PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Relleu agrari

Maisons familiales rurales

Una maison familiale rurale (casa familiar rural) és una escola professional de dimensió humana que permet fer un seguiment individualitzat dels joves i de la transmissió dels valors educatius.

1937
Union Nationale des Maisons Familiales Rurales
Christelle Placide, Melanie Bazin (projecte d'Anneyron)
Tot França. Dels dos exemples seleccionats, la llicència ABDCD es desenvolupa a Anneyron, la Droma, i el curs professional a Usès, el Gard.
Justificación y origen

El moviment de les cases familiars rurals sorgeix d'un corrent de pensament que, a principis del segle passat, va tenir una profunda influència en el món rural. En l'origen, hi trobem les idees de la socialdemocràcia inspirades en Marc Sangnier i els militants del Secretariat Central d'Iniciativa Rural (SCIR), l'ambició del qual era organitzar el món agrícola.

La primera casa familiar rural es va crear l'any 1937 a Lausun (Òlt i Garona) per iniciativa de sindicalistes pagesos, pares d'adolescents que no trobaven el sistema escolar existent adaptat a les seves necessitats, una secció local de l'SCIR i un capellà rural. Aquesta iniciativa es va basar en l'observació que l'educació tradicional no formava els agricultors, sinó que empenyia els joves rurals a abandonar els seus estudis massa aviat o, en el cas dels més dotats, a marxar a la ciutat.

Objectives

Des del principi i fins avui, els tres principis fonamentals que han guiat el desenvolupament de la iniciativa són:

  • Permetre a les famílies exercir plenament les seves responsabilitats educatives.

  • Contribuir al desenvolupament del medi rural i del territori.

  • Preparar el jovent perquè s'integri i sigui actiu a la societat.

Una casa familiar rural és, a la vegada, una associació familiar, un centre de formació, educació i orientació i un centre de desenvolupament i animació ancorat en la dinàmica local.

Inspiring ideas and key issues

Perquè sigui realment eficaç, aquest sistema s'ha de complementar amb altres aspectes que s'entrellacen amb efectes sinèrgics:

  • Les famílies han de participar activament en l'educació dels seus fills.

  • Els formadors han d'exercir funcions multifacètiques de relació, ensenyament, educació i entrenament.

  • L'establiment ha de tenir una escala humana.

  • Aprendre a viure en grup (també als internats) és una peça fonamental del trencaclosques educatiu.

  • La formació tècnica està al servei de la formació general.

  • Els joves són actors de la seva formació i aquesta adquireix una dimensió social si els adults que els envolten són qüestionats i desafiats.

Presupuesto de puesta en marcha y origen de los recursos económicos

Una maison familiale rurale (casa familiar rural) és una escola professional de dimensió humana que permet fer un seguiment individualitzat dels joves i de la transmissió dels valors educatius.

Annual budget and origin of financial resources
  • Les escoles vinculades al Ministeri d'Agricultura estan lligades a l'Estat per un contracte de participació en el servei públic d'ensenyament d'acord amb les grans missions de l'ensenyament agrícola. Per a aquests establiments, l'Estat concedeix una subvenció única, global i a tant alçat que cobreix una part de les despeses de funcionament i de personal de la casa familiar rural, calculada en funció del nombre d'alumnes i dels nivells de formació.

  • Aprenentatge: la descentralització atorga a les regions la competència necessària per aplicar la política d'aprenentatge.

  • Formació professional: el sistema de formació contínua va crear un dret a la formació per als treballadors i va fixar els principis de participació financera en la formació professional contínua per a les empreses de més de deu treballadors.

    • Acord amb els consells regionals (per exemple, el programa QUALIF PRO, per a sol·licitants d'ocupació).

    • Pla de formació de l'empresa.

    • Contractes de professionalització.

Periodo de ejecución
1937-actualitat