Mercat Origen Montserrat, Olesa de Montserrat. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Dinamització agrària

Suport Pagès

Suport pagès és una iniciativa de la Xarxa per la Sobirania Alimentària de la Catalunya Central que té per objectiu donar suport a les empreses petites i mitjanes del sector agrari i alimentari amb l'objectiu d'ajudar a millorar la seva rendibilitat econòmica.

2019
Xarxa per la Sobirania Alimentària de la Catalunya Central (XaSACC), Consell Comarcal del Bages, Ajuntament de Manresa, Ajuntament de Navàs i Ajuntament d’Artès
Econòmic
Alba Alsina Serra, Uriel Montesinos, Dolors Pujols
Manresa, Navàs i Artés
Justificació i origen

Sorgeix com un dels projectes que realitza la XaSACC i és el resultat d'un dels projectes de Dinamització Local Agroecològica que es van iniciar l’any 2017 a la Catalunya Central.

És un servei d'emprenedoria gratuït que consisteix en una bossa de persones expertes, orientada a través del tècnic municipal que és la persona de proximitat i de referència. No existeix cap altre servei ni dins de la Generalitat ni la Diputació que faci aquest treball.

Objectius
  • Contribuir a millorar la viabilitat econòmica, ecològica i social de l’activitat agropecuària que es realitza a la Catalunya Central, orientant-la vers l’Agroecologia i l’ESS per, d’aquesta manera, fomentar la Transició Agroecològica en aquest territori.
  • Promoure el relleu generacional i la transició en el sector alimentari
Idees inspiradores i qüestions clau
  • És un servei d'emprenedoria, amb eixos d'agroecologia i economia social, la qual cosa pot diferenciar-se d'uns altres. Es recalca que no és un servei professional i es necessitarien més recursos.
  • Secundar-se en altres estructures, com l'Ateneu Cooperatiu per a assessorament en qüestions específiques.
  • Es treballa amb la idea de transició, per la qual cosa no han de ser noves instal·lacions. Si vols millorar o anar cap a un projecte més agroecològic o d'economia social, independentment del teu punt de partida, es realitza l'assessorament.
  • El suport es duu a terme des de la proximitat i per això s'opta per una persona de cada ajuntament i que sigui fàcil acudir a ella.
  • L'assessorament es realitza des d'una visió territorial a partir de la XaSACC, tenint en compte que no té sentit aquest servei tret que es tracti d'un ajuntament molt gran.
  • Si hi haguessin més recursos es podria realitzar un servei d'acompanyament més seguit en el temps.
  • Es treballa des de la idea del sistema, ja que hi ha canvis que no es poden realitzar només des de la producció. Ex. A Manresa tenen un elaborador de formatges i una de les coses que es va fer va ser propiciar que s'actués més amb altres productors per a fer maridatges, en contacte per exemple amb una viticultora.
Pressupost de posada en marxa i origen dels recursos econòmics

Subvenció de la Diputació de Barcelona.

Cofinançament dels Ajuntaments.

Pressupost anual i origen dels recursos econòmics

Ingressos:

• Cada ajuntament posa 500€, sumant 1500 € en total encara que no sempre es gasta tot el pressupost.
  • Treball en hores dels tècnics dels ajuntaments
  • També es treballa amb l'Ateneu Cooperatiu, que és un servei públic i no cobra pels serveis d'assessorament, la qual cosa suposa una font de cofinançament indirecte del projecte.

Despeses

• Treballs d'Arran de Terra (Coordinació i assessorament)
  • Treballs dels tècnics dels ajuntaments
  • Assessorament d'experts (pe: associació l'Era, vinculada a l'Escola Agrària de Manresa)