Campanya Sabors de l’Horta del Parc Agrari del Baix Llobregat
La campanya Els Sabors de l'Horta del Baix Llobregat recull l'oferta gastronòmica que ofereixen els restaurants de la comarca que treballen el Producte Fresc del Parc Agrari del Baix Llobregat
Justificación y origen
El Baix Llobregat es caracteritza pel seu Parc Agrari, un projecte agrícola territorial que, des del 1998, s’ha basat en el manteniment de la tradició i activitat agrícola de la comarca i és tret identitari de la comarca. En aquest context, el projecte «Sabors de l’Horta» neix per posar en valor la qualitat i el potencial gastronòmic i cultural dels productes del Parc Agrari i, al mateix temps, promocionar aquells restaurants de la comarca que ofereixen productes que tenen el distintiu «Producte Fresc del Parc Agrari del Baix Llobregat».
Es tracta d’un projecte coordinat amb el Consorci de Turisme del Baix Llobregat en coordinació amb el Consorci del Parc Agrari, mitjançant el qual s’impulsa un turisme de proximitat i respectuós amb el medi ambient.
Objetivos
- Promocionar i divulgar la tradició agrícola del territori i donar a conèixer i posar en valor la qualitat dels productes del Parc Agrari.
- Promocionar els restaurants de la comarca que ofereixen a les seves cartes propostes gastronòmiques amb els productes que es cultiven al Parc Agrari del Baix Llobregat i que disposen del distintiu “Producte FRESC” que certifica la qualitat, la proximitat i la temporalitat de la pagesia del Baix Llobregat.
- Oferir un altre canal de venda per la pagesia que afegeixi valor als seus productes.
Ideas inspiradoras y cuestiones clave
- Projecte de promoció dels restaurants de la comarca del Baix Llobregat que cuinen, basant-se amb els productes locals, proximitat i temporada amb productes amb el distintiu «Producte Fresc del Parc Agrari del Baix Llobregat».
- L’any 2023 estaven adherits més de 35 restaurants compromesos amb una cuina elaborada amb ingredients de proximitat i temporada.
- La Guia Sabors de l’Horta 2023 inclou restaurants de la comarca que ofereixen propostes que van des d’una cuina creativa fins als que mantenen la cuina tradicional, on el producte del parc agrari n’és el protagonista. La guia, a més, destaca diferents raons per les quals val la pena consumir el producte fresc de la comarca, com són la seva qualitat i sabor, la frescor, i l’origen i proximitat.
Periodo de ejecución
2003-actualitat
Procés seguit per a la seva posada en marxa
Es tracta d’un projecte conjunt entre el Consorci de Turisme del Baix Llobregat, el Consorci del Parc Agrari, restauradors i pagesia. Hi ha una persona contractada que dinamitza el projecte, tant pel que fa els aspectes de logística i distribució com l’organització d’activitats i les accions de comunicació i sensibilització. S’ha creat un grup de whatsapp on es publica l’oferta de productes i preus cada setmana, i els restauradors interessats fan la comanda directament.
01
Pagesia del Parc Agrari i restauradors del Baix Llobregat que utilitzen producte amb el distintiu «Producte Fresc del Parc Agrari», ciutadania en general.
02
Pagesia i restauradors del Baix Llobregat, Consorci del Parc Agrari, Consorci de Turisme del Baix Llobregat.
03
Governança i gestió del projecte
Per a participar al projecte, els restauradors han de signar un protocol d’adhesió, que es renova anualment, mentre que els productors han de tenir el distintiu «Producte Fresc del Parc Agrari del Baix Llobregat» per participar. El seguiment del projecte el fa el Consorci de Turisme del Baix Llobregat mentre que des del Consorci del Parc Agrari garanteixen i faciliten que els restaurants trobin el producte fresc que necessiten.
04
Principals accions desenvolupades
- Publicació de la Guia Sabors de l’Horta 2023 i directori als webs del Parc Agrari i el Consorci de Turisme.
- Realització de la sèrie de televisió «BenvinGUST al Baix Llobregat» emesa per ETV Televisió del Llobregat. La sèrie fou impulsada pel Consell Comarcal del Baix Llobregat i el Consorci de Turisme amb el suport de la Diputació de Barcelona Recorre 13 municipis de la comarca a través de la cuina i dels plats que xefs del col·lectiu Sabors de l'Horta elaboren amb els productes del Parc Agrari del Baix Llobregat.
- Identificació a les cartes dels restaurant dels plats de temporada elaborats amb «Producte Fresc», els restaurants també tenen un adhesiu identificatiu a la porta i una banderola.
- Organització de dues jornades formatives i tallers pels restauradors a l’any.
- Accions de comunicació i sensibilització amb vídeos promocionals, articles a revistes de gastronomia i turisme, xarxes socials...
05
- La distribució dels productes és complexa, atès que els restauradors estan acostumats a rebre el producte al restaurant però el pagès exigeix un mínim de comanda per fer distribució fins el restaurant. En aquest sentit, es va fer un llistat de la pagesia que produeix producte fresc del Baix Llobregat interessada en donar aquest servei, que setmanalment envia la seva oferta i preus als restauradors per a que facin directament la comanda.
- Cal fer pedagogia entre els restauradors per potenciar aquest recurs i que el producte del Parc Agrari sigui l’estrella del plat, no només un acompanyament.
06
Calen recursos per fer el seguiment de les campanyes de comunicació i s’ha contractat una persona per acompanyar i dinamitzar el projecte i mantenir-lo viu.
07