Mercat de Blanes, Blanes. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Mercat de Blanes. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Plans alimentaris

Pla Alimentari de l'Espai Agrari de la Baixa Tordera

Pacte entre col·lectius del territori i agents de la cadena agroalimentària per a decidir i consensuar un conjunt coordinat d’actuacions al voltant de l’alimentació, tot potenciant sinergies i garantint-ne l’accés, la qualitat, l’equitat i la salut alimentària.

Associació Espai Agrari Baixa Tordera
Econòmic i tècnic
Marc Riera
Espai Agrari Baixa Tordera
Justificación y origen

El procés de treball col·lectiu i consensuat consistent a transformar el sistema alimentari d’un poble o d’una ciutat es coneix com a estratègia alimentària. Ha de ser l’instrument capaç d’establir vincles, aliances i pactes entre el conjunt d’actors alimentaris i, per tant, ha d’incloure una visió global del procés. La plasmació final dels plans o estratègies alimentàries és l’elaboració de plans d’acció, de cartes o de consells alimentaris, és a dir, de les eines de consens per a la implementació de l’estratègia alimentària.

Tot i que diverses ciutats pioneres al món ja havien treballat en la seva estratègia alimentària, es considera que el Pacte de Milà (2015) és un punt d’inflexió en el compromís de treballar, des dels entorns urbans, l’articulació de sistemes alimentaris sostenibles, segurs i diversificats. La transcendència del Pacte de Milà rau en el fet que és el primer protocol internacional en matèria alimentària que té la voluntat de desplegar-se a escala municipal. Els objectius fundacionals remarquen la importància de vectors principals de les polítiques alimentàries sostenibles: l’accés a una alimentació sana i per a tothom, la reducció del malbaratament alimentari, la conservació de la biodiversitat i l’emergència climàtica.

En el cas de Palafolls, l’ajuntament ha començat a avançar per implementar el Pla alimentari de ciutat que es retroalimenta amb el l’Espai Agrari de la Baixa Tordera a nivell supramunicipal.

La creació de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera (EABT) s’inicia formalment l’any 2017 amb la “Carta per a la gestió i desenvolupament de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera”, signada pels municipis del territori el novembre 2017, i on s’hi recull la voluntat d’impulsar la gestió agrària del territori amb la col·laboració d’entitats públiques i privades vinculades al sector agrari.

Fruit d’aquesta carta, el 2018 es va signar el conveni marc entre la Diputació de Barcelona i els Ajuntaments de Blanes, Santa Susanna, Palafolls, Malgrat de Mar i Tordera, per impulsar la formulació i gestió de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera, del que es va derivar el Pla de Gestió i Desenvolupament de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera (2020). L’any 2023 es va crear formalment l’Associació Espai Agrari de la Baixa Tordera, com a ens gestor de l’Espai Agrari.

El Pla de Gestió i Desenvolupament és una eina cabdal de dinamització agroterritorial, a partir de la diagnosi i del consens del territori, i que inclou un conjunt de 57 mesures emmarcades en 6 eixos estratègics.

Objetivos

El Pla de Gestió i Desenvolupament de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera descriu els objectius per l’elaboració del pla alimentari de l’Espai Agrari:

• Impulsar, amb el teixit socioeconòmic del sector agroalimentari, accions de cooperació entre processos de distribució i consum i de lluita contra el malbaratament.
  • Enfortir iniciatives directes de circuits de proximitat amb la ciutadania i també la implicació dels sectors privat (empreses i associacions) i públic (administracions locals).
  • Visibilitzar el rol de la pagesia amb activitats vinculades a valors arrelats al territori.

També és un dels objectius del PGD la posada en marxa d'una estratègia alimentària per al conjunt del territori inclòs a la Baixa Tordera, per tal d'avançar cap a un model alimentari i productiu més saludable, sostenible i segur.

Ideas inspiradoras y cuestiones clave
  • Es tracta d’una important zona amb elevada diversitat en la producció (horta, cereals i ramaderia), amb molta capacitat d’autoabastiment i on s’hi fan mercats de proximitat importants, aspectes que faciliten treballar una estratègia alimentària integral i participada.
  • El Pla Alimentari té com a focus d’actuació la ciutat de Palafolls, però es tracta d’una estratègia integrada en el territori de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera.
Presupuesto de puesta en marcha y origen de los recursos económicos

L’Ajuntament de Palafolls ha rebut suport econòmic per l’actuació de la Diputació de Barcelona. A banda, els membres de l’Associació, mitjançant les aportacions anuals, financen part de les accions del pla d’actuació de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera. Aquest finançament es complementa amb altres fonts, d’entre les que destaca la de la Diputació de Barcelona.

Periodo de ejecución
2023-actualitat
Datos relacionados

Autosuficiència alimentària

Compten els municipis de Barcelona amb prou superfície agrícola per abastir la seva població amb aliments de proximitat? Esbrina-ho!