Maisons Familiales Rurales
CEDIDA
Relleu agrari

Maisons familiales rurales

Una maison familiale rurale (casa familiar rural) és una escola professional de dimensió humana que permet fer un seguiment individualitzat dels joves i de la transmissió dels valors educatius.

1937
Union Nationale des Maisons Familiales Rurales
Christelle Placide, Melanie Bazin (projecte d'Anneyron)
Tot França. Dels dos exemples seleccionats, la llicència ABDCD es desenvolupa a Anneyron, la Droma, i el curs professional a Usès, el Gard.
Justificación y origen

El moviment de les cases familiars rurals sorgeix d'un corrent de pensament que, a principis del segle passat, va tenir una profunda influència en el món rural. En l'origen, hi trobem les idees de la socialdemocràcia inspirades en Marc Sangnier i els militants del Secretariat Central d'Iniciativa Rural (SCIR), l'ambició del qual era organitzar el món agrícola.

La primera casa familiar rural es va crear l'any 1937 a Lausun (Òlt i Garona) per iniciativa de sindicalistes pagesos, pares d'adolescents que no trobaven el sistema escolar existent adaptat a les seves necessitats, una secció local de l'SCIR i un capellà rural. Aquesta iniciativa es va basar en l'observació que l'educació tradicional no formava els agricultors, sinó que empenyia els joves rurals a abandonar els seus estudis massa aviat o, en el cas dels més dotats, a marxar a la ciutat.

Objectives

Des del principi i fins avui, els tres principis fonamentals que han guiat el desenvolupament de la iniciativa són:

  • Permetre a les famílies exercir plenament les seves responsabilitats educatives.

  • Contribuir al desenvolupament del medi rural i del territori.

  • Preparar el jovent perquè s'integri i sigui actiu a la societat.

Una casa familiar rural és, a la vegada, una associació familiar, un centre de formació, educació i orientació i un centre de desenvolupament i animació ancorat en la dinàmica local.

Inspiring ideas and key issues

Perquè sigui realment eficaç, aquest sistema s'ha de complementar amb altres aspectes que s'entrellacen amb efectes sinèrgics:

  • Les famílies han de participar activament en l'educació dels seus fills.

  • Els formadors han d'exercir funcions multifacètiques de relació, ensenyament, educació i entrenament.

  • L'establiment ha de tenir una escala humana.

  • Aprendre a viure en grup (també als internats) és una peça fonamental del trencaclosques educatiu.

  • La formació tècnica està al servei de la formació general.

  • Els joves són actors de la seva formació i aquesta adquireix una dimensió social si els adults que els envolten són qüestionats i desafiats.

Presupuesto de puesta en marcha y origen de los recursos económicos

Una maison familiale rurale (casa familiar rural) és una escola professional de dimensió humana que permet fer un seguiment individualitzat dels joves i de la transmissió dels valors educatius.

Annual budget and origin of financial resources
  • Les escoles vinculades al Ministeri d'Agricultura estan lligades a l'Estat per un contracte de participació en el servei públic d'ensenyament d'acord amb les grans missions de l'ensenyament agrícola. Per a aquests establiments, l'Estat concedeix una subvenció única, global i a tant alçat que cobreix una part de les despeses de funcionament i de personal de la casa familiar rural, calculada en funció del nombre d'alumnes i dels nivells de formació.

  • Aprenentatge: la descentralització atorga a les regions la competència necessària per aplicar la política d'aprenentatge.

  • Formació professional: el sistema de formació contínua va crear un dret a la formació per als treballadors i va fixar els principis de participació financera en la formació professional contínua per a les empreses de més de deu treballadors.

    • Acord amb els consells regionals (per exemple, el programa QUALIF PRO, per a sol·licitants d'ocupació).

    • Pla de formació de l'empresa.

    • Contractes de professionalització.

Periodo de ejecución
1937-actualitat