Benvinguts a Pagès (BaP)
Al llarg de les últimes dècades s'ha pogut observar la dificultat que té la pagesia catalana per viure de la terra, en gran part a causa del consum deslocalitzat originat per un sistema alimentari global.
Tot i això, el sector primari i l'espai rural tenen una gran importància a Catalunya, ja que donen feina al 2 % de la població activa i representen el 70 % del territori. Així, doncs, amb Benvinguts a Pagès es pretén, entre d'altres, localitzar el consum de productes agroalimentaris i posar en valor la pagesia i el món rural.
L'any 2016, en el context en què Catalunya és declarada Regió Europea de la Gastronomia i amb l'ajuda d'uns fons europeus derivats d'aquesta declaració, neix Benvinguts a Pagès. Va ser una iniciativa de la Generalitat de Catalunya, en una actuació coordinada pel llavors Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, a través de Prodeca, i pel llavors Departament d'Empresa i Coneixement, a través de l'Agència Catalana de Turisme i de la Fundació Alícia.
Aquesta iniciativa consisteix en l'organització d'un cap de setmana en què pagesos i pageses de tot Catalunya obren les portes de casa seva per ensenyar els seus camps, els seus ramats, les seves barques i els seus obradors. A més, restaurants de tot Catalunya ofereixen un menú especial amb producte de temporada i de proximitat, els allotjaments fan ofertes especials i la majoria de comarques organitzen activitats complementàries relacionades amb la terra, el producte local i la natura.
- Incentivar la compra directa a pagès.
- Reforçar el vincle entre la pagesia i el món de la restauració.
- Posar en valor el sector primari i la pagesia.
- Estrènyer el vincle entre la població́ urbana i el món rural.
- Desestacionalitzar les visites al món rural.
- Professionalitzar les visites a pagès.
- Oferir una nova oportunitat de negoci per a les entitats participants.
- Difondre el patrimoni alimentari i pagès.
- Afavorir la venda de proximitat i els circuits curts de comercialització.
Una de les claus del projecte Benvinguts a Pagès és la seva xarxa de delegats, formada per una persona de cadascuna de les quaranta-dues comarques de Catalunya, les quals actuen d'antena de connexió amb cada territori. Benvinguts a Pagès és un projecte molt ambiciós, que coordina un territori gran i moltes entitats durant tot l'any, però que té lloc només durant un cap de setmana, per la qual cosa seria impossible gestionar-lo de manera individual.
Un altre aspecte a destacar del projecte és que una vegada a l'any, poc després d'haver-se celebrat Benvinguts a Pagès, s'organitza una reunió i jornada de treball presencial d'aquesta xarxa de delegats amb la direcció del projecte. Aquesta jornada serveix per obtenir un retorn dels territoris i veure en què es pot millorar.
Finalment, també és important destacar que l'aportació econòmica que Benvinguts a Pagès ofereix a cada comarca és d'un màxim de 600 euros dedicats a reforçar la tasca de comunicació i difusió del projecte (disseny gràfic i producció de material promocional, impressions de material de comunicació, falques publicitàries per a ràdio i TV comarcals, organització de sessions informatives i rodes de premsa comarcals, etc.).
Encara que per a la posada en marxa del projecte no hi va haver gaires necessitats a banda de les que es tenen anualment, probablement va caldre fer inversions majors en les diverses partides pressupostàries pel fet de crear la marca de zero i de donar-la a conèixer.
Els recursos econòmics, tant de posada en marxa com anuals, provenen de la Generalitat de Catalunya.
Per a l'any 2022 es van assignar uns 98.000 euros destinats a serveis de disseny gràfic i producció de materials promocionals, de comunicació i premsa, de creació de continguts i dinamització de xarxes socials i de programació web.
També hi ha unes despeses extraordinàries menors derivades de les diverses necessitats del projecte, com ara lloguers d'espais o càterings per a reunions a diverses comarques de Catalunya.
La inversió prevista en planificació de mitjans és de 75.000 euros. Es tracta d'una licitació que de moment es troba aturada, però que en cas de confirmar-se anirà destinada a publicitat en mitjans de comunicació com ara la televisió, la ràdio, revistes especialitzades i xarxes socials.
El pressupost anual del projecte pot anar variant en funció de les seves necessitats, però en línies generals els imports són els esmentats.