Operadors en un control d'incendis. HAYA KASMI EL MORABIT | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

Els incendis només afecten 10 hectàrees agrícoles a la província de Barcelona

Dels 135 incendis produïts aquest estiu al territori, la minoria ha estat en terres de cultiu.

La campanya d'informació i prevenció d'incendis forestals de la Diputació de Barcelona ha tancat l'estiu amb un balanç que posa de manifest la resiliència de les zones agrícoles davant els incendis. Dels 135 focs registrats, només 27 han afectat directament terrenys agrícoles, cremant un total de 10,36 hectàrees de superfície cultivable. Aquestes dades subratllen la importància de la preservació i gestió adequada dels espais agraris, no només pel seu valor productiu i paisatgístic, sinó també com a elements clau en la prevenció d'incendis més extensos.

Tot i el balanç positiu, Jordi Fàbrega, diputat delegat de prevenció d'incendis i gestió forestal, ha destacat  la importància de continuar sensibilitzant la població en la prevenció, ja que "la majoria d'incendis tenen les imprudències, els descuits o els accidents com a causa principal". Aquesta afirmació posa de relleu la necessitat de continuar amb les tasques de sensibilització, especialment en zones d'interfície urbana-forestal i agrícola.

El Pla d’informació i vigilància contra incendis forestals 2024

Enguany, el Pla d’informació i vigilància contra incendis forestals es va desplegar el passat 19 de juny a 275 municipis de la província de Barcelona i s’ha estès fins al 2 de setembre. El dispositiu ha estat integrat per 205 persones, amb un total de 49 unitats d’informació i vigilància mòbil, 22 unitats d’agents cívics, 145 punts de vigilància fixa (14 torres de guaita i 131 càmeres) i tres equips de coordinació i control.

En total, ha cobert 626.276 hectàrees agroforestals, demostrant el compromís de la Diputació amb la protecció del mosaic de boscos, pastures i conreus característic de la província de Barcelona. La comarca de l'Anoia ha estat la més afectada amb 14,5 hectàrees cremades, seguida de l'Alt Penedès amb 6,1 hectàrees.

La campanya també ha detectat un augment significatiu d'abocaments amb risc d'incendi, passant de 781 el 2023 a 1.732 aquest estiu. A més a més, el número d’actuacions de recollida de deixalles de menys de 30 litres també s’ha duplicat: 1.011 aquest any respecte a les 462 de l’any anterior. Aquests increments podrien suposar un risc addicional per a les zones agrícoles, especialment en períodes de sequera.

Des de Barcelona Agrària, es recorda la importància de mantenir les bones pràctiques en la gestió de les finques agrícoles i ramaderes, així com la necessitat de col·laboració ciutadana en la prevenció d'incendis en zones periurbanes i rurals.

Per a més dades sobre els incendis i les actuacions de la campanya, podeu consultar aquest web de Prevenció d'incendis Forestals i Desenvolupament Agrari de la Diputació de Barcelona o escriure a Jaume Minguell, cap de l’Oficina Tècnica de Prevenció Municipal d’Incendis Forestals i Desenvolupament Agrari de la Diputació de Barcelona.

Torre de guaita per al control d'incendis. HAYA KASMI EL MORABIT | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Enllaços relacionats

Històries BCN Smart Rural: “Boscos de pastura”
Curtmetratge produït per BCN Smart Rural | Diputació de Barcelona