Lluïs Fisas, Can Fisas. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Lluís Fisas, Can Fisas. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

3 pagesos que cuiden de la terra

A la demarcació de Barcelona, el 15% de la superfície cultivada és ecològica. En el Dia Internacional de la Terra, us presentem tres pagesos convençuts de la importància de practicar una agricultura més respectuosa amb el medi ambient.

A la demarcació de Barcelona, el 15% de la superfície cultivada és ecològica. Però, d’aquesta, el 66% es dedica al conreu de vinya per a la producció de cava i vi, una tendència creixent que no segueixen altres cultius. Segons dades del 2020, la superfície d'horta ecològica al territori es manté sense grans canvis des de l'any 2015, i, de fet, aquest tipus de cultiu es troba actualment a 8 punts de la fita marcada per la Unió Europea, que vol que el 25% de les terres agrícoles dels Estats membres es conreïn de manera ecològica abans del 2030.

En el Dia Internacional de la Terra us presentem tres pagesos convençuts de la importància de practicar una agricultura més respectuosa amb el medi ambient. Tenen molt clar que el futur serà verd o no serà i aposten diàriament per un mètode de producció d’aliments que està cridat a tenir un paper cabdal en els propers anys.

Lluís Fisas, pagès del Parc Agrari del Baix Llobregat

Lluís Fisas, Can Fisas. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

Lluís Fisas treballa la terra a Can Fisas, una finca preciosa que va inaugurar el seu besavi i que, actualment, és un projecte agroecològic de bandera. A casa sempre deien que qui sembra, recull, i aquesta dita tan ben trobada la va integrar Lluís, que no deixa de somriure mentre contempla el fruit de la seva feina. La satisfacció que li causa produir de manera ecològica és enorme, sobretot perquè creu que és l’agricultura més respectuosa amb el medi ambient i la salut de les persones. D’acord amb aquesta mentalitat, a Can Fisas conreen a l'aire lliure, seguint el ritme de les estacions i sense sobreexplotar la terra. Tot ho abonen amb fem natural i no utilitzen productes químics de síntesis, com ara fertilitzants, fungicides i herbicides. I sembren plantes aromàtiques, comestibles i medicinals per atraure la fauna que es menja les plagues.

Gràcies a la cura que n’han tingut durant tots aquests anys, produeixen aliments sans i sostenibles que serveixen no només als veïns de Molins de Rei, el municipi del Parc Agrari del Baix Llobregat on es troba la finca, sinó també a tothom que s’apropa a la seva parada al Mercat de la Concepció de Barcelona.

Maria Rovira, pagesa del Parc Rural del Montserrat

Maria Rovira, De la Maria Eco. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

Maria Rovira fa gairebé trenta anys que es va fer càrrec de les terres de la seva família a La Fortesa, un petit nucli de població situat en el municipi de Piera, just on acaba la comarca de l’Anoia i comença l’Alt Penedès. Allà cuida de l’horta, vinya, oliveres i arbres de fruita dolça amb l’ajuda de Lourdes Gómez, una jove pagesa extraordinària amb qui comparteix la passió per les plantes i el plaer de produir aliments ecològics de màxima qualitat.

Entre els seus productes estrella hi ha els tomàquets, les patates i les albergínies, i de les fruites, són molt apreciats els préssecs, les cireres, els albercocs, les prunes i les peres que conreen al vessant sud del Parc Rural del Montserrat. Dit això, l’oferta va variant en funció de l’època de l’any en què ens trobem i ara, per exemple, és temps d’espàrrecs, alls tendres i favetes. Bona part de la collita la venen directament a la finca, però també reparteixen a domicili unes cistelles que fan somniar.

Maria estima la terra amb tanta intensitat que té la parcel·la plena d’herbes i flors per tot arreu. Quan una planta està una mica feble, la ruixa amb una decocció de cua de cavall. Els cargols els allunya escampant closques d'ou aixafades i, si cal regar, ho fa sense motor i seguint un sistema de decantació tradicional. Per a ella, les males herbes no existeixen: totes tenen la seva funció. De manera que plantes que altres pagesos eliminarien, ella les deixa estar.

Miquel Riera, pagès de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera

Miquel Riera, Horta Pla de Munt. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

Fill de pagès, Miquel Riera és una d’aquelles persones a qui la terra va cridar des de ben jove. De fet, va estudiar formació professional agrària i als 18 anys ja exercia el seu ofici a una finca de les Cinc Sènies de Mataró. El seu projecte propi va néixer poc després, al 1999, amb el suport incondicional de la seva dona, que estava embarassada del seu primer fill. Els set anys següents, la família va practicar una agricultura més aviat convencional, però tot va canviar el 2006. En plena gestació del seu quart fill, Sílvia va començar a patir d’hipersensibilitat química i, convençuts que havien de descontaminar el seu entorn, van decidir reconvertir l’Horta Pla de Munt a l’agricultura ecològica.

En l’actualitat, Miquel està orgullós de l’agricultura que practiquen a casa i està molt compromès amb un sistema de producció d’aliments que respecta tant la salut de les persones com la dels ecosistemes. A més, es preocupa molt d’oferir aquests productes a un preu raonable. Per aconseguir-ho, té a la finca una agrobotiga on ven les fruites i verdures que conrea, a més d’altres aliments de proximitat. Tota una gamma de productes ecològics de la millor qualitat que trobareu al cor d’un paradís inesperat: l’Espai Agrari de la Baixa Tordera.

— Redacció BCN Smart Rural —

Uneix-te a la revolució més deliciosa!

Vols estar al dia de les últimes novetats del programa Barcelona Agrària?  Subscriu-te al nostre butlletí digital!

Omple el breu formulari que trobaràs a continuació i rebràs al teu correu electrònic una selecció de notícies, entrevistes, informes i publicacions que segur que t’interessen.

Vull subscriure'm!