Camps de conreu a Esparreguera. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

Recuperar finques agrícoles abandonades fomenta el relleu generacional al camp català

La Xarxa de Bancs de Terres que impulsa la Diputació de Barcelona protagonitza la nova ‘Història BCN Smart Rural’.

Que el camp català cada vegada està més envellit ja no sorprèn a ningú. Però que n’hi hagi en l’actualitat més de 100.000 hectàrees de conreus abandonats sí que és un fet que incomoda a tothom. Per aquest motiu, hem volgut dedicar el nou curtmetratge de les ‘Històries BCN Smart Rural’ a una iniciativa pensada per identificar i recuperar finques agrícoles i ramaderes en desús a tot el país, una actuació que cofinança la Diputació de Barcelona amb el suport del fons FEDER de la Unió Europea.

Amb el títol 'Quan la terra és llavor', l’audiovisual se centra en la Xarxa de Bancs de Terres de Catalunya i compta amb la participació de Gessamí Sardà, expert en bancs de terres originari del Baix Camp; Conxita Enrich, propietària d’una finca agrícola a Castellbell i el Vilar; i Arç Fontrodona, jove emprenedor i principal promotor d’El Meu Hort, una cooperativa d’agricultors i enginyers compromesos amb la traçabilitat dels aliments.

Sobre els bancs de terres de l’estratègia BCN Smart Rural

La Xarxa de Bancs de Terres de Catalunya és una actuació pionera a Europa que la Diputació de Barcelona impulsa, gestiona i cofinança des de l’any 2018 en el marc del BCN Smart Rural, l’estratègia de la corporació per transformar el sector agroalimentari. El seu objectiu és posar en contacte els propietaris de finques abandonades o en desús i persones que busquen terres per conrear, i donar el suport tècnic i jurídic que millor s’adapti a les necessitats d’ambdues parts. Per aconseguir-ho, col·labora amb els ajuntaments i entitats locals que volen preservar el paisatge rural i potenciar l’activitat agrària del territori. Actualment, la Xarxa de Bancs de Terres de Catalunya acull 13 iniciatives que es duen a terme a tot el país i compta amb la ferma implicació de 134 municipis.

Els serveis oferts per la Xarxa de Bancs de Terres són gratuïts i inclouen la facilitació del contacte entre les dues parts, l’acompanyament tècnic, l’assessorament jurídic, la formalització de contracte, la formació continua i altres actuacions que beneficien directament a les persones propietàries i arrendatàries de finques agrícoles. Però aquesta eina també te un impacte molt positiu a escala social i mediambiental, ja que contribueix a reduir el risc d’incendis forestals, preservar el paisatge, revitalitzar el món rural i facilitar el consum de productes de proximitat per combatre el canvi climàtic.

Per a més informació sobre la Xarxa de Bancs de Terres de Catalunya, podeu escriure a Pere Navarro, enginyer de territori de la Direcció Territorial Agrària de la Diputació de Barcelona.

— Redacció BCN Smart Rural —

Camp de fruiters a Esparreguera. PATXI  URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA