Horta Can Calafell, Manresa. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

El Palau Firal de Manresa acull la presentació del Banc de Terres de la Catalunya Central

La iniciativa, impulsada per la Diputació de Barcelona, és una eina clau per facilitar l’accés a la terra a joves emprenedors agraris i compta amb el suport de la XaSACC i els ajuntaments d’Artés, Navàs i Manresa.

El passat 9 de novembre es va presentar al Palau Firal de Manresa el Banc de Terres de la Catalunya Central, una eina clau per recuperar camps abandonats i facilitar l’accés a la terra a joves emprenedors. Aquesta nova iniciativa, impulsada per la Diputació de Barcelona, compta amb el suport de la Xarxa per la Sobirania Alimentària de la Catalunya Central (XaSACC) i els ajuntaments d’Artés, Navàs i Manresa.

Durant l’acte es va explicar que, ara mateix, el 44% de la superfície agrària de Manresa, Artés i Navàs està en desús o abandonada però té potencial per ser conreada. Això representa un total de 4.682 hectàrees que es troben repartides en 3.363 parcel·les. I, d’aquestes finques, 2.460 fa més de 65 anys que no es treballen. Unes xifres tan elevades demostren la necessitat de posar en marxa a la zona un banc de terres que promogui el relleu generacional, recuperi superfície agrícola i faciliti l’accés al camp a joves emprenedors, entre altres beneficis addicionals. Recordem que, segons dades publicades per la Generalitat de Catalunya, el 65% de les persones titulars d’explotacions agràries a la comarca del Bages tenen més de 56 anys.

La sessió de presentació, molt pràctica i poc institucional, va ser concebuda com un espai proper on compartir informació i dubtes concrets sobre el funcionament d’aquesta eina clau per a la dinamització agrària del territori.

Sobre el Banc de Terres de la Catalunya Central

El Banc de Terres de la Catalunya Central és un dels bancs de terres que formen part de BCN Smart Rural, l’estratègia de la Diputació de Barcelona per transformar el sector agroalimentari de la demarcació. El seu objectiu és posar en contacte els propietaris de finques abandonades o en desús i persones que busquen terres per conrear, i donar el suport tècnic i jurídic que millor s’adapti a les necessitats d’ambdues parts. Per aconseguir-ho, col·labora amb els ajuntaments i entitats locals que volen preservar el paisatge rural i potenciar l’activitat agrària del territori.

Els serveis oferts pel banc de terres són gratuïts i inclouen la facilitació del contacte entre les dues parts, l’acompanyament tècnic, l’assessorament jurídic, la formalització de contracte, la formació continua i altres actuacions que beneficien directament a les persones propietàries i arrendatàries de finques agrícoles. Però aquesta eina també te un impacte molt positiu a escala social i mediambiental, ja que contribueix a reduir el risc d’incendis forestals, preservar el paisatge, revitalitzar el món rural i facilitar el consum de productes de proximitat per combatre el canvi climàtic.

Per a més informació sobre el Banc de Terres de la Catalunya Central, podeu escriure a Pere Navarro, enginyer de territori de l’estratègia BCN Smart Rural, i a Rosa Binimelis, experta en agroecologia i membre de la XASACC.

— Redacció BCN Smart Rural —

Horta Can Calafell. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA