Buruxka
CEDIDA
Malbaratament alimentari

Buruxka

Buruxka és un innovador projecte pilot que ha recuperat la pràctica de l'espigolament per reaprofitar els aliments que queden al camp després de la collita i redistribuir-los a persones que travessen una situació difícil. L'espigolament se centra a recollir els aliments que queden al camp després de la collita i que no es destinen a la venda perquè estan una mica defectuosos o colpejats. Està promogut per l'Ajuntament de la Vall de Yerri, la UPNA i INTIA en estreta col·laboració amb els agricultors que posen a disposició els seus camps, entitats socials que fan arribar els aliments a persones en situació de vulnerabilitat i el voluntariat que fa els espigolaments.

Ajuntament de la Vall de Yerri, la UPNA i INTIA
Elena Cereceda
Deierri, Valle de Yerri (Navarra)
Justificació i origen

Segons les últimes dades de 2021 de l’informe de WWF “Destinado a la basura” i del “Índice de desperdicio de alimentos” del Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient (PNUMA), s’estima que un 40% dels aliments produïts en el món es perden o es malbaraten cada any, augmentant així en un 10% anteriors estimacions de l'Organització de les Nacions Unides per a l'Alimentació i l'Agricultura (FAO). L’informe de WWF indica que la pèrdua i el malbaratament mundial d’aliments supera els 2.500 milions de tones, que suposen el 10% de totes les d’emissions de gasos d’efecte hivernacle.

L’informe de WWF a més, assenyala que les pèrdues per càpita en explotacions agrícoles són generalment més elevades a les regions industrialitzades, de forma que els països d’ingressos alts i mitjans d’Europa contribueixen amb el 58% de les pèrdues de les collites mundials, i s’estima que el malbaratament d’aliments en les explotacions agràries contribueix amb el 16% de les emissions agrícoles globals.

A més, la meta 12.3 dels Objectius de Desenvolupament Sostenible 2030 és reduir el malbaratament alimentari un 50% per a l’any 2030.

La iniciativa Buruxka sorgeix de la sinergia entre diferents entitats amb la voluntat de reduir el malbaratament alimentari, inspirades pel projecte Espigoladors de Catalunya. Consisteix en la recuperació de l’espigolament com a eina per a aprofitar els aliments que queden al camp després de la collita i distribuir-los a persones necessitades del territori.

Objectius
  • Visibilitzar la situació de pèrdues i malbaratament alimentari i proposar alternatives.
  • Promoure una xarxa d’entitats al voltant de les pèrdues i el malbaratament alimentari.
  • Promoure l’espigolament com una ferramenta de mobilització i sensibilització social.
  • Analitzar la viabilitat d’una empresa d’economia social i solidària per a la transformació dels productes.
Idees inspiradores i qüestions clau

En primer lloc, amb la mobilització de les persones voluntàries s’ha pogut comprovar la bona predisposició de la gent del territori a participar en iniciatives com aquesta.

Per altra banda, cal destacar que aquest tipus de projectes tenen una gran capacitat de transformació social, ja que estan posant de manifest la reflexió sobre el malbaratament alimentari. S’ha pogut observar com la gent del territori, tant voluntariat com entitats agràries participants, estan agraïdes al fet que sorgeixin iniciatives com aquesta, i hi ha una forta voluntat per reduir el malbaratament alimentari.

Per últim, és important tenir en compte que el treball voluntari d’espigolament també és una ferramenta útil per a valorar el treball de les persones que es dediquen al sector primari.

Pressupost de posada en marxa i origen dels recursos econòmics

128.458,43 € per la convocatòria 2019 de les "Ajudes a la submesura 16.2 de suport per als projectes pilot i per al desenvolupament de nous productes, pràctiques, processos i tecnologies del Pla de Desenvolupament Rural" – PDR de Navarra 2014-2020, a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural: "Europa invierte en zonas rurales”.

Pressupost anual i origen dels recursos econòmics

L’Ajuntament de Yerri ha estat qui s’ha fet càrrec del projecte, una vegada acabada la prova pilot, destinant una partida pressupostària per a assegurar la seva continuïtat.

Actualment, es mantenen els espigolaments i s’està treballant en l’adequació de l’obrador. A més, s’estan buscant les millors vies per a la instal·lació d’una empresa social dedicada a la transformació del producte espigolat i projectant i buscant fons des de l’Ajuntament de Yerri per al cofinançament de l’obrador.

Període d'execució
2006-actualitat