Comerç Verd
CEDIDA
Comerç de quilòmetre zero

Comerç Verd de l'Ajuntament de Barcelona

Projecte que té com a objectiu promoure una alimentació saludable i sostenible i actuar com a locomotora de canvi per a la resta de comerços dels barris on es troben ubicats els mercats municipals.

Institut Municipal de Mercats de Barcelona
Òscar Martín
Justificación y origen

L'any 2015, l'Ajuntament de Barcelona va subscriure el Pacte de Polítiques Alimentàries Urbanes de Milà i, a partir dels compromisos adquirits, va elaborar el Pla d'impuls de l'estratègia alimentària de la ciutat. En aquest pla es recollia la necessitat de millorar l'abastiment amb producte local, ecològic i de proximitat i es destacava la importància de treballar l'oferta amb tots els agents.

Aquí va entrar en joc el paper dels mercats municipals com a agent fonamental, com a promotors d'una alimentació saludable i sostenible i com a locomotora de canvi per a la resta de comerços dels barris on es troben ubicats.

A la vegada, els mercats eren un canal a través del qual tenir un impacte quantitatiu significatiu pel que fa a l'oferta de productes sostenibles (circuits curts de comercialització, ecològics i locals) i a l'accés a aquests productes per part de la ciutadania.

El projecte també busca que el consum d'aquests productes de proximitat col·labori en la reducció de la petjada de carboni i en la lluita contra l'emergència climàtica, a més de garantir la viabilitat de l'agricultura i la ramaderia locals i sostenibles.

Objetivos

Aquesta iniciativa té com a objectiu principal facilitar l'accés a una alimentació sostenible i saludable a la ciutadania barcelonina per mitjà de l'augment de l'oferta de producte local, ecològic i de proximitat en els comerços de la ciutat, començant pels mercats municipals.

L'acompliment d'aquest objectiu és un pas per assolir-ne tres més:

• Continuar accentuant la diferenciació dels establiments dels mercats gràcies a la qualitat dels seus productes.
  • Aconseguir que la potenciació dels productes ecològics i de proximitat tingui un impacte destacat en la reducció de la petjada de carboni i la lluita contra l'emergència climàtica a Barcelona.
  • Facilitar la viabilitat de l'agricultura i la ramaderia locals i sostenibles.
Ideas inspiradoras y cuestiones clave
  • És important treballar amb els mateixos actors implicats al llarg de tot el procés.
  • Cal anar fent proves pilot abans d'implementar les mesures de manera extensiva per poder-hi implementar correccions.
  • Ha estat important oferir vies alternatives de proveïment en alguns casos i treballar també en aquest àmbit (per exemple, per mitjà del projecte Terra Pagesa i la seva connexió amb els mercats).
  • Cal poder trobar els punts mitjans en les propostes i fer un acompanyament en els moments de transició.
Presupuesto de puesta en marcha y origen de los recursos económicos

30.000 euros d'arrencada provinents de l'Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB), Mercabarna i el Comissionat d'Economia Social, Desenvolupament Local i Política Alimentària.

Presupuesto anual y origen de los recursos económicos

2021: 103.750 euros destinats a tasques de senyalització i dinamització + 15.000 euros destinats a tasques de formació i seguiment provinents de l'IMMB i del Comissionat d'Economia Social, Desenvolupament Local i Política Alimentària.

Periodo de ejecución
2019-actualitat
Otra información relevante

Nota de premsa sobre Comerç Verd. Es poden consultar en detall els criteris i quantitats mínimes de producte que han de complir els comerços per adherir-se així com el material identificatiu de Comerç Verd i Racó Verd.

Annexos (en pdf):  1)Memòria 2021 projecte comerç verd 2) document d’adhesió 3) Dossier informatiu per a establiments

Datos relacionados

Autosuficiència alimentària

Compten els municipis de Barcelona amb prou superfície agrícola per abastir la seva població amb aliments de proximitat? Esbrina-ho!