Resum de Premsa BCN Smart Rural – De l’1 de febrer al 7 de març de 2023
PEXELS

Resum de Premsa BCN Smart Rural — Del 3 al 31 d'agost de 2023

La inauguració a Osona del primer espai d'experimentació ramadera de Catalunya és un dels temes destacats en la nova nota de premsa BCN Smart Rural.

Destaquem

Osona acull el primer espai test ramader de Catalunya

Abril Ibáñez és la jove emprenedora seleccionada per desenvolupar el seu projecte ramader a l’Espai Test de la Vall del Ges, Orís i Bisaura, una iniciativa pionera que busca impulsar l’activitat agrària a la zona. L’espai test inaugurat es troba situat a la finca La Casanova de Sora (Osona) i representa el primer d’aquest tipus a Catalunya, ja que, fins ara, els espais test creats al territori català es centraven exclusivament en el sector agrícola.

L’Espai Test de la Vall del Ges, Orís i Bisaura està totalment equipat per al desenvolupament de l’activitat ramadera, incloent un corral, munyidores, tanc refrigerat per a la llet, aigua, llum i un ramat de 40 cabres de raça alpina. La infraestructura ha estat possible gràcies al projecte BCN Smart Rural i el cost total de 35.000€ ha estat cofinançat per la Diputació de Barcelona, el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea i l’Associació d'Iniciatives Rurals de Catalunya (ARCA). A més, l'Obra Social de CaixaBank ha assumit íntegrament els 10.000€ del ramat de segalles.

L’objectiu d’aquesta iniciativa és proporcionar suport i recursos a emprenedors com l’Abril per reduir la complexitat i el risc d'iniciar un projecte al sector primari. La jove té previst combinar la seva activitat a l’espai test amb els estudis en Ramaderia i Assistència en Sanitat Animal que està cursant a l’Escola Joviat de Manresa, demostrant una clara determinació per enfortir el futur del sector agrari a la Vall del Ges, Orís i Bisaura.

L’article de la notícia destacada està disponible en aquest enllaç.

Més novetats agroalimentàries

#Parcs agraris

El valor de la terra

Administracions i pagesia s’han unit al nord del Maresme i la Selva Marítima amb l’ambiciós projecte de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera. La preservació del territori, el conreu i promoció del producte de proximitat i la garantia d’un relleu generacional en el sector són els reptes principals de futur.

(El Punt Avui)

#Boscos pasturats

Cavalls i cabres pasturen pels boscos de Torres per millorar-ne la gestió

Aquest celler familiar col·labora amb pastors de cabres i amb l’associació Forest Horses per a la restauració forestal.

(Arrels)

#Relleu agrari

«Vull ser matonaire per donar continuïtat a un negoci familiar que m’estimo»

El sector confia que les generacions més joves agafin el relleu per garantir el futur de l’elaboració artesanal de mató al Parc Rural del Monserrat.

(Regió 7)

#Productes agroalimentaris del territori

Els productes típics del Vallès Occidental que has de tastar almenys una vegada a la vida

Un recull dels aliments més singulars i de més alta qualitat de la nostra comarca.

(Nació Digital)

#Transformació agroalimentària

El viver de cellers de Vilafranca ja està en funcionament i dona servei a 7 joves penedesencs

Els primers raïms d’aquesta verema ja han començat a entrar al viver. A partir d’ara, les persones usuàries podran dur a terme el procés de vinificació, des de l’entrada del raïm i fins l’embotellat del vi, espais de magatzem i espais polivalents.

(El Cargol)

#Malbaratament alimentari

Camps llaurats contra el malbaratament alimentari

Mitjançant la recuperació de productes descartats per l’activitat agrària, la fundació espigoladors denuncia la insostenibilitat del model industrial de producció.

(Directa)

#Entrevistes

Marta Casas: «Soc completament feliç d'haver arribat fins aquí»

Amb una llarga història vitivinícola, el celler Parés Baltà ha optat per centrar-se en la creació de vins i caves ecològics i biodinàmics. En parlem amb Marta Casas, qui es va unir a l’equip l’any 2002 i demostra una passió inqüestionable per les pràctiques de conreu derivades de l'antroposofia.

(BCN Smart Rural)

Marta Palomas: «Estem canviant el model agroalimentari»

Després d’estudiar Enginyeria Agrònoma, aquesta integrant del col·lectiu Eixarcolant va treballar com a delineant fins que va adonar-se que el que realment volia fer era cultivar una horta ecològica.

(BCN Smart Rural)

Miquel Riera: «Per ser pagès, has de tenir ganes de pencar i il·lusió per engegar un projecte»

Situada a Palafolls, al cor del Maresme, trobem l’Horta Pla de Munt, un projecte agrícola de caràcter familiar que destaca per la seva producció ecològica.

(BCN Smart Rural)

Iñigo Haughey: «M’agrada la màgia de crear un producte que neix de la terra»

L’Olivera és una cooperativa d’integració social que elabora l’únic vi de la ciutat de Barcelona. Coneixem el responsable de producció del projecte, un emprenedor de la terra apassionat de la viticultura.

(BCN Smart Rural)

Joan Casajoana: «Les mongetes de Castellfollit del Boix ja fa més de 350 anys que es cultiven»

Joan Casajoana, de Can Fontanelles, és pagès i productor de mongetes de Castellfollit del Boix. La finca familiar té una gran extensió de boscos, pastures, cultius de cereals, ametllers, oliveres, vinya i des de fa més de 350 anys que s’hi conreen les famoses mongetes de la zona.

(Parc Rural del Montserrat)

— Redacció BCN Smart Rural —