Coca de verdures i arròs amb carxofes Toni Marin xef, Blanes. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Restauració col·lectiva privada

Restaurant 365 Inditex (Palafolls)

Restaurant situat als centres de treball de l’empresa a Palafolls i Tordera, que aposta pels productes locals i ecològics, reducció de residus, promoció d’hàbits saludables i l’eliminació de plàstics d'un sol ús.

Inditex
Intercanvi de coneixement
Marc Riera
Tordera
Espai Agrari Baixa Tordera
Justificació i origen

L’any 2016 l’empresa tèxtil Inditex va implantar un canvi de model en la restauració dels seus centres de treball, conjuntament amb l’empresa Sodexo, anomenat Menjador 360º. El model es va posar en marxa inicialment a la planta que l’empresa té a Arteixo (Galicia) i posteriorment el projecte va incloure la resta de restaurants de la seu gallega, servint uns 4.400 menús diaris.

El Menjador 360º es basa en la utilització de productes de proximitat (km0) i ecològics prioritzant varietats locals i races autòctones, la reducció  i reciclatge de residus i l’eliminació de plàstics d'un sòl ús del menjador i màquines de vending, la implementació de mesures d’eficiència energètica, tant pel que fa a la construcció com en l’ús eficient de l’energia i la  promoció d’hàbits saludables entre les persones treballadores de l’empresa.

Actualment s’està treballant per a posar en marxa aquest tipus de model de restaurant a la planta de l’empresa a Tordera i Palafolls, vinculant-se amb productors de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera. El projecte rep el suport tècnic i acompanyament dels tècnics de la Diputació de Barcelona.

Objectius
  • Reduir l'impacte del menjador dels centres de treball de l’empresa sobre els recursos naturals eliminant l’ús de plàstics amb l’objectiu d’aconseguir un restaurant residu zero, la implementació de mesures d’eficiència energètica i promovent una alimentació sana i responsable entre els treballadors de l’empresa.

• Apostar per la producció local i les varietats autòctones, així com pels productes ecològics.

Idees inspiradores i qüestions clau
  • Es tracta d’un model de menjador en un centre de treball basat en la vinculació directa amb la pagesia del territori on s’implanta.

• El model Menjador 360º vol gestionar, de forma integrada, els diferents aspectes relacionats amb la sostenibilitat d’un menjador, des dels proveïdors, instal·lacions i ús de l’energia al tancament de cicles i reducció dels residus.

• El projecte pretén impulsar un salt d’escala entre els productors locals a partir de la implantació d’un model de restauració col·lectiva liderat des de l’empresa privada.

Pressupost de posada en marxa i origen dels recursos econòmics

El projecte està en les primeres fase d’implantació. En el cas de la planta d’Arteixo, per l’any 2019, es calcula que la despesa en productes locals va ser de prop de 2 milions d’euros. La companyia afirma que el seu nou model permet reduir costos, respecte els formats tradicionals.

Període d'execució
2024-actualitat
Dades relacionades

Autosuficiència alimentària

Compten els municipis de Barcelona amb prou superfície agrícola per abastir la seva població amb aliments de proximitat? Esbrina-ho!