pla de treball anual aprovat

Periodo de ejecución
2021-actualitat
Datos relacionados

Parcs agraris

Descobreix els parcs agraris de la demarcació de Barcelona, amb informació sobre la seva extensió i els municipis que en formen part.

Obradors compartits

Explora l'oferta d'obradors i petits escorxadors compartits que hi ha a la província de Barcelona.