Escorxador mòbil. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

La Diputació de Barcelona posa en marxa el primer escorxador mòbil de l’Estat espanyol

Instal·lat en un camió, s’estrenarà el setembre i donarà servei als ramaders d’oví i cabrum del Bages, el Berguedà, el Moianès i Osona.

El primer escorxador mòbil de l'Estat espanyol ja és una realitat, com ha pogut comprovar aquest mes un grup de ramaders de la Catalunya Central. Instal·lat en un camió, el nou equipament donarà servei als productors d’oví i cabrum del Bages, el Berguedà, el Moianès i Osona i els estalviarà haver-se de desplaçar centenars de quilòmetres per sacrificar els seus animals. La reducció del temps de viatge reduirà l’estrès del bestiar i, com a conseqüència, millorarà la qualitat de la carn, però també disminuirà la despesa econòmica i l’impacte ambiental del transport.

L’escorxador mòbil ha costat 96.000 euros, que han estat cofinançats per la Diputació de Barcelona i els fons FEDER en el marc de l’estratègia BCN Smart Rural.

Un vehicle totalment equipat

Els ramaders podran estrenar l’escorxador mòbil a partir del mes de setembre, segons van declarar representants de l’Associació d’Iniciatives Rurals de Catalunya (ARCA), l’ens gestor del vehicle, durant l’acte de presentació a la petita explotació del Soler de N'Hug, a Prats de Lluçanès.

El camió disposa de tot l’equipament necessari per poder desenvolupar la matança amb les màximes condicions de benestar animal i garantir un servei ràpid i efectiu. A l’exterior, té una plataforma elevadora i diverses cledes metàl·liques que actuen com a tancat per a quatre o cinc animals, depenent de la seva grandària. A l’interior, s’han habilitat diverses zones diferenciades per àrees netes i brutes, així com una càmera de fred per guardar les canals fins que són expedides per una porta lateral.

La resposta a una demanda històrica

El nou servei dóna resposta a una demanda històrica dels pastors i petits ramaders de la demarcació de Barcelona, que davant el progressiu tancament dels escorxadors municipals de baixa capacitat, tenen cada cop més dificultats per trobar espais de sacrifici propers que acceptin el seu bestiar i no es limitin a treballar amb els grans grups agroalimentaris.

Dit això, els ramaders que vulguin que els visiti l’escorxador mòbil hauran de complir una sèrie de requisits. Per començar, hauran de comptar a la seva explotació amb una zona neta, pavimentada i tancada per evitar que hi accedeixin altres animals mentre s’hi està treballant. Un cop allà, el vehicle haurà de poder connectar-se a l’aigua i l’electricitat. I, per suposat, tots els animals que calgui sacrificar hauran de disposar de traçabilitat individual.

Una aposta ferma per l’alimentació de proximitat

L’escorxador mòbil de la Catalunya Central és gestionat per l’Associació d’Iniciatives Rurals de Catalunya i s’emmarca dins del PECT BCN Smart Rural, un programa de desenvolupament rural cofinançat per la Diputació de Barcelona i el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) que té, entre els seus objectius, la creació d’equipaments innovadors i multiús que donin suport als petits productors i artesans agroalimentaris del territori.

En aquest sentit, l’escorxador mòbil és només un dels cinc espais compartits de transformació d’aliments que està impulsant la Diputació de Barcelona en el marc d’aquest projecte europeu. Els quatre equipaments restants són la formatgeria del Lluçanès, l'obrador d’horta del Bages, la sala de desfer del Parc Rural del Montserrat i el petit escorxador modular del Moianès. Alguns ja estan en funcionament i d’altres ho estaran aviat.

Més detalls sobre el nou equipament en aquest enllaç.

— Redacció BCN Smart Rural —