Camp d'oliveres al PRM. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

El Banc de Terres del Parc Rural del Montserrat dóna resposta a una demanda en continu creixement

Ara mateix compta amb vint parcel·les, el que representa un increment del 35% des de l’inici oficial de la pandèmia de la Covid-19. L’augment de l’oferta de terrenys permet acollir la demanda creixent de persones que cerquen un nou model de vida i treball al camp.

El Banc de Terres del Parc Rural del Montserrat ha augmentat la seva oferta i ara mateix ja compta amb vint parcel·les, el que representa un increment del 35% des de l’inici oficial de la pandèmia de la Covid-19. També ha crescut el nombre de demandants formals i de ciutadans interessats: actualment, vint-i-sis persones s’han mostrat disposades a arrendar alguna de les finques disponibles, de les quals el 80% han presentat oficialment la seva sol·licitud i la resta sols han mostrat interès. Respecte el març de l’any passat, els demandants formals de terres han augmentat en més del 30%. Del total de sol·licitants de terres, el 70% provenen de fora dels dinou municipis que es troben en l’àmbit geogràfic del parc rural i, d’aquests, la gran majoria voldria fer un canvi de vida i quedar-se a viure a la zona.

L’objectiu del Banc de Terres del Parc Rural del Montserrat és posar en contacte els propietaris de finques abandonades o en desús i persones que busquen terres per conrear, i donar el suport tècnic i jurídic que millor s’adapti a les necessitats d’ambdues parts. Per aconseguir-ho, col·labora amb els ajuntaments i entitats locals que volen preservar el paisatge rural i potenciar l’activitat agrària del territori.

El Banc de Terres del Parc Rural del Montserrat és un dels bancs de terres que formen part de BCN Smart Rural, l’estratègia de la Diputació de Barcelona per transformar el sector agroalimentari de la demarcació. Segons explica Sònia Callau, cap de la Direcció Territorial Agrària de la corporació, el compromís de la Diputació de Barcelona per facilitar l’accés a la terra als emprenedors del sector agroramader «és molt clar i molt ferm». Per això, «hem fet un gran esforç per identificar terres agrícoles abandonades, terres aforestades transformades en pastures, terres de propietaris a punt de cessar la seva activitat, etc., i, un cop referenciades, hem creat una plataforma digital de gestió i difusió per tal d’interconnectar els titulars de les explotacions amb persones que volen iniciar una activitat agrària», afegeix.

— Redacció BCN Smart Rural —

Albert Maeso, arrendatari del banc de terres del PRM. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA