Ecotira _ València
CEDIDA
Comerç de quilòmetre zero

Ecotira

L'Ecotira és un nou espai de productes ecològics i de proximitat de la Tira de Comptar que neix l'any 2021 al cor de Mercavalència, el mercat central de producte fresc de la ciutat. El projecte, que sorgeix del treball conjunt entre la Conselleria i el Consell de l'Horta, entre d'altres, cerca connectar petits productors amb compradors professionals de botigues, mercats, el canal HORECA i la restauració col·lectiva per fomentar d'aquesta manera els sistemes alimentaris locals i sostenibles.

2021
Consell de l'Horta, Ajuntament de València, Centro de Estudios Rurales y de Agricultura Internacional (CERAI), Mercavalència
Pedro Lloret
València
Justificación y origen

De manera general, una de les demandes més repetides a València és buscar solucions i propostes per a la logística en circuits curts de comercialització per a les persones que produeixen en ecològic.

A València, moltes de les empreses o els productors que fan venda directa i en canals curts ja tenen aquests canals establerts, els quals es gestionen fonamentalment de manera individual.

Hi ha una sèrie de canals als quals no és possible accedir de manera individualitzada, com ara als de la restauració col·lectiva, on s'adapta molt bé el model de food hub o node.

Les empreses compradores no volen comprar a molts productors de manera individualitzada, ja que això els suposa un gran volum de factures, albarans, etc., i és important disposar d'un sistema de gestió conjunta de pagaments i facturació. Per tant, un productor sol ho té molt difícil proveir les empreses que treballen en la restauració col·lectiva.

Objetivos
  • Subministrar hortalisses i verdures a menjadors escolars de manera associada per mitjà d'una única figura jurídica i un centre logístic compartit.
  • Crear un node o food hub perquè els productors no s'hagin d'encarregar de la comercialització i es puguin especialitzar en la producció.
  • Incidir en els missatges de proximitat i agricultura ecològica perquè els productors es puguin posicionar en el debat polític i mostrar que vendre en aquesta mena de canals és possible i viable.
  • Sol·licitar projectes conjunts entre la futura associació de productors i les entitats que hi treballen en l'actualitat.
  • Generar un espai de formació que es nodreixi d'altres experiències i permeti treballar aspectes d'associacionisme, governança dels projectes i planificació i estratègies comercials conjuntes.
Ideas inspiradoras y cuestiones clave
  • El treball més important és el de dinamització comercial.
  • Es necessiten almenys dos anys per deixar madurar el projecte.
  • Si es va més de pressa del que els productors poden, el projecte no funciona.
  • És fonamental començar amb un pla de viabilitat i negoci.
  • Per començar, és bona idea aprendre un model i, una vegada après, desenvolupar-ne d'altres.
  • La restauració col·lectiva és una bona manera d'engegar un centre logístic compartit.
  • Cal establir una sèrie de paràmetres de qualitat consensuats entre totes les parts.
  • Començar amb pocs col·legis és molt important, ja que permet provar el model.
  • Aquesta mena de projectes redueixen al màxim el risc de les inversions dels productors, ja que s'utilitza finançament extern.
Presupuesto de puesta en marcha y origen de los recursos económicos

La prova pilot del primer any va tenir un pressupost de 55.000 euros, destinats a fer front a les despeses de funcionament sense inversions.

El finançament original va provenir del Grup Operatiu Supraautonòmic del MAPA i del suport del Centre d'Innovació Les Naus.

Presupuesto anual y origen de los recursos económicos

En el funcionament ordinari, el pressupost de l'Ecotira inclou:

Ingressos:

  • Venda de productes.
  • Subvencions.

Costos: s'estima una despesa anual d'aproximadament 55.000 euros:

  • Personal de gestió: un tècnic de gestió + un tècnic de dinamització comercial + suport extern ¼.
  • Altres costos menors.
Periodo de ejecución
2021-actualitat
Share
Related actions
Related data
Et pot interessar