Formatgeria col·lectiva del Lluçanès. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
El Quall, formatgeria col·lectiva del Lluçanès. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

La formatgeria col·lectiva del Lluçanès obre les portes de la formació a nous emprenedors

El Quall és un equipament tan necessari com innovador i ha estat impulsat per la Diputació de Barcelona en el marc de l’estratègia BCN Smart Rural.

El Quall, la formatgeria col·lectiva i obrador comunitari del Lluçanès, ha obert les portes de la formació a nous emprenedors. I ho ha fet de la mà de la Universitat d’Estiu de la UVic-UCC, una prestigiosa institució que ha apostat per organitzar-hi la quarta edició del curs d’introducció a les principals tecnologies d'elaboració de formatges. La formació ha tingut lloc durant la primera setmana de juliol i ha comptat amb la participació de 12 persones que volen iniciar-se en el món de l’elaboració de formatges.

Les sessions formatives han combinat la teoria amb la pràctica, assegurant així la cohesió i la integració dels continguts. Per començar, s’ha donat a conèixer el flux i el maneig dels ingredients essencials per a la preparació de formatges. Seguidament, s’han posat en pràctica les principals tecnologies d’elaboració de formatges, com la quallada làctica, la quallada enzimàtica i el recuit com a producte fresc. Com a clausura del curs s’ha visitat Formatges de Lluçà, una petita explotació ramadera que elabora formatges de llet crua amb la llet del propi ramat. Durant la sortida s’ha pogut conèixer el funcionament de la granja de cabres i l’obrador de formatges, a més de fer-ne un tast.

Una comarca que protegeix els formatgers

Des de fa un temps, el Lluçanès s’està establint com a referent en temes de formació formatgera. L’any 2013 s’hi va organitzar el primer curs de formatgeria lligat a un certificat de professionalitat, reconegut pel Departament d’Empresa i Ocupació i, l’any 2016, ja es va tirar endavant la primera edició del curs d’especialització en formatgeria artesana amb certificat propi expedit per la UVic-UCC. El 2019 va néixer la primera edició del curs d’introducció a les principals tecnologies d'elaboració de formatges que aquest mes ha arribat a la seva quarta edició gràcies al suport de l’Ajuntament d’Alpens, la Xarxa de Productes de la Terra de la Diputació de Barcelona i l’empresa Lactotex.

Art pels artesans

A banda de gaudir de la formació, els participants del curs han pogut admirar les pintures murals que decoren les façanes del Quall. Realitzades per la il·lustradora Nirvana Jiménez (Maià de Montcal, 1986) amb l’estil singular i sensible que la identifiquen, l’artista ha recreat en les parets exteriors de l’espai diferents escenes de ramaderia extensiva i elaboració de formatges artesans. El resultat és un mural modern, creatiu i ple de vida, perfecte per donar la benvinguda a la nova generació d’artesans formatgers del territori.

L’obra, que ocupa uns 90 m2, ha tingut molt bona acollida entre els ramaders i formatgers del territori, que han valorat positivament aquesta iniciativa per incrementar la visibilitat dels obradors compartits com a espais de dinamització de l’activitat agrícola i ramadera.

Un equipament pioner a Catalunya

El Quall és un nou equipament, pioner a Catalunya, que combina formació i elaboració de formatges artesans en un mateix edifici. L’espai està situat al municipi d’Alpens i ha costat uns 150.000 euros, que han estat cofinançats per la Diputació de Barcelona i els fons FEDER en el marc de BCN Smart Rural, una estratègia que està impulsant quatre espais de transformació agroalimentària més a les comarques barcelonines: la sala de desfer del Parc Rural del Montserrat, l'obrador d’horta del Bages, el petit escorxador modular del Moianès i l’escorxador mòbil de la Catalunya Central.

— Redacció BCN Smart Rural —

Mural de la formatgeria col·lectiva del Lluçanès. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Enllaços relacionats

Històries BCN Smart Rural: 'Territori artesà'
Curtmetratge produït per BCN Smart Rural | Diputació de Barcelona

Uneix-te a la revolució més deliciosa!

Vols estar al dia de les últimes novetats del programa Barcelona Agrària?  Subscriu-te al nostre butlletí digital!

Omple el breu formulari que trobaràs a continuació i rebràs al teu correu electrònic una selecció de notícies, entrevistes, informes i publicacions que segur que t’interessen.

Vull subscriure'm!