Maisons Familiales Rurales
CEDIDA
Relleu agrari

Maisons Familiales Rurales

Escola professional de dimensió humana que permet un seguiment individualitzat dels joves i la transmissió de valors educatius

1937
Associació Nacional Maisons Familiales Rurales
Christelle Placide, Melanie Bazin (projecte Anneyron)
Tota França. Els dos exemples seleccionats, la Llicència ABDCD es desenvolupa en Anneyron, Drôme i el curs professional en Uzes, Gard.
Justificación y origen

El moviment de les Maisons Familiales Rurals (MFR) sorgeix d'un corrent de pensament que, a principis del segle passat, va tenir una profunda influència en el món rural. En l'origen, trobem tant les idees de la socialdemocràcia inspirades en Marc Sangnier i els militants del Secretariat Central d'Iniciativa Rural (SCIR) l'ambició de la qual era organitzar el món agrícola.

La primera Maison familiale rurale es va crear en 1937 a Lauzun (Lot et Garonne) per iniciativa de sindicalistes pagesos, pares d'adolescents que no trobaven el sistema escolar existent adaptat a les seves necessitats, una secció local del SCIR i un capellà rural. Es basava en l'observació que l'educació tradicional no formava als agricultors, sinó que empenyia als joves rurals a abandonar els seus estudis massa aviat o, en el cas dels més dotats, a marxar-se a la ciutat.

Objetivos

Des del principi, els tres principis fonamentals que han guiat el seu desenvolupament fins avui són:

  • Permetre a les famílies exercir plenament les seves responsabilitats educatives,
  • Contribuir al desenvolupament del medi rural i del territori.
  • Preparar a jovent perquè s'integrin i siguin actius en la societat.

Una MFR és, al mateix temps, una associació familiar, un centre de formació, educació i orientació i un centre de desenvolupament i animació ancorat en la dinàmica local.

Ideas inspiradoras y cuestiones clave

Perquè sigui realment eficaç, aquest sistema ha de complementar-se amb altres aspectes que s'entrellacen entre si amb efectes sinèrgics:

  • Les famílies participen activament en l'educació dels seus fills
  • Els formadors tenen funcions multifacètiques de relació, ensenyament, educació, entrenament
  • L'establiment és a escala humana
  • Aprendre a viure en grup (inclòs l'internat) és una peça fonamental del puzle educatiu 
  • La formació tècnica està al servei de la formació general
  • Els joves són actors de la seva formació i aquesta adquireix una dimensió social si els adults que els envolten són qüestionats i desafiats.
Presupuesto de puesta en marcha y origen de los recursos económicos

Escola professional de dimensió humana que permet un seguiment individualitzat dels joves i la transmissió de valors educatius.

Presupuesto anual y origen de los recursos económicos
  • Les escoles vinculades al Ministeri d'Agricultura estan lligades a l'Estat per un contracte de participació en el servei públic d'ensenyament d'acord amb les grans missions de l'ensenyament agrícola. Per a aquests establiments, l'Estat concedeix una subvenció única, global i a tant alçat que cobreix una part de les despeses de funcionament i de personal de la Maison *familiale  rurale, calculada en funció del nombre d'alumnes i dels nivells de formació
  •  Aprenentatge: la descentralització atorga a les regions la competència per a aplicar la política d'aprenentatge.
  •  Formació professional: El sistema de formació contínua va crear un dret a la formació per als treballadors i va fixar els principis de participació financera en la formació professional contínua per a les empreses de més de 10 treballadors
    •  Acord amb els Consells Regionals (per exemple, el programa *QUALIF PRO, per a sol·licitants d'ocupació)
    • Pla de formació de l'empresa
    • Contractes de professionalització
Periodo de ejecución
1937-Actualitat