Josep Maria Taixé, Cal Serrats. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

La revolució de la ramaderia extensiva arriba a Barcelona

En el Dia Internacional dels Boscos, destaquem la feina d’algunes de les persones que treballen cada dia per conservar un patrimoni natural que tots gaudim.

A mesura que el canvi climàtic s’accelera i la vulnerabilitat dels boscos augmenta a escala global, trobar solucions que garanteixin una bona preservació del paisatge és tot un repte. Però aquest repte no espanta als homes i dones que lideren la revolució ramadera que estem vivint a la demarcació de Barcelona.

En una època en què parlar de ramaderia és un tema delicat, volem destacar la feina d’algunes de les persones que treballen cada dia per conservar un patrimoni natural que tots gaudim. Sense elles, i els seus animals, el risc de patir incendis forestals seria molt més gran encara, com acabem de descobrir al sisè Tastet de Dades BCN Smart Rural.

Josep Maria Taixé i Gemma Clarena, ramaders a Argençola

Josep Maria Taixé, Cal Serrats. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

Foto: Patxi Uriz | Diputació de Barcelona

Cal Serrats és una empresa ubicada a Argençola que capitanegen Josep Maria Taixé i Gemma Clarena amb total entrega. Segueixen el solc de l’avi Pere, qui va comprar al 1993 les primeres ovelles i, des de llavors, la família conrea les seves pròpies terres i fa pasturar el ramat pels camps i boscos que envolten la masia.

Els criteris que els guien són els de l’ecologia i, de fet, tenen des de fa anys la certificació del Consell Català de la Producció Agrària Ecològica (CCPAE). Els preocupa que els seus animals puguin créixer feliços i al seu ritme, i, per aconseguir-ho, els sembla fonamental que puguin alimentar-se a la natura.

“Si intentes tenir les ovelles ben cuidades, la producció de xai va florint”, diu la Gemma abans d’afegir que la carn de Cal Serrats es pot comprar a la mateixa masia i algunes botigues de l’Anoia: “Fem distribució de proximitat perquè som una empresa molt petita i ens agrada conèixer i tenir tracte amb qui gasta els nostres productes”.

Mª Àngels Altimira, ramadera a Sant Salvador de Guardiola

Mª Àngels Altimira, Mas Set-Rengs. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

Foto: Patxi Uriz | Diputació de Barcelona

Mª Àngels Altimira combina la feina de pagesa i ramadera amb la gestió del Mas Set-Rengs, una casa rural ubicada al municipi de Sant Salvador de Guardiola que data del segle XIII. Ella s’hi va incorporar fa trenta anys i no se'n penedeix. La finca està situada al cor del Parc Rural del Montserrat, entre boscos, prats, camps de cereal i horts, i és un entorn tan ric i divers que demana ser vist amb calma.

Com a la dona emprenedora que és, sempre té alguna cosa a fer, però una de les seves activitats preferides és portar les vaques a pasturar al bosc. Li agrada veure-les menjant herba lliurement: sap que aquesta bona alimentació repercuteix en la qualitat de la carn dels seus animals. És per això que s’hi dedica amb cos i ànima sense perdre el somriure ni les ganes de seguir endavant i, de fet, és una de les ramaderes que va participar al primer curs de desfet de carn del Tall, el nou obrador compartit de Marganell. Sap que fer venda directa de carn permet tenir més beneficis i s’està plantejant aquesta opció per millorar la viabilitat econòmica de la seva explotació.

Francesc Molins, ramader a Moià

Francesc Molins, Alpines Les Feixes. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

Foto: Patxi Uriz | Diputació de Barcelona

Francesc Molins és el propietari d’Alpines Les Feixes, una granja de cabres lleteres situada a Moià on, a més de vendre directament la carn i la llet del seu ramat, també elabora formatges amb principis artesans.

Membre fundador i president de Som Pastura, una associació de ramaders i ramaderes del Moianès que ha rebut assessoria en el marc del projecte europeu BCN Smart Rural, en Franc té moltes coses interessants a dir sobre la importància del retorn dels ramats al bosc en règim extensiu.

— Redacció BCN Smart Rural —

Uneix-te a la revolució més deliciosa!

Vols estar al dia de les últimes novetats del programa Barcelona Agrària?  Subscriu-te al nostre butlletí digital!

Omple el breu formulari que trobaràs a continuació i rebràs al teu correu electrònic una selecció de notícies, entrevistes, informes i publicacions que segur que t’interessen.

Vull subscriure'm!