alimentem collserola ok
CEDIDA
Dinamització agrària

Alimentem Collserola

El projecte «Alimentem Collserola! Promoció de la Transició Agroecològica a Collserola» té per objectiu promoure sistemes alimentaris locals més justos i sostenibles i la reactivació de l’activitat agrària en l’àmbit d’influència del Parc Natural de la Serra de Collserola. Consisteix en una estratègia d’intervenció en el territori que incorpora i articula tant els diferents tipus de coneixements i visions que tenen els agents locals com les qüestions d’índole socioeconòmica, ecològica i cultural. Mitjançant un procés participatiu ampli i transversal, s’identifiquen els reptes i es dissenyen i implementen les accions per millorar el sistema alimentari local. La producció agropecuària, el consum de proximitat i ecològic, l’educació agroecològica o el patrimoni agroalimentari són alguns dels àmbits que es treballen al llarg del procés. El projecte està impulsat pel Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola i els Ajuntaments de Sant Cugat del Vallès, Barcelona, Sant Feliu de Llobregat, Sant Just Desvern i Cerdanyola del Vallès, amb l’equip tècnic de la cooperativa Arran de terra, Eines per la dinamització local agroecològica.

Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola
Joan Vilamú
Barcelona, Sant Cugat del Vallès, Sant Feliu de Llobregat, Molins de Rei, Cerdanyola del Vallès, El Papiol, Montcada i Reixac, Esplugues de Llobregat i Sant Just Desvern
Justificació i origen

El Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola, en col·laboració amb l'associació Arran de terra, va iniciar l’any 2016 un procés participatiu amb els pagesos del Parc per identificar els reptes als quals han de fer front els projectes de producció agrària que operen en l'àmbit del parc, i per definir actuacions que afavoreixin la viabilitat dels projectes actuals, així com la recuperació de l'activitat agrària a la serra.

A finals de 2020 es va extingir el conveni de col·laboració, signat l’any 2018 entre els ajuntaments de Barcelona, Sant Cugat del Vallès, Sant Feliu de Llobregat, Molins de Rei, Cerdanyola del Vallès i Sant Just Desvern amb el Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola per la promoció de la transició agroecològica a Collserola, pel període 2018-2020, i dinamitzat per Arran de Terra.

Des del 2021 s'ha donat continuïtat al projecte mitjançant la signatura d’acord de col·laboració bilaterals entre el Consorci del Parc de Collserola i els diferents Ajuntaments per un període de quatre anys (2021-2024).

Objectius

Promoure sistemes alimentaris locals més justos i sostenibles i la reactivació de l’activitat agrària en l’àmbit d’influència del Parc Natural de la Serra de Collserola.

Idees inspiradores i qüestions clau
  • Després de 5 anys de projecte, la pagesia segueix participant-hi activament. S’ha creat l’associació Collserola Pagesa (entre projectes que en molts casos no es coneixien abans d’Alimentem Collserola). També és el cas de moltes altres entitats socials i administracions.
  • Es tracta d’un projecte que integra múltiples administracions públiques per al foment de la transició agroecològica.
  • Alimentem Collserola aspira a fer una intervenció al territori que deixi accions estructurals per a la transició agroecològica del sistema alimentari de la Serra. S’ha aconseguit, entre altres, crear un servei de suport integral a la pagesia, una partida pressupostària anual per a la compra de maquinària compartida, la continuïtat del Contracte Agrari de Collserola (línia de subvencions per al reconeixement dels serveis ecosistèmics que fa la pagesia al Parc), etc.
  • També hi ha hagut altres èxits com la comercialització conjunta a menjadors escolars ecològics, l’inici d’un projecte d’adobs locals fet per un dels pagesos de Collserola per a altres projectes productius de la Serra, la consolidació de la Fira Agrícola de Collserola, el catàleg de pagesia, etc.
Pressupost de posada en marxa i origen dels recursos econòmics

2016-2017: Fase I i II (Diagnosi tècnica i planificació participativa): 48.262 €, amb les aportacions del Consorci del Parc de Collserola, Ajuntament de Barcelona, Ajuntament de Sant Cugat del Vallès, Diputació de Barcelona i Àrea Metropolitana de Barcelona.

Pressupost anual i origen dels recursos econòmics

2018-2020: Fase III Acció participativa + avaluació. Conveni de col·laboració signat entre els Consorci i els Ajuntaments de Barcelona, Sant Cugat del Vallès, Sant Feliu de Llobregat, Molins de Rei, Cerdanyola del Vallès i Sant Just Desvern, amb un total de 107.000 €.

Les accions prioritzades del Pla d’Acció Estratègic de 2018 a 2020 (IVA inclòs) sumen 259.349 €:

• Servei integral d’acompanyament a la pagesia professional i projectes de transformació alimentària, per promoure la seva sostenibilitat social, econòmica i ecològica 48.581 €.
  • Banc de terres agràries disponibles o abandonades per facilitar-ne l’accés 5.190 €.
  • Contracte agrari per a la conservació del Parc Natural de la Serra de Collserola 132.252 €.
  • Investigació participativa en finca lligada a la fertilitat del sol i la gestió de l’aigua 25.168 €.
  • Pla estratègic de comunicació per difondre entre la població la Transició Agroecològica de Collserola i del sistema agroalimentari 48.158 €.

Segon Cicle AC 2021-2024: en endavant: acords de col·laboració entre les diferents administracions (s’hi afegeixen Papiol i l’EMD Valldoreix) i el Consorci del Parc de Collserola, amb una aportació total de 193.613€ per als 4 anys, més un pressupost extraordinari de 75.000 € pel projecte del Contracte Agrari de Collserola.

Període d'execució
2016-actualitat