Le projet FEADER Alimentation Durable en Entreprises
CEDIDA
Restauració col·lectiva privada

Maison d'Éducation à l'Alimentation Durable (MEAD)

La Maison d'Éducation à l'Alimentation Durable (MEAD, centre d'educació per a l'alimentació sostenible) té com a objectiu promoure el desenvolupament d'una alimentació sostenible al seu àmbit d'actuació per permetre a cada veïnat, siguin quins siguin els seus ingressos, poder menjar de manera saludable tot cuidant el medi ambient i preservant espais nutritius per a generacions futures. La MEAD és el servei municipal de Mouans-Sartoux que dona suport i gestiona el projecte alimentari territorial (PAT) de la ciutat per avançar en els debats i les accions al voltant de les polítiques alimentàries a tots els territoris.

2017
1a etapa: Club des Entrepreneurs du Pays de Grasse (líder), municipi de Mouans-Sartoux (soci), associació de productors ecològics Agribio 06 (soci). 2a etapa: Club des Entrepreneurs du Pays de Grasse (líder), municipi de Mouans-Sartoux.
Caroline Monjardet
Communauté d'agglomération du Pays de Grasse (França)
Justificació i origen

Poques empreses i actors de la restauració proposen ofertes equilibrades, inscrites en una lògica de sostenibilitat i amb producte ecològic, local i responsable.

En el món de l'empresa, l'alimentació sovint és poc tinguda en compte i pocs dels treballadors troben la manera d'alimentar-se amb productes sostenibles i de circuits curts durant les pauses del migdia.

D'altra banda, acostumats als circuits llargs, els restauradors sovint es mostren reticents a l'hora de proveir-se en circuits curts a causa de la multiplicació del nombre de proveïdors, de l'aprovisionament irregular, de les quantitats requerides o fins i tot del cost superior que això pot implicar. 

Cada dia, més de 20.000 treballadors s'alimenten durant la pausa del migdia a les empreses del Pays de Grasse.

L'any 2016, a partir de la creació de la MEAD i de la constitució del seu PAT, el municipi de Mouans-Sartoux va preveure crear un espai de sensibilització del món econòmic (restauradors, hotelers, elaboradors, empreses i comerciants) envers l'alimentació sostenible.

Paral·lelament, el Club des Entrepreneurs du Pays de Grasse (CEPG) havia iniciat l'any 2015 una dinàmica al voltant de l'alimentació generadora de vincles (a un mateix, als altres i a la terra) que va rebre el nom de Courtbouillon. A més, des de fa diversos anys també contribueix a l'animació d'esdeveniments relacionats amb l'alimentació sostenible, com ara festes del veïnat o àpats populars.

L'any 2017, el CEPG, la ciutat de Mouans-Sartoux i Agribio 06, en col·laboració amb un grup d'estudiants de la Universitat de la Costa Blava, van decidir agrupar les seves habilitats i experiències per generar solucions que fessin més sostenible la pausa del migdia dels treballadors i l'oferta alimentària a les empreses. 

Per aconseguir-ho, l'any 2019 van sol·licitar un projecte FEADER amb l'objectiu d'introduir més sostenibilitat en les pràctiques alimentàries de les empreses, sensibilitzar els treballadors sobre les qüestions mediambientals i socials i influir de manera positiva en el mercat dels proveïdors de la restauració d'empreses per avançar cap a una alimentació de qualitat, sostenible, ecològica i local.

Per aprofundir en les seves accions, el CEPG, l'Ajuntament de Mouans-Sartoux i dos nous socis, l'Association de Formation et de Promotion pour Jeunes et Adultes en Recherche d'Insertion (AFPJR) i les Associations pour le Maintien d'une Agriculture Paysanne (AMAP) de Provença, van presentar una nova sol·licitud de subvenció del FEADER el 2022 per provar solucions concretes de proveïment a les empreses amb productes ecològics i locals mitjançant la instal·lació d'armaris refrigerats, la posada a la disposició d'una furgoteca i la preparació de cistelles de verdures.

Objectius
  • Introduir més sostenibilitat en les pràctiques alimentàries de les empreses i els locals de restauració del territori integrant-hi el consum de productes ecològics, locals i de temporada.
  • Garantir el compromís de les empreses i els actors de la restauració amb el territori i el seu ecosistema.
  • Sensibilitzar els dirigents d'empreses, els assalariats i els actors de la restauració sobre les qüestions ambientals i societàries que es plantegen al territori amb relació a l'alimentació.
  • Influir de manera positiva en el mercat de proveïdors de servei d'àpats de les empreses per avançar cap al consum d'aliments de qualitat, sostenibles, ecològics i locals.
  • Implementar accions col·lectives que estructurin tots els actors del territori.
Idees inspiradores i qüestions clau
  • Les empreses són un dels pilars per al desenvolupament i la prosperitat de l'alimentació sostenible. Per tant, cal mobilitzar tots els actors econòmics i públics per garantir que aquest desafiament tingui un fort impacte i unes repercussions beneficioses locals i a major escala per al seu conjunt.
  • La persona que dinamitza el projecte ha d'estar motivada i no ha de vacil·lar a l'hora d'abordar les empreses, ja que estan molt ocupades i l'alimentació sostenible no és la seva prioritat, per la qual cosa cal insistir perquè hi participin.
  • Cal tenir en compte la dimensió humana que hi darrere del projecte.
  • Es proposen dos tipus de sensibilització, una per als empleats i una altra per als directius d'empresa. La primera ha de ser molt pràctica i dinàmica, de curta durada (màxim d'una hora durant la pausa del migdia), mentre que la segona pot ser de caire més teòric, com ara tallers per explicar accions concretes que es poden implementar o el paper de les empreses davant dels seus empleats (sensibilització dels empleats, ús de llavors reutilitzables, espais per escalfar els àpats, etc.).
  • S'aposta per la creació d'un plec de condicions i d'un segell/trofeu per a les empreses.
Pressupost de posada en marxa i origen dels recursos econòmics

Pressupost (primera etapa): 184.765 euros (IVA inclòs).

  • Finançament de la Unió Europea i de la Regió Sud via el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER): 80 %.
  • Autofinançament de les entitats promotores: 20 %.
Pressupost anual i origen dels recursos econòmics

Aquest contingut estarà disponible molt aviat

Període d'execució
2019-2022 (primera etapa) i 2023-2024 (segona etapa)
Comparteix
Actuacions relacionades
Dades relacionades

Autosuficiència alimentària

Compten els municipis de Barcelona amb prou superfície agrícola per abastir la seva població amb aliments de proximitat? Esbrina-ho!

 

Et pot interessar