Marca de qualitat de la Tomata de Penjar (Alcalà de Xivert)
CEDIDA
Marques i distintius

Tomata de penjar d'Alcalà de Xivert

Amb la finalitat de revaloritzar la tomata de penjar, un grup d'agricultors d'Alcalà de Xivert va formar l'Associació de Productors i Comercialitzadors de Tomata de Penjar d'Alcalà de Xivert per poder diferenciar aquest producte d'alt valor i tradició. La seva missió és mantenir el cultiu d'aquest producte i oferir al consumidor final una qualitat certificada i reconeguda.

2007
José Joaquín Herrera Juan (president de l'associació)
Comarca del Baix Maestrat i sobretot el municipi d’Alcalà de Xivert
Justificación y origen

Les tomates de penjar d'Alcalà de Xivert són una hortalissa singular i de gran qualitat, un producte típic de la localitat d'Alcalà de Xivert, diferenciat d'altres classes de tomàquets pel seu calibre, pell, color, llarga durada de conservació (entre quatre i sis mesos) i el seu mètode d'elaboració artesanal: cosits amb fil i units en un enfilall. S'utilitzen principalment per untar el pa, menjar-los fregits o torrats o en amanida.

Fins als anys cinquanta i entrant als seixanta, només es produïen per a ús propi. Va ser a partir de la dècada dels seixanta, després d'un moment d'eclosió turística a la zona, que la tomata de penjar es va descobrir fora de la zona. Des d'aleshores, la producció per comercialitzar va augmentar i es va començar a exportar principalment a Catalunya, en un moment en què els productes agroalimentaris tradicionals i de valor ecològic significatiu van començar a despertar un notable interès entre els consumidors, propiciat en bona part per la promoció de gastrònoms i cuiners que a Espanya vivien també una època d'auge de la seva activitat.

A finals dels anys noranta i durant la dècada dels 2000, els agricultors van detectar que començava a entrar molt tomacó al mercat que no era de la zona. En general, es tractava d'un producte de llavor híbrida i de qualitat inferior. Aquest fet va suposar una complicació a l'hora de competir en el mercat.

Va ser llavors quan va néixer la necessitat per part d'alguns productors de defensar la "tomata de tota la vida". Per això es va apostar per crear un distintiu que reconegués la tomata de penjar.

Objetivos
  • Vetllar pel distintiu de qualitat: gestionar la marca tomata de penjar d'Alcalà de Xivert com a principal element identificador del producte, clau per a la seva diferenciació en el mercat i fonamental per a la seva significació en els processos comunicatius.
  • Preservar, protegir i promoure el cultiu, la conservació i la manipulació tradicionals i amb valor ecològic de la tomata de penjar d'Alcalà de Xivert i promoure'n també el reconeixement i l'acreditació pública.
  • Preservar les varietats tradicionals de tomata de penjar com a patrimoni cultural d'especial relleu a la comarca del Baix Maestrat i, sobretot, a Alcalà de Xivert i el seu terme.
  • Promoure la tomata de penjar d'Alcalà de Xivert en aquells fòrums i espais socials en els quals es pugui posar en valor, d'acord amb la seva singularitat i qualitat.
  • Ampliar el mercat, el coneixement i la valoració de la tomata de penjar, tant a les cuines professionals com a les domèstiques.
  • Comprometre's amb la marca: aconseguir la denominació d'origen per a la tomata de penjar d'Alcalà de Xivert, com a reconeixement i acreditació no tan sols d'aquest producte, sinó també del compromís dels seus productors i comercialitzadors per mantenir en el mercat un producte singular i d'excel·lència.
Ideas inspiradoras y cuestiones clave

L'autoorganització de productors i comercialitzadors ha permès crear una marca de qualitat que ha donat estabilitat i seguretat al sector productiu.

Presupuesto de puesta en marcha y origen de los recursos económicos

No hi ha un pressupost anual fix. L'Associació de Productors i Comercialitzadors de Tomata de Penjar d'Alcalà de Xivert compta amb les petites quotes dels socis i amb alguna subvenció de l'Ajuntament.

Presupuesto anual y origen de los recursos económicos

Periodo de ejecución
2007-actualitat