MEAD Mouans-Sartoux
CEDIDA
Dinamització agrària

Servei municipal agrícola a Mouans-Sartoux

Programa de l'Ajuntament de Mouans-Sartoux que té per objectiu proveïr amb 100% de fruites i verdures locals i ecològiques el 100% dels seus menjadors escolars. Per a aconseguir-ho, l'Ajuntament ha contractat pagesos per a produir tot aquest aliment.

Ajuntament de Mouans-Sartoux
Justificación y origen

L'any 2005, la finca agrícola Haute-Combe (4 hectàrees de terreny i una casa pairal), va passar a ser municipal. El municipi, amb l'objectiu de preservar el patrimoni agrícola de la zona, va adquirir la propietat per a protegir-la de la forta especulació urbanística.
La necessitat de conrear es deu a l'absència d'agricultors ecològics que responguin a les licitacions públiques. L'escassa agricultura ecològica que existia a la regió no estava interessada en la restauració col·lectiva.
Per a aconseguir l'objectiu de sobirania alimentària fixat pel municipi, es va crear el primer servei municipal d'agricultura (régie agricole) a França.
Els experiments agrícoles van començar en 2010. En l'actualitat, es produeixen 25 tones de verdures ecològiques a l'any que proveeixen als tres col·legis públics del municipi (160000 àpats anuals), és a dir, prop del 95% de les seves necessitats en verdures fresques (excepte patata).

En 2016, aquesta iniciativa forma part d'un projecte més ampli (Casa de l'Educació per a l'Alimentació Sostenible, MEAD) que pretén crear un sistema alimentari més just i sostenible per als seus ciutadans, independentment dels seus ingressos. Aquest projecte es basa en 5 pilars:

1. Promoure la instal·lació de nous productors ecològics en el municipi.
  2. Transformar la producció per a aconseguir l'autonomia alimentària.
  3. Educar i sensibilitzar.
  4. Investigar el model alimentari local com a alternativa al sistema alimentari globalitzat.
  5. Difondre el projecte amb la idea d'inspirar a altres territoris, passant d'un procés local a un moviment global.
  • Aprovisionar de verdures ecològiques les escoles municipals.
  • Preservar les terres agrícoles del municipi.
Ideas inspiradoras y cuestiones clave
  • Tenir un agricultor en la plantilla de l'ajuntament et mostra de primera mà com afecta el canvi climàtic al municipi i afavoreix la reflexió política del municipi sobre les mesures a prendre per a pal·liar els efectes del canvi climàtic.
  • Ha d'existir una política municipal de desenvolupament sostenible clarament definida i una forta voluntat política (administració local compromesa amb un servei públic de qualitat en les escoles).
  • El servei agrícola municipal forma part del suport educatiu als escolars, però també és un centre de recursos i documentació per als ciutadans.
  • És clau buscar una sortida als productes durant l'estiu (fora del període escolar). A Mouans-Sartoux, els excedents de productes s'envasen i congelen, la qual cosa permet utilitzar-los en menús de fora de temporada.
  • L'anàlisi del consum de verdures a les escoles i el dimensionament del projecte amb els agricultors, any rere any, facilita la planificació dels cultius.
  • Encara que existeixi una planificació de cultius, els cuiners han d'adaptar-se als possibles contratemps que puguin existir (retard de cultius, pèrdua de producció per inclemències climàtiques, etc.). Cal canviar la forma de treballar entre la cuina i el camp. Els cuiners a la zona deuen ser flexibles i adaptar-se als productes disponibles.
  • Cal que existeixi una comunicació fluida entre l’agricultor i la cuina.
  • És imprescindible reflexionar d’emmagatzematge en finca i tenir una cambra frigorífica per a emmagatzemar les verdures una vegada recol·lectades.
Presupuesto de puesta en marcha y origen de los recursos económicos

Adquisició de béns i edificis al voltant d'1.000.000 € (per a 4 ha + edifici annex de 300 m²). Aquest és el preu del terreny que era construïble.

Aquest cost no s'ubica com un cost lligat al règim agrari perquè la decisió de compra està lligada a la política de protecció de les terres agrícoles.

Presupuesto anual y origen de los recursos económicos

El cost de funcionament és de 97.000 €/any (80.000 €/any és per al personal + 17.000 € de compra de plantes, llavors, obres, aigua, electricitat, etc.).

Periodo de ejecución
2010-actualitat