La Sostenibilitat al Plat
La Sostenibilitat al plat és un projecte del Centre d'Estudis Rurals i d'Agricultura Internacional per fomentar una alimentació més justa i sostenible a través dels menjadors escolars. En una primera fase pilot, realitzada al llarg de l'any 2017 a 3 col·legis municipals de la ciutat de València (Santiago Grisolía, Fernando de los Ríos i Benimaclet), s'ha treballat juntament amb les comunitats escolars en l'elaboració d'una estratègia alimentària sostenible i en el procés de transició cap a un Menjador Escolar Sostenible.
A nivell municipal amb el canvi de govern el 2015, s’inicia un procés de consolidació de la política agroalimentària del municipi cap a sistemes més justos, sostenibles i saludables.
Amb aquest escenari, el Centre d’Estudis Rurals i Agricultura Internacional (CERAI) contacta amb la Regidoria d’Agricultura de l’Ajuntament de València que es posa en contacte amb la Regidoria d’Educació per proposar-los un projecte que afronta les problemàtiques del camp (falta de relleu generacional, protecció del territori, etc.) utilitzant com a palanques la compra pública en restauració col·lectiva i l’educació a les escoles. Malgrat les resistències al canvi, el projecte té molt bon acolliment i el 2016 s’inicia una prova pilot amb 3 escoles municipals.
El programa educatiu es basa en 4 idees clau:
- Comprendre que els menús diaris servits a les escoles poden salvar l’horta.
- Garantir el dret a l’alimentació per part de les administracions, considerant l’alimentació com un dret i no com un negoci.
- Relació entre la salut de les persones, del planeta i del territori.
- El menjar ofert a les escoles és si mateix un projecte educatiu que serveix per a educar a menjar sa i sostenible.
A mesura que avancen les fases del projecte aquest programa educatiu, destinat en un principi a sensibilitzar i formar a la comunitat educativa, va evolucionant i comencen a treballar-se altres aspectes clau per garantir la transició cap a menjadors sostenibles, com és la creació de xarxes o la incidència política.
Realitzar un procés de transició cap a menjadors escolars sostenibles des de la formació a agents multiplicadors, la creació de xarxes, la incidència política i, a partir de l'acció formativa amb la totalitat de la Comunitat Educativa de les escoles tenint en compte els principis de la sobirania alimentària i els ecofeminismes com a garants d'un Enfocament de Gènere Basat en els Drets humans (EGiBDH).
- Generar materials educatius i guies aplicables per a facilitar el treball i la implementació del projecte en els territoris.
- Treballar amb els professors com agents multiplicadors del projecte (treball amb els professors del CEFIRES) perquè el menjador formi part del projecte educatiu.
- Fer un treball d'incidència política per a canviar les lleis i normatives que faciliten el canvi real a les escoles.
- Treballar en xarxa amb altres territoris com: el grup compra pública de la RMAe, Ekoalde, Ecocomedores Canarias, conversatori-taller amb Peruggia, etc.
- Fer un treball de creació de xarxes territorials, incloent-hi a la diversitat més gran d'agents possibles (organitzacions professionals agrícoles , Col·legi Oficial de Dietistes-Nutricionistes, associacions, ONG, etc.).
- Formar a tots els actors (inclòs al personal tècnic de l’administració que redacta plecs) de la importància de caminar cap a menjadors escolars més sostenibles i fer avançar el projecte de forma conjunta.
- Fer un treball de comunicació per a transmetre les avançades del projecte.
- Fer un bon diagnòstic de la producció disponible a nivell territorial i de la situació de la restauració col·lectiva, ens ajudarà a adaptar el projecte a la realitat del territori.
- Saber què es produeix al territori i potenciar-ho amb la creació de centrals logístiques, per exemple (exemple de l’Eco-tira, Ekoalde).
Pressupostos bianuals (al voltant de 125.000 € global). Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica de la Generalitat Valenciana (GVA) + Regidoria de Cooperació Ajuntament de València + Conselleria d'Agricultura (GVA)
- L'externalització dels treballs (maquetació, contractació d'experts per a les formacions, etc.) el 2022 suposa al voltant del 15% del pressupost total; en anys anteriors aquest pressupost ha estat menor.
Aquest contingut estarà disponible molt aviat
Normatives:
- ORDEN 43/2016, de 3 de agosto, de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura y Esport, per la qual es modifica l’Ordre 53/2012, de 8 d’agost, de la Conselleria d’Educació, Formació i Ocupació, per la qual es regula el servir menjador escolar en els centres docents no universitaris de titularitat de la Generalitat dependents de la conselleria amb competència en matèria d’educació.
- Decret 84/2018, de 15 de juny, del Consell, de foment d’una alimentació saludable i sostenible en centres de la Generalitat:
- Instrucció de contractació pública responsable y Guia inclusiva de clausurat social is sistema de verificació de compliment
Guies:
- Guia recomanacions del Consell Alimentari (CALM) per a la licitació del servei de menjador de les escoles municipals:
- Guia per la transició de la restauració col·lectiva
- Guia de recomanacions per a la selecció d’empresa de menjador (recomanacions per a que el Consell Escolar triï empresa de menjador)
- Recomanacions sobre el val beca menjador durant la pandèmia
Materials educatius publicats:
- L’hort escolar ens ensenya a menjar
- Maleta pedagògica
- Maleta pedagògica ecofeminista per al professorat
Conversatoris de YouTube:
- Repensar el modelo alimentario en tiempos de pandemia: Los comedores escolares sostenibles
- Compra pública desde la perspectiva del derecho a la alimentación
- Cocinas Escolares y Huertas - Diálogos para una buena salud de las personas y el ecosistema
- De la mar al plat’. Peix fresc als menjadors escolars
Notícies